Olyan Duna-híd épül Magyarországon, amilyen korábban még soha
![Magyarország első kerékpáros Duna-hídja, kerékpáros híd, kerékpár, biciklis híd, bicajos híd, bicikli, híd, Duna-híd, közlekedés](https://cdn.origo.hu/2023/12/ij4kIMKI38JgqA3-9DPm1C-W2I9GaZpQCnZWE22nLsA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzJiYTZjODJjMmVkNjRhMzU4NjJiZTQ4YjJhY2I4MzM1.webp)
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2021 májusában a Speciálterv Építőmérnöki Kft.-t bízta meg a Duna-ág-híd és a kapcsolódó úthálózat teljes körű tervezési munkáival - írja a Magyar Építők.
A korábbi tanulmánytervek több helyszínen vizsgálták a legkisebb környezeti zavarással járó hídszerkezet és keresztezés lehetőségét. Az érintett településekkel, valamint a környezetvédelmi és vízügyi szakemberekkel történő egyeztetések eredményeként
a kisoroszi oldalon a Hajós utca nyomvonalán haladó, míg a dunabogdányi oldalon a vízmű területének felhasználásával kialakított hídfőbe csatlakozó nyomvonalat választották ki.
Az út a nyugati oldalon a Duna-parton halad, látványos szakaszát képezve az - Atlanti-óceán francia partjait a Fekete-tenger romániai részével összekötő - EuroVelo 6 kerékpáros útnak.
A hídszerkezet tervezésénél a tájba illeszkedés, a transzparencia és a könnyedség volt az elvárás a gazdasági szempontokon kívül. A Speciálterv mérnökei végül egy önmagába horgonyzott függőhidat javasoltak, illeszkedve a helyszín kihívásaihoz.
Ez a hídszerkezet egy ritka csoport tagja a függőhidakon belül. A klasszikus függőhíd főkábelei egy - a híd mögött található lehorgonyzó - tömbbe vannak bekötve. Ilyen szerkezet az Erzsébet híd, vagy a márciusban átadott, világrekordernek számító, törökországi 1915 Çanakkale híd.
Ezzel szemben az önmagába horgonyzott függőhíd esetében a főkábel a hídpályát alkotó főtartóba van bekötve. A híd látszólag azonos megjelenésű a klasszikus függőhíddal, azonban a kialakításnak számos előnye van. A legfontosabb, hogy elkerülhető a lehorgonyzó tömb, mely a híd alépítményeinek mennyiségeit, és így a költségeit is jelentősen csökkenti.
A híd fő részei:
Funkcionális extraként a pilonok környezetében kialakított pihenőpontok építése jelenti a kerékpáros turisták által használható többletet. A hídon elhelyezett pihenőhely lehetőséget teremt a természet és a hídszerkezet megcsodálására, divatos szóval „selfie-pont"-ként használható.