Túl kevés a szakképzett tanár Németországban, a tartományok ugyanis – olvasható egy elemzésben –későn reagáltak a demográfiai változásokra. A születések száma az országban (az egyre erősödő migrációra visszavezethetően) 2011 és 2016 között évről évre emelkedett, 660 ezerről közel 800 ezerre.
2022-ben több első osztályos kezdte meg általános iskolai tanulmányait, mint az elmúlt tizenhét évben bármikor.
A gyermeklétszám-erősödés az általános iskolák esetében már érzékelhető, a középiskoláknál pedig most várható a robbanás.
További tanulói létszám-emelkedést hoz/hozott magával az ukrajnai háború is, ahonnan az elmúlt hónapokban mintegy 200 ezer gyermek és fiatal felnőtt menekült Németországba.
Az oktatásügy nehézségeit csak súlyosbítja, hogy a gyermeklétszám erősödése mellett csökkent a pedagógusok száma is. A Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint 2011 és 2021 között 33.500-ról 28.900-ra esett a diplomás tanárok száma –
ez közel 14 százalékos csökkenést jelent.
A számokból és a tendenciából egyértelmű következtetést vont le a Hivatal: nyilvánvalóan egyre kevésbé vonzó a pedagóguspálya Németországban.