Meryl Streep és Robert Redford a Távol Afrikától című filmben |
A magányos férfi különböző változatokban gyakori figura a kapitalizmus felszálló korszakáról szóló könyvekben, filmeken. Mindig valami rejtély, titok lengi körül, nyers, kemény életet él és néha kiderül, hogy nagyon tudna szeretni, ha a kegyetlen valóság nem akadályozná. A mindennapi életben az agglegény azonban leértékelt, hóbortos figura a köztudat számára. A magányos nőkről régebben ritkán szólt a fáma, de sem régen, sem az újabb időkben nem értékelték sokra őket. Mára mintha megváltozott volna a helyzet.
A modern kor beköszöntével - a két világháború mellett - óriási változások zajlanak az érzelmi élet, a szexualitás, a házasság és a családi élet területén. A hagyományos család elsősorban gazdasági egység volt. A középkori Európában a házasságok nem szerelem vagy szexuális vonzalom alapján köttettek, és nem is tekintették olyan intézménynek, ahol ilyesminek szerepe van. A hagyományos családban a szexualitásnak csak az utódnemzés szempontjából volt jelentősége. A nők alárendeltsége meghatározó volt, csakúgy, ahogyan a gyerekeké is.