„Csinálom és megértem!” – Egyedülálló élményközpont a Mátra Múzeumban

Vágólapra másolva!
„A célunk, hogy a gyerekek érdeklődésének felcsigázásával és a kezükbe adott eszközök és tudás segítségével rávegyük őket, hogy saját maguk akarjanak többet megtudni a körülöttük lévő világról. Ezt a szolgálja az Élményközpont.” – mondja Báryné Dr. Gál Edit, Mátra Múzeum igazgatója a Magyar Természettudományi Múzeumért Alapítvány Európai Uniós pályázatának keretében létrejött fejlesztésről. Ez a hely nemcsak felújított helyiségeket, vagy néhány modernebb eszközt jelent a múzeum életében. Egy teljesen új, átfogó oktatási módszert fejlesztettek ki a gyöngyösi és a környékbeli iskolákkal közösen, és a természettudományos ismeretek tapasztalati úton való tanításával szeretnék népszerűsíteni az ezekhez a tudományterületekhez kapcsolódó szakmákat a térségben.
Vágólapra másolva!
Forrás: Bognár Erika

A 2018 elején kezdődött program része egy interaktív oktatótér kialakítása volt, de nem ez az egyetlen újítás. „A projekt lelkét azok a pedagógiai programok adják, amelyeket szaktanárokkal, környezeti nevelőkkel, egy-egy terület kutatóival közösen dolgoztunk ki. Szerettünk volna egy teljesen más alapokra építő koncepcióval előállni, amely igazodik az iskolai tananyaghoz, de kiegészíti, színesíti és elmélyíti a tudást, ami remek alap lehet a további természettudományos karrier felé. – foglalja össze a pályázat lényegét dr. Medzihradszky Zsófia, a Magyar Természettudományi Múzeum általános és közművelődési főigazgató-helyettese.

A 21. században egy múzeumnak nemcsak az a feladata, hogy gyűjtse és bemutassa a tárgykörébe tartozó értékeket, hanem fontos társadalomszervező és népművelő tevékenységet is folytasson. A Mátra Múzeum, amely az ország egyik legnagyobb természettudományos gyűjteményével rendelkezik, eddig is kiemelt feladatának tekintette, hogy minél érdekesebb és befogadhatóbb módon mutassa be a rábízott kincseket. Messze földön híres természettudományos pavilonjának tölgyfája, amely segít a látogatóknak megismerni a magyar erdők élővilágát. Sokan visszajárnak, hogy felidézzek azokat az emlékeket, amiket iskolás korukban szereztek a múzeumban. „Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a környezetüket, tudatosan éljék a mindennapjaikat és értsék azokat a folyamatokat, amik körül veszik őket. Mi nagyon szerencsés helyen élünk itt a Mátra lábánál, ahol rendkívül gazdag geológiai és biológiai környezet vesz körül bennünket. Fontosnak tartjuk, hogy a következő generáció is értékelje és kincsként őrizze a természet értékeit. Ezt pedig csak akkor érhetjük el, ha rávesszük a gyerekeket a körülöttük lévő világ megismerésére és tiszteletére. Ebben lesz segítségünkre az élményközpont és a hozzá kapcsolódó pedagógiai program.” – mondja a múzeum igazgatója.

Forrás: Filéné Danyi Szilvia

„Az egész pályázat arról szól, hogy megpróbálunk a gyerekek nyelvén beszélni, játékokkal, kísérletekkel, tapasztalatokkal bemutatni nekik azt, amit az iskolában elméletben és rövid idő alatt kell elsajátítaniuk,ahol nincs idő arra, hogy tapasztalat alapján rögzüljön a tudás. Itt pontosan ez a cél. Egy nagyon régi és nagyon bölcs mondás szerint „Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem.” – folytatja a főigazgató-helyettes asszony.

A programban 21 db Heves megyei iskola működik közre, amelyek diákjai a következő két évben több alkalommal vesznek majd részt kihelyezett tanórákon a múzeumban. A program a természettudományos tárgyak köré épül, úgymint a fizika, a kémia, a biológia vagy a földrajz. A programban az első két évben közel 5500 gyöngyösi és Gyöngyös környéki gyerek tanul majd márciustól kezdve. Olyan témákat dolgoznak fel, mint az állatok testfelépítése és a mozgás kapcsolata, vagy a mindennapi ételek útja a termőhelytől a asztalig, de a vízminőségről, a fenntarthatóságról és a környezetvédelemről is lesz szó. A gyerekek utazását és a tanórákhoz szükséges eszközöket is a pályázat finanszírozza. Mindenki kap például majd egy sókristályt, amit a foglalkozás után hazavihet és tovább kísérletezhet vele.

Forrás: Bognár Erika

„Arra szeretnénk ösztönözni a gyerekeket, hogy váljanak egy kicsit kutatóvá, mélyedjenek el az őket érdeklő témában, fedezzék fel, hogy milyen lehetőségek vannak a tudományban. Nemcsak a képletekről és egyenletekről szólnak ezek a területek, hanem rengeteg csoda, aki egy kicsit mélyebbre ás az ismeretekben. Legyen „menő” a tanulás és a természet védelme.” – teszi hozzá a főigazgató-helyettes.

A program része egy honlap fejlesztése is, amely különböző feladatokat, adatbázisokat és online játékot kapcsol az élményközpontban szerzett tudáshoz. A programban résztvevő gyerekek és az iskolák között tanulmányi versenyeket is hirdetnek majd, ezzel ösztönözve az egyéni tehetségeket és az osztályokat a kimagasló teljesítményre. A díjazottak ajándéktárgyakat és belépőjegyeket kapnak majd.

A nagyközönség számára az Élményközpont a pedagógiai program befejeztével válik majd teljesen nyitottá. Akkor egy kicsit át is alakul, mert a beépített eszközök segítségével a látogatók önállóan tudják majd felfedezni a környék természettudományos kincseit. A szülőket az élményközpontot már jól ismerő gyerekek vezethetik végig a kiállításon, tesztelhetik egymás képességeit és akár új dolgokat is megismerhetnek az okos eszközök és a demonstrációs tárgyak segítségével.

„Bízunk benne, hogy a közösség kedvelt és gyakran látogatott programja lesz majd az élményközpont. Fontosnak tartjuk, hogy a város és a környék lakói továbbra támogassák a múzeum munkáját és büszkék legyenek arra, hogy ezzel a fejlesztéssel is több lehet a városunk.” – hangsúlyozza Báryné Dr. Gál Edit.

Forrás:
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről