A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Kommandót küldenek a taxisokra

taxisdemonstráció
Budapest, 2016. április 26. A taxis szervezetek demonstrációjának résztvevői gyülekeznek a budapesti Hősök terén 2016. április 26-án. Az Uber személyszállító szolgáltatás ellen tüntető taxisok a Hősök tere-Dózsa György út-Thököly út-Rákóczi út-Erzsébet körút-Teréz körút-Oktogon-Andrássy út-József Attila utca-Széchényi István tér-Lánchíd-Clark Ádám tér-Fő utca-Bem rakpart-Batthyány tér-Fő utca-Clark Ádám tér-Lánchíd útvonalon autóznak a Széchenyi István térig. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
A jövő év végéig KRESZ-továbbképzésen és vizsgán kell részt venniük a taxisoknak, az egyik társaságnál már el is kezdték az oktatást. A budapesti taxizás az elmúlt hetekben túlszámlázó, önbíráskodó és drogot szállító sofőrökkel került a hírekbe, ezen valószínűleg a felfrissített KRESZ-tudás sem javít. A piaci ismerői szerint a hatóságok hibája a mostani helyzet, mert a szabályozás és az ellenőrzés megfelelő, de a büntetések többnyire elmaradtak. 
Vágólapra másolva!

A taxisok egy része elkezdte azt a továbbképzést, amelyben felfrissítik a KRESZ-tudásukat és a taxiszolgáltatással kapcsolatos ismereteiket. Ezekből majd vizsgáznak is. Igaz, az erről szóló kormányrendelet szerint erre 2017 végéig van idejük a taxisoknak.

Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója azt mondta: azért kezdték el már most a tanfolyamot a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségével együttműködésben, mert a Főtaxi csaknem 1200 taxissal dolgozik. Idő kell, mire mindenki végez, és nem szerették volna az utolsó pillanatra hagyni a képzést. Így is csak jövő tavaszra tud mindenki levizsgázni.

A rutinjukban bízó taxisok több mint egyharmada nem ment át a KRESZ-vizsgán (képünk illusztráció) Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Nem ért véget a tisztulási folyamat

„Teljesen elfogadható a szabály, hogy a taxisoknak fel kell frissíteniük a KRESZ-tudásukat” – mondta a Főtaxi vezérigazgatója. Szerinte a sofőrök – nem csak a taxisok – zöme egyszer megtanulta és levizsgázott a KRESZ-ből, azután sokat felejt, és a szabályok is változnak, ugyanakkor a taxisok minimum 50-60 ezer kilométert autóznak egy évben. Szunomár Tibor elárulta, hogy az első néhány KRESZ-vizsgán

a taxisok 30-40 százaléka felkészülés nélkül, rutinból próbált levizsgázni, de nem sikerült nekik.

Ám ennek hatására a kollégáik komolyabban vették a felkészülést, és a sikertelen tesztek aránya néhány százalékra esett vissza.

A közlekedési szabályok mellett taxis- és pszichológiai ismeretek oktatásával egészül ki a képzés: az alapvető udvariassági elemek mellett arról is beszélnek, hogyan kell kezelni egy problémás utast, mit árul el a testbeszéd, vagy mikor nem ajánlott beszélgetést kezdeményezni az utassal. Szunomár Tibor szerint a továbbképzéssel az utazóközönség jár jól, hiszen mindig lehet fejleszteni a szolgáltatáson.

Az utóbbi hetekben azonban nem igazán a kiemelkedő szolgáltatás ugrott be, ha taxisokról volt szó: túlszámlázó, önbíráskodó, drogot áruló fuvarozókról szóltak a hírek. A vezérigazgató szerint a jelenlegi szabályozás megfelelő,

Szerinte az kellene hozzá, hogy a taxisokat ellenőrző, jogkörrel és hatáskörrel rendelkező hatóságok szigorúbban betartassák az előírásokat.

Nemrégiben engedély nélküli taxist üldöztek a rendőrök Budapesten Forrás: olvasói fotó

Ellenőrzés sok volt, büntetés alig

„A mai budapesti taxispiac állapotáért a hatóságok a felelősek, mert az ellenőrzések megvoltak, csak a szankciók maradtak el” – véli Komáromi Endre, a Budapest Közút közlekedési igazgatója, aki korábban a BKK taxisdivízióját vezette. Mint mondta, 2014–2015-ben mintegy húszezerszer ellenőrizték a budapesti taxisokat (körülbelül 5300-an taxiznak a fővárosban).

Mivel a BKK-nak nincs hatósági jogköre, a visszaélésekről jelentéseket készítettek, és elküldték a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak és a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH). Utóbbitól

1400-1500 esetben kérték a taxiengedély visszavonását, de néhány kivételtől eltekintve nem került sor az igazolványok bevonására.

Komáromi Endre azt mondta, az NKH-nál általában csak figyelmeztették a taxisokat, és ezzel letudták a hatósági fellépést. Valószínűleg nem voltak biztosak abban, hogy egy esetleges per esetén megáll-e az engedély visszavonása (ami egyébként három hónapostól ötéves időtartamra szólhat).

Az igazgató úgy véli, 500-600 fővárosi taxisnak nincs helye a piacon. Nem sok javulást vár a taxiskommandónak nevezett ellenőrcsoporttól sem, amely a Világgazdaság szerint januártól állna munkába. Az új szervezet működésére az idén 615 millió forintot, 2017-től pedig évi 995 milliót adnak, és a közlekedési hatóság alá tartozik majd.

Hosszabb szakmai képzés kellene

Komáromi arra számít, újra meg fogják állapítani ugyanazokat a jogsértéseket, amelyekre már fény derült a korábbi ellenőrzések során, az viszont továbbra is kérdéses, lesznek-e szankciók. Egyedül az adhat okot a reményre, tette hozzá, ha „házon belül”, a közlekedési hatóság égisze alatt működik majd az ellenőri gárda, és emiatt gyakrabban büntet majd a hatóság.

„Inkább az hozna jelentős változást, ha újra szakmává válna a taxizás” – javasolta Komáromi Endre. Mint mondta,

egy vagyonőrnek is komolyabb szakmai képzésen kell átesnie. Hozzátette, akár egyéves is lehetne a taxistanfolyam, így jóval több időt és energiát kellene befektetniük a jelentkezőknek, és kisebb eséllyel kockáztatnák a megélhetésüket.

Azt is megszüntetné, hogy üzemben tartóként lehessen taxizni. Van olyan cég Budapesten, amelyik 300 autót ad bérbe, így a taxisok nem tulajdonosai ezeknek a kocsiknak. Viszont Komáromi Endre szerint gyanítható, hogy tömegesen manipulálják a taxiórákat, mert a vállalat éves beszámolója alapján egy autó csupán 80 ezer forintot termel havonta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!