Óriási fennakadásokat okoz a kanadai vasúti leállás - komoly áruhiány alakulhat ki

Vágólapra másolva!
Óriási vasúti leállás kezdődött Kanadában. A két legnagyobb, nemzeti jelentőségű társaságnál egyszerre függesztették fel a munkavégzést, ez pedig óriási káoszt és gazdasági károkat okoz mind Kanadában, mind az Egyesült Államokban.
Vágólapra másolva!

Helyi idő szerint csütörtökön a hajnali órákban a két legnagyobb kanadai vasúttársaság, a Canadian National (CN) és a Canadian Pacific Kansas City (CPKC) összesen mintegy 9.300 dolgozója függesztette fel a munkavégzést. Ez ugyanakkor nem klasszikus sztrájk. 

Az egész országot érintő vasúti leállásra azért került sor, mert a két vállalat dolgozóit képviselő szakszervezet és a munkáltatók nem tudtak megállapodásra jutni az új alkalmazási feltételekről.

Az előző kondíciók még tavaly év végén jártak le, és új megállapodás híján, a felek idén hónapok óta vívták csörtéiket a tárgyalóasztaloknál. Ám hiába ültek szerdán is késő estébe nyúlóan egymással szemben, nem sikerült megállapodásra jutniuk. Így a dolgozók nem is vehetik fel a munkát, mert a munkavégzés további feltételeit és paramétereit - például a bérezési kérdéseket - nem sikerült kidolgozniuk.

A kanadai vasúti leállásának óriási jelentősége lehet, annak veszélyeire iparági szervezetek már többször figyelmeztettek az elmúlt napokban. 

Nem pusztán arról van szó, hogy nagyjából 40 ezer ingázónak kellett néhány nagyváros közelében alternatív megoldás után néznie, hogy bejusson munkahelyére. A teherszállítás leállása sokkal súlyosabb következményeket von maga után.

Acélszállító tehervonat Montreal közelében Kanadában (illusztráció)
Acélszállító tehervonat Montreal közelében Kanadában (illusztráció)
Fotó: Unsplash / Laurent Jollet

A vasúti teherforgalom leállása azzal fenyeget, hogy egész Észak-Amerikában, így tehát az Egyesült Államokban is, megtöri az ellátási láncokat. Fontos alapanyagokból illetve árucikkekből alakulhat ki hiány mindkét országban – az USA-ban azért, mert annak gazdasága a kanadai export legnagyobb felvevőpiaca. Faáruk, kálisó, szemes termények, szén – ezekből az amerikai gazdaság részben a kanadai beszállításokra támaszkodik, de vegyipari termékeket is vásárolnak északi szomszédjuktól.

A Kanadai Vasúti Szövetség adatai szerint naponta 6.500 teherkonténer érkezik az Egyesült Államokba vasúton Kanadából. Ezekben a konténerekben nem pusztán Kanadában előállított javak vannak, hanem olyan áruk Európából és Ázsiából, melyek tengeren Kanadába érkeznek. 

A BBC szerint Kanada teljes exportjának 75 százalékát az Egyesült Államokba küldi, nagy részét vasúton, míg az export egészét tekintve az áruk fele vasúton hagyja el az országot.

A vasúti teherszállításban fuvarozott áruk értéke 2022-ben elérte a 279 milliárd dollárt (kb. 100 ezer milliárd forint) a szövetség adatai szerint.

A kialakult patthelyzet miatt a leállással közvetlenül érintett vállalatokon túl több tucat jelentős iparági, illetve kereskedelmi szervezet aggódik, akik néhány nappal korábban nyílt levelet tettek közzé arról, hogy a teherszállítás felfüggesztésével a károkon túl Kanada megbízható partneri imázsa is komoly csorbát szenved. Kiemelték továbbá: a leállások áttételesen kanadai munkavállalók millióira vannak hatással. Az amerikai és kanadai kereskedelmi kamarák pedig az amerikai gazdaságra jelentette veszélyekre hívták fel a figyelmet.

Egyelőre nem látni a helyzet megoldását. A két vasúttársaság már néhány nappal ezelőtt jelezte: a leállásra készülve embargó alá helyezték bizonyos áruknak a vasúti szállítását, azaz felfüggesztették az ammónia, a műtrágya, és néhány más vegyi anyag fuvarozását azért, hogy azok a leállás idejére ne rekedjenek a nyílt vasúti pályákon, veszélyt jelentve a környezetükre.

A kanadai sertéshúsipari tanács pedig arra figyelmeztetett: a vasútra rakott élőállat-szállítmányoknál fokozottan figyelni kell az állatok számára megfelelő körülmények fenntartására.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!