Ezek a legnépszerűbb édességek Amerikában halloween idején

Vágólapra másolva!
A halloween ma már a világ számos országában népszerű esemény, egyben egyre nagyobb üzleti lehetőséget is jelent. A legnagyobb kultusza azonban az Egyesült Államokban van, ahol a halloweeni édességek iránti kereslet évről évre hatalmas méreteket ölt. Az előrejelzések szerint pedig az idén az amerikaiak még több, az ünnephez kapcsolódóan piacra dobott édességet vásárolnak.
Vágólapra másolva!

A halloweeni ünnephez számos jelkép kötődik: a faragott töklámpás, az ijesztő dekorációk, a rémisztő jelmezek és a halloweeni édességek. A legnépszerűbb árucikkek közülük - a csontvázat, szellemalakot vagy éppen drakulafogat mintázó - édességek, amiket a kültéri dekorációk követnek.

Halloweeni édességek
A cukorka a legnépszerűbb halloweeni édességek közé tartozik
Fotó: AFP 

Hatalmas üzlet az édesiparnak

Az Egyesült Államokban a nagymértékű édességfogyasztás jellemző ebben az időszakban: a csokoládé és a cukorka központi eleme az amerikaiak körében az ünneplésnek.

Az amerikai édesipari szövetség friss felmérése szerint az amerikaiak 94 százaléka vásárol édességet a halloweenhez kapcsolódóan, ami páratlanul magas fogyasztói keresletről árulkodik. 

A szövetség tanulmánya azt is megállapította, hogy az amerikaiaknak több mint a fele már október 31-e előtt eszik ilyen édességet. Vagyis a szezon már nem az október 31. körüli napokra korlátozódik, hanem korábban megkezdődik, ráadásul az ünnepnap után is jóval meghosszabbodik. 

Nem csoda, ha ez a szezon kulcsfontosságú a 48 milliárd dolláros édesipari ágazat és kiskereskedelmi partnerei számára az Egyesült Államokban. 2023-ban a halloween 6,4 milliárd dollárral növelte az édességek kiskereskedelmi eladásait, és ez a szám 2024-ben várhatóan három-öt százalékkal nő. 

A halloween ma már a világ számos táján kiemelt kiskereskedelmi eseménynek számít, egyre nagyobb üzleti lehetőséget jelent, az Egyesült Államokban pedig teljes iparág épült az ünnep köré. 

Melyek a legnépszerűbb halloweeni édességek?

Számos érdekességgel szolgál egy másik tanulmány is, amely az online keresések és vásárlások adatai alapján készült, és rávilágít arra, hogy az USA sok államában a hagyományos halloweeni cukorka a legnagyobb kedvenc ebben az időszakban. A klasszikus csokoládék, mint a Snickers, a Kit Kat és a Milky Way szintén sok államban népszerűek, ezeket pedig szorosan követik a gyümölcsös, színes gumicukorkák. 

Halloween
Az Egyesült Államokban teljes iparág épült a halloween köré
Fotó:  Imaginechina via AFP/Stringer

A Martha Stewart által közzétett részletes listából kiderül, hogy a nálunk is közismert édesipari márkák halloweenre készített változatai egyebek között az alábbi államokban népszerűek az USA-ban:

  • Alabama: Snickers
  • Colorado: Milky Way
  • Connecticut: Kit Kat
  • Georgia: Skittles
  • Missouri: Twix.

Hogy vált ekkora üzletté a halloween?

A halloween nem mindig volt olyan ünnep, amely ekkora kiskereskedelmi forgalmat generált volna. Észak-Amerikában az ősi kelta hitvilágban gyökerező halloween az ír és skót bevándorlók érkezését követően vált népszerűvé a 19. században. Az 1900-as évek elejére egy kifejezetten felnőtteknek szóló ünnep lett, akik fogadásokat és partikat rendeztek ebből az alkalomból.

Halloween
Az 1980-as és 90-es években váltak széles körben elterjedtté a halloweeni kültéri dekorációk az Egyesült Államokban
Fotó: dpa Picture-Alliance 

Ahogy teltek az évek, a halloween kezdett megváltozni Amerikában, és az 1930-as évekre, de különösen a második világháború után, egyre hangsúlyosabban gyerekeknek szóló ünnep lett. A szülők már nem egymásnak, hanem a gyerekeiknek rendeztek halloweeni partikat, sőt, az iskolák is tematikus rendezvényeket szerveztek.

Ennek eredményeként a dekorációk is változni kezdtek. Korábban a felnőtteknek szóló, félelmetesebb elemek határozták meg a halloween vizualitását, ám a gyerekek bevonásával egyre inkább teret nyertek a barátságosabb formák. Ezt a változást a popkultúra is elősegítette, ahogy a képregényekben és a filmek világában sorra jelentek meg a kedves és barátságos boszorkány- vagy szellemábrázolások.

Idővel a halloweeni dekorációk már olyan elterjedtek és közkedveltek lettek, hogy 1958-ban az akkori first lady, Mamie Eisenhower az ünnep alkalmából még a Fehér Házat is feldíszítette.

A következő nagy fordulat az 1980-as és 90-es években jött el. Ekkor váltak széles körben elterjedtekké a halloweeni kültéri dekorációk az Egyesült Államokban.

Ezzel együtt pedig a populáris kultúra hatására a stílus is megváltozott. Az olyan slasher- és horrorfilmek hatására, mint a Halloween, a Péntek 13 vagy a Rémálom az Elm utcában, a dekorációk egyre rémisztőbbek, esetenként erőszakosabbak lettek. 

Időközben a kiskereskedelem számára is kiemelt fontosságú ünnep lett a halloween, és - továbbra is az Egyesült Államoknál maradva - ma már nincs olyan nagy áruházlánc, amely ne több száz termékkel készülne erre az időszakra. 

A világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózatának számító Walmart pedig több ezer halloweeni témájú árucikket is kínál ilyenkor.


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!