Figyelmet érdemlő, egyúttal aggasztó adatok jelentek meg a világ réz iránti igényéről az International Energy Forum oldalán közölt tanulmányban. A szerzőket dicséri, hogy a szakmai okfejtés mellett a laikusok számára is könnyen érthető módon foglalták össze, miért jelent óriási gondot, ha a rézkitermelés üteme a jelenlegi marad.
A Michigani Egyetem és a Cornell Egyetem kutatói tanulmányukban azt állítják, hogy
a kitermelést végző cégek nem tudják olyan gyorsan szállítani a rézércet a piacokra, mint amilyen mértékben az ipar igényli azt.
Többek között azt írják, hogy számításaik szerint csak az Egyesült Államok villamosenergia-infrastruktúrája és az elektromos autók gyártása több rezet igényelne, mint amennyit a bányák a jelenlegi termelési szinten szállítani képesek.
Egy elektromos autóhoz nagyjából ötször annyi réz szükséges, mint a hagyományos belső égésű motorokkal szerelt autókba. A szárazföldre telepített szélturbinák egyenként nagyjából 10 tonna rezet igényelnek, de a tengerre illetve a partokhoz telepített változataikhoz akár kétszer ennyire is szükség lehet. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az elektromos hálózatok bővítéséhez és karbantartásához is rengeteg réz kell – sorolják az aggasztó adatokat a tanulmányban.
Az átlagos időtartam, ami aközött telik el, hogy felfedeznek egy új rézérc-tartalékot, valamint hogy kiadják rá a bányaengedélyt, nagyjából húsz év
– mutat rá Adam Simon, a tanulmány társszerzője, arra utalva, hogy az igényekhez képest ez lassú bányanyitási ütemet jelez.
A kutatók elemzésükhöz összegyűjtötték az elmúlt nagyjából 120 év rézipari adatait, vagyis 1900-ig visszamenőleg. Számításaik és modellezéseik a világ elképesztő rézigényét mutatják. Úgy találták, hogy
2018 és 2050 között a világnak 115 százalékkal több rézércet kellene kitermelnie, mint amennyit 2018-ig bezárólag az emberiség összesen kitermelt.
Azt is kiszámolták, hogy a rézszükséglet miatt minden évben hat új rézbányát kellene nyitni 2050-ig ahhoz, hogy a világ végleg kivezethesse a belső égésű motoros autókat a forgalomból, és tisztán elektromos meghajtású legyen a közlekedés.
Az új rézbányákból származó réz mintegy 40 százalékát jelenleg arra használják fel, hogy az elektromos járművek töltéséhez szükséges hálózati fejlesztéseket elvégezzék.
Megújuló energiákat hasznosító technológiák, tiszta víz biztosítása, szennyvízkezelés, elektromosság: ezek elképzelhetetlenek réz nélkül
– emelte ki Adam Simon.
Jelenleg több mint 100 bányaipari vállalat végez rézkitermelést a világ hat kontinensén. Ahogy az Origo megírta, néha egészen elképesztő helyen "találnak" réztartalékot, ám ha a tanulmány szerzőinek számításai pontosak, akkor egyre kevesebb réz, egyre drágábban jut majd ezekre a felhasználási célokra.