Kommandót küldenek a taxisokra
![taxisdemonstráció](https://cdn.origo.hu/2023/12/0lxUFJTEhLtEtXwt2cWo2Yi1ZEEXTEJT0YR0cv4nl3Q/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2MwYWE2MmVkY2U4NDQ5NjQ4YjliMjk0NDQyNmQ2ZDVm.webp)
A taxisok egy része elkezdte azt a továbbképzést, amelyben felfrissítik a KRESZ-tudásukat és a taxiszolgáltatással kapcsolatos ismereteiket. Ezekből majd vizsgáznak is. Igaz, az erről szóló kormányrendelet szerint erre 2017 végéig van idejük a taxisoknak.
Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója azt mondta: azért kezdték el már most a tanfolyamot a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségével együttműködésben, mert a Főtaxi csaknem 1200 taxissal dolgozik. Idő kell, mire mindenki végez, és nem szerették volna az utolsó pillanatra hagyni a képzést. Így is csak jövő tavaszra tud mindenki levizsgázni.
„Teljesen elfogadható a szabály, hogy a taxisoknak fel kell frissíteniük a KRESZ-tudásukat” – mondta a Főtaxi vezérigazgatója. Szerinte a sofőrök – nem csak a taxisok – zöme egyszer megtanulta és levizsgázott a KRESZ-ből, azután sokat felejt, és a szabályok is változnak, ugyanakkor a taxisok minimum 50-60 ezer kilométert autóznak egy évben. Szunomár Tibor elárulta, hogy az első néhány KRESZ-vizsgán
a taxisok 30-40 százaléka felkészülés nélkül, rutinból próbált levizsgázni, de nem sikerült nekik.
Ám ennek hatására a kollégáik komolyabban vették a felkészülést, és a sikertelen tesztek aránya néhány százalékra esett vissza.
A közlekedési szabályok mellett taxis- és pszichológiai ismeretek oktatásával egészül ki a képzés: az alapvető udvariassági elemek mellett arról is beszélnek, hogyan kell kezelni egy problémás utast, mit árul el a testbeszéd, vagy mikor nem ajánlott beszélgetést kezdeményezni az utassal. Szunomár Tibor szerint a továbbképzéssel az utazóközönség jár jól, hiszen mindig lehet fejleszteni a szolgáltatáson.
Az utóbbi hetekben azonban nem igazán a kiemelkedő szolgáltatás ugrott be, ha taxisokról volt szó: túlszámlázó, önbíráskodó, drogot áruló fuvarozókról szóltak a hírek. A vezérigazgató szerint a jelenlegi szabályozás megfelelő,
a fővárosi taxisrendelet nagymértékben megtisztította a piacot, ám a folyamat nem fejeződött be.
Szerinte az kellene hozzá, hogy a taxisokat ellenőrző, jogkörrel és hatáskörrel rendelkező hatóságok szigorúbban betartassák az előírásokat.
„A mai budapesti taxispiac állapotáért a hatóságok a felelősek, mert az ellenőrzések megvoltak, csak a szankciók maradtak el” – véli Komáromi Endre, a Budapest Közút közlekedési igazgatója, aki korábban a BKK taxisdivízióját vezette. Mint mondta, 2014–2015-ben mintegy húszezerszer ellenőrizték a budapesti taxisokat (körülbelül 5300-an taxiznak a fővárosban).
Mivel a BKK-nak nincs hatósági jogköre, a visszaélésekről jelentéseket készítettek, és elküldték a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak és a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak (NKH). Utóbbitól
1400-1500 esetben kérték a taxiengedély visszavonását, de néhány kivételtől eltekintve nem került sor az igazolványok bevonására.
Komáromi Endre azt mondta, az NKH-nál általában csak figyelmeztették a taxisokat, és ezzel letudták a hatósági fellépést. Valószínűleg nem voltak biztosak abban, hogy egy esetleges per esetén megáll-e az engedély visszavonása (ami egyébként három hónapostól ötéves időtartamra szólhat).
Az igazgató úgy véli, 500-600 fővárosi taxisnak nincs helye a piacon. Nem sok javulást vár a taxiskommandónak nevezett ellenőrcsoporttól sem, amely a Világgazdaság szerint januártól állna munkába. Az új szervezet működésére az idén 615 millió forintot, 2017-től pedig évi 995 milliót adnak, és a közlekedési hatóság alá tartozik majd.
Komáromi arra számít, újra meg fogják állapítani ugyanazokat a jogsértéseket, amelyekre már fény derült a korábbi ellenőrzések során, az viszont továbbra is kérdéses, lesznek-e szankciók. Egyedül az adhat okot a reményre, tette hozzá, ha „házon belül”, a közlekedési hatóság égisze alatt működik majd az ellenőri gárda, és emiatt gyakrabban büntet majd a hatóság.
„Inkább az hozna jelentős változást, ha újra szakmává válna a taxizás” – javasolta Komáromi Endre. Mint mondta,
ma a taxisok egy része kényszervállalkozó, néhány napon belül szinte bárki taxizhat, ha van autója és pénze,
egy vagyonőrnek is komolyabb szakmai képzésen kell átesnie. Hozzátette, akár egyéves is lehetne a taxistanfolyam, így jóval több időt és energiát kellene befektetniük a jelentkezőknek, és kisebb eséllyel kockáztatnák a megélhetésüket.
Azt is megszüntetné, hogy üzemben tartóként lehessen taxizni. Van olyan cég Budapesten, amelyik 300 autót ad bérbe, így a taxisok nem tulajdonosai ezeknek a kocsiknak. Viszont Komáromi Endre szerint gyanítható, hogy tömegesen manipulálják a taxiórákat, mert a vállalat éves beszámolója alapján egy autó csupán 80 ezer forintot termel havonta.