Így játssza ki Oroszország az olajembargót
![Orosz olajtanker Alaszka közelében, Gunvor](https://cdn.origo.hu/2023/12/vGWM49T6HXNssa5lt8sa-aS21qWor1MMAFqroRqb1As/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzE5YWVlZjY2OWEwOTRhM2Q5MGZiNzk1NTNlZDRkOTY1.webp)
Moszkva megsegítésére egy különös, ugyanakkor nem ismeretlen „szellemflotta" lépett elő, amely a CNN beszámolója alapján már körülbelül 600 hajóból áll, ez a világ olajszállítóinak körülbelül 10 százalékát teszi ki. Számuk ugyanakkor napról napra, szankcióról szankcióra emelkedik.
Hogy kik állnak a tekintélyes flotta mögött, rejtély. Egyes esetekben dubai és hongkongi fedőcégekhez vezetnek a szálak, a legtöbbször azonban még ennyi kapaszkodójuk sincs a szállítmányok követésével és rendszerezésével foglalkozó szervezeteknek.
Dolgukat az is nehezíti, hogy a hajók gyakran kikapcsolják a helymeghatározásra és beazonosításra használt rendszert. A flotta hajóinak összetétele is rendkívül változatos: egy részüket a kihasználatlanság miatt eladásra kerülő európai olajszállítók, másik részüket pedig a leselejtezésre váró, de még megmentett hajók teszik ki. A szellemflotta felvirágzása nagyon jól mutatja a világ olajpiacának − és úgy egyébként a nemzetközi közösségnek − kettészakadását.
A globális olajszállító flotta egyik fele egyáltalán nem üzletel az oroszokkal, másik fele pedig szinte kizárólag csak velük kereskedik − summázta a helyzetet a CNN-nek nyilatkozó Richard Matthews, az EA Gibson nemzetközi hajókereskedő vállalat kutatási igazgatója.
A szellemflotta ugyanakkor nem most bukkant fel először, létszámának növekedése pedig éppen emiatt nem is érte váratlanul a témában jártas szakértőket. Az olyan államoknak, melyeket a Nyugat régóta és tartósan sújt büntetőintézkedésekkel, valamint melyeknek állami bevételeik jelentős részét energiahordozók exportjából szerzik, konkrétan elengedhetetlen, hogy ezt a stratégiát alkalmazzák a szankciók kijátszására.