A 14 párizsi metróvonalból 10-en egyáltalán nem közlekednek pénteken a szerelvények, a többi négyen pedig csak a járatok negyede indul el, a buszjáratoknak pedig várhatóan csak az egyharmada.
A közlekedésben jelentősek lesznek a fennakadások
– írja az Associated Press (AP) amerikai hírügynökség az RATP nevű párizsi tömegközlekedési vállalat közleményére hivatkozva.
Ez az első figyelmeztetés
- hangsúlyozta a munkabeszüntetést meghirdető három szakszervezeti tömörülés (Unsa, CGT, CFE-CGC),
amelyek teljes mozgósításra szólítanak fel a gazdaságpolitikáját a megszorításokra építő népszerűtlen elnök, Emmanuel Macron kormányának a nyugdíjreformja ellen,
és a párizsi közlekedési dolgozók saját nyugdíjrendszerének megtartása érdekében.
A tiltakozásról és az emiatt változó menetrendről francia, illetve angol nyelven tájékoztatják az utasokat.
A Macron által tervezett, szerinte nyugdíjreform - valójában egy újabb megszorító intézkedés - lényege, hogy eddig a vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert egységesítenék.
A 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközeledési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb külön rendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik egy-egy adott munkával járó fizikai nehézségeket.
A tömegközlekedési dolgozóknál például az éjszakai munkát és azt, hogy a föld alatt folyik a munkavégzés
- közölte a France2 közszolgálati televízióban Bertrand Hammache, a CGT-RATP szakszervezet főtitkára.
Elmondása alapján
az egységes nyugdíjrendszerrel nem egyszerűen megnőne a szolgálati idő hossza, hanem a járulék összege is magasabb lesz.
A tömegközlekedési dolgozók úgy vélik, hogy a foglalkozásuk egyetlen előnye a saját nyugdíjrendszer.
A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján valószínűsíthető, hogy
több száz euróval csökkeni fog a nyugdíj összege.
A Le Parisien című napilap számítása szerint
egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez 20-30 százalékkal csökkenhet a reformnak csúfolt megszorító intézkedés után.
Jövő hétfőn az ügyvédek, a pilóták, a légikísérők és az egészségügyi dolgozók terveznek Párizsban tüntetést a saját rendszereik megőrzésére, szeptember 21-én az FO szakszervezet, szeptember 24-én pedig a CGT hirdet menetet a nyugdíjreform ellen.