Button nyert Ausztráliában, a Red Bullt nem lehet leírni
2012. március 18. 06:54
Az utolsó körben megcsúszott a 7-es kanyar kigyorsításánál, és a falnak csapódott. Rommá törte a Williamsét - óriási hiba volt, pontszerző helyen állt.
Jenson Button tizenharmadik, de nem balszerencsés győzelmét aratta az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon, amely az időmérőn látottak ellenére a McLaren és a Red Bull küzdelmét hozta. A Ferrari erősebb volt a vártnál, Kimi Räikkönen pontszerzéssel tért vissza, míg a korábban ígéretesnek tűnő Mercedes betlizett, Michael Schumacher ugyanis váltóhiba miatt a 3. helyről feladta a küzdelmet, Nico Rosberg pedig az utolsó körben meg akarta előzni Sergio Pérezt, de összekoccant vele.
A pole pozícióból induló Lewis Hamilton már a rajtnál elvesztette a győzelmet, amikor Button jobban reagált a piros lámpák kialvására, és azonnal eléje került. A következő körökben fokozatosan növelte az előnyét, az 5. körben már 3,1 másodperccel vezetve csapattársa előtt. Ez a különbség utána egészen az első kerékcseréig megmaradt közöttük.
A két McLaren mögött a rajtnál káosz alakult ki. Az időmérőn a szenzációs harmadik helyet megszerző Romain Grosjean beragadt, és úgy tűnt, elváltotta magát, így Schumacher azonnal megelőzte. Sebastian Vettel is előretört, beférkőzve a Lotus mellé, de Rosberg kívülről mindkettejük mellett elment egy bátor manőverrel. Mark Webber összekoccant Nico Hülkenberggel, míg hátrébb Bruno Senna Daniel Ricciardóval ütközött, és azonnal ki kellett állnia a bokszba. A rajt nagy nyertese Fernando Alonso volt, aki felugrott a 7. helyre, bár Pastor Maldonado röviddel később megelőzte.
Az első körökben Vettel és a Mercedesek csatája uralta a versenyt. Vettel Rosberget már a 4. körben kikerülte, Schumacherrel azonban már nehezebb dolga volt, és egyszer ki is csúszott a célegyenes végén, DRS-távolságon kívül kerülve ellenfelétől. Végül azonban nem kellett sokáig erőlködnie, Schumacher autójában ugyanis elromlott a sebességváltó, így ugyanott elhagyta a pályát, ahol korábban Vettel, majd ki is esett. "Ahogy az első kanyarhoz fékezni próbáltam, hirtelen elromlott a hajtás" - mondta. "Azonnal tudtam, hogy a hétvégémnek vége. Egész télen semmilyen gondunk nem volt a váltóval, úgyhogy ez egy kicsit furcsa. De ezek az autók prototípusok - soha nem tökéletesen megbízhatóak."
Hamilton, Webber és Grosjean rosszul rajtolt
A Mercedes számára sokkal aggasztóbb volt, hogy az autójuk tempója a verseny későbbi szakaszában nem ütötte meg a várt szintet. Rosberg a gumikopás miatt már az elsők között, a 12. körben kerékcserére kényszerült, aztán fokozatosan visszaesett a 8. helyre. A leintés előtt a már agyonhasznált Pirellikkel küzdő Pérezt próbálta előzni, amikor összekoccantak. "A (Sauber) első szárnya hozzáért a hátsó gumimhoz. Azonnal defektet kaptam" - árulta el.
Hozzá hasonlóan az utolsó körben vesztette el a pontszerzés lehetőségét Maldonado is, aki Alonso Ferrariját üldözve elbambult, ráment a 7-es kanyar belső rázókövére, és a műfű megforgatta az autóját, így nagy sebességgel a szemközti falnak csapódott. A befújt diffúzor betiltása egész hétvégén éreztette a hatását, a versenyzők a korábbi eső miatt is síkos pályán sokkal nehezebben tartották kézben az autóikat, s ezáltal többet is hibáztak, mint tavaly.
Bruno Senna majdnem felborult az első kanyarban
Button az élről a 16. körben állt ki először kereket cserélni, és meg is tartotta a vezetést. Hamilton versenye azonban ekkor még rosszabbra fordult, hiszen a bokszból éppen Pérez mögé érkezett meg, aki körökön át feltartotta, így a hátránya Buttonhoz képest rövid idő alatt 10 másodperc fölé nőtt. Ezzel még csak az első helyet vesztette volna el végleg, ám a másodikat is elbukta, amikor a 37. körben beküldték a Safety Cart a kormáy hibája után a Caterhamjét a célegyenesben leparkoló Vitalij Petrov miatt. A két McLaren éppen pillanatokkal korábban, egyszerre járt másodszorra is a bokszban, és ez kapóra jött a Red Bullnak, hogy a Safety Car-fázis alatt cserélje le a kerekeket Vettel autóján.
A német beférkőzött a két McLaren közé, és ott is maradt, amíg meg nem pillantotta a kockás zászlót. Szerinte azonban nem csak mázlija volt. "Amikor Lewis kiállt a bokszba, én úgy döntöttem, még kint maradok. Azt gondolom, a Safety Car nélkül is lett volna esélyünk ellene. Persze valószínűleg segített abban, hogy megelőzzem Lewist" - mondta Vettel. Webber már a rajtnál hátrányba került, mert az első és a hátsó szárnyán is megsérült egy-egy véglap, amikor két autóval összekoccant, de a Safety Car neki is jól jött, mert annak köszönhetően előzhette meg Alonsót. Később többször megfutotta a leggyorsabb kört, és támadta Hamiltont is - hiába. Huszonhárom verseny óta először fordult elő, hogy a Red Bull egyetlen körön át sem vezetett.
Vettel most csak véletlenül áll középen
Azok után, hogy az időmérőn szenvedett, a Ferrari a versenyen meglepően gyors volt - legalábbis Alonso kezében, mert Felipe Massa hosszas nyűglődés után kiesett, amikor az autója egy kemény csata közben összeragadt Senna Williamsével. Alonso ellenben a Safety Car-fázis előtt a 4. helyen is állt, és végül ötödikként ért célba, körökön át állva Maldonado támadásait. Így a legjobb öt között ismét csak a Red Bullok, a McLarenek és egy Ferrari ért célba, a tavalyi erőviszonyokat idézve fel. "Nem vesztettünk túl sok pontot, és most az a legfontosabb, hogy fejlesszük az autót. Vívtunk néhány érdekes csatát, de nem az élen, úgyhogy gyorsan javulnunk kell" - figyelmeztetett Alonso.
Alonso mögött Kamui Kobajasi végzett. A Saubernek jó napja volt: míg az éllovasok kétszer jártak a bokszban, a váltócsere miatt a legutolsó helyről rajtoló Pérez egyetlen kiállással teljesítette a távot, így még az utolsó előtti körben is a 7. helyen állt. Maldonado kiesésével akár 6. is lehetett volna, ám a Rosberggel történt ütközés következtében visszaesett nyolcadiknak. Kettejük csörtéje lavinát indított el; az újonc Jean-Eric Vergne megtorpant a lelassult Pérez mögött, így csapattársa, Daniel Ricciardo és a Force Indiá-s Paul di Resta is elment mellette. Így a 8-adiktól a 11. helyig célba érő négy autót mindössze 4 tizedmásodperc választotta el egymástól a célvonalon.
Button a verseny után elismerte, hogy a Safety Car kicsit segített a McLarennek is, mert különben spórolniuk kellett volna a benzinnel, és a verseny végén nem nyomhatták volna olyan keményen a gázt. "Nagyon kellemes érzés, hogy győzelemmel kezdtem az évet!" - mondta. Ez már a harmadik volt számára Melbourne-ben, és jó ómenként élheti meg: az elsőt még 2009-ben aratta, megalapozva világbajnoki címét a Brawn GP-vel.
Jó reggelt kívánunk mindenkinek! Magyar idő szerint 7 órakor elrajtol a mezőny 2012 első F1-es futamán. Melbourne-ben gyönyörű idő van, a levegő hőmérséklete 20 Celsius-fok fölött.
2009 nyara óta nem volt példa rá, hogy a wokingiak két autója foglalja el az első rajtsort. Mögülük Romain Grosjean, Nico Rosberg, Mark Webber, Sebastian Vettel és Michael Schumacher indul. Az utolsó rajtkockába Sergio Pérezt száműzték váltócseréje miatt.
A Pirelli ezt a két fajtát bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Mindkettő puhább, mint tavaly, így remélhetőleg színesebb lesz a taktikai paletta. Tavaly a kétkiállásos stratégia volt a legnépszerűbb az Ausztrál GP-n.
A Caterham a Twitteren azt írta, a pálya fölött bemutató céljából elrepülő 747-es alaposan megijesztette az embereket, aki féltek, hogy túl alacsonyan száll.
Csak hárman nem a sárga jelzésű gumikon kezdik a versenyt: Jean-Eric Vergne, Vitalij Petrov és Sergio Pérez. Ők értelemszerűen a fehér jelzésű abroncsokat rakták fel.
Pillanatokon belül megkapják a szabad jelzést. A felvezető körben nem volt gond.
Megelőzte a beragadó Hamiltont. Grosjean rutintalanul startolt, Schumacher, Rosberg és Vettel is lehagyta őt.
A 7. helyen áll a Williamsszel a Ferrarit megelőzve. Csapattársa, Senna viszont a bokszba ment, megkapva a közepes gumikat. Senna megforgott az első kanyarnál, lezavarva az egyik Toro Rossót a pályáról.
A 13-as kanyarnál Maldonado bújt be mellé, de koccantak. Közben látható, hogy Hülkenberg versenye is véget ért.
A 2. körben, a 9-es kanyarnál autózta körbe a Mercedest. A visszajátszásból kiderült, hogy Rosberg a rajtnál a külső íven nyert sokat. Az is kiderül, hogy Ricciardo pörgette meg Sennát.
2,4 másodpercre húzott el csapattársától. Hamilton mögött 3 másodpercre van Schumacher, akit nagyon szorongat Vettel. Már használható a DRS.
Feltehetően a Grosjeannal való ütközés következtében sérült az autója, ezért látogatott a kavicságyba a 6/7-es kanyarnál. Massa megelőzte őt, így már csak 9.
A célegyenes utáni jobbosban lesodródott a fűre, így Rosberg odaért mellé. De keményen tartotta magát, Rosberg maradt 4. Őt Alonso támadja.
Pedig tegnap még a McLarenes Hamiltonnal pózolt. Ezúttal a Red Bullnál szemlélődik és beszélget.
Az imént, a 7. körben hat tizedet vertek Schumacherre. Vettel négy tizeddel közeledett Schumacherhez úgy, hogy nem használhatta a DRS-t. A Caterhamek nem túl erősek, már 12 másodperccel leszakadtak a középmezőny sereghajtójától, Vergne-től, bár úgy tűnik, csak most hagyták le Glockot.
Szóltak neki, hogy gyorsabb a mögötte lévőknél, de Buttonnál lassabb. Már 3,9 szekundum a hátránya.
A 9. körben először futott hasonló kört, mint a 4-es rajtszámú McLaren. Maldonado közben visszaelőzte Massát a 3-as kanyarnál - a Ferrari a hátsó gumikra panaszkodik. Jelenleg a két Sauber, Pérez és Kobajasi üldözi.
Kiment a bukótérbe az 1-es kanyarnál, azonban rádión közölte, hogy elromlott a váltója. Vége a német versenyének, pedig a 3. helyen állt.
A 12. kör végén megnyitja a tervezett bokszkiállások sorát. Schumacher visszatért a depóba, kiszáll az autójából. A 13. fordulóban Rosberg is megérkezik kerékcserére.
Vettel az egyéni leggyorsabb körével 4 tizeddel közeledett a McLarenekhez. Räikkönen közben már a 8., igaz, két helyet nyert az előtte lévők bokszkiállásával. Alonso, Kobajasi és Di Resta a bokszban.
A közepes keverékű gumikat kapta meg, csakúgy mint az előbb Alonso. Most Räikkönen a leggyorsabb, 1:33.066-ot repesztett. Az első szektorban megfutotta a legjobb eddigi részidőt.
A Sauberrel 1:32.895-t futott. Az élről kiáll a bokszba Button, a 3. Vettel is követi őt, Maldonado szintén. Érdekes, Button a közepes keménységű, Vettel és Maldonado a lágy gumikat kapta meg.
Ő a közepes keverékkel folytatja. Jelenleg Button vezet a bokszban még nem járó Räikkönen és Pérez előtt. Utána következik Hamilton, Vergne, Vettel és Alonso.
Zsinórban kétszer is leggyorsabb kört jegyzett. Közeledik a 8. pozícióban álló Rosberghez.
Az elkoptatott gumikon folyamatosan zuhan hátra, Vettel, Alonso, Rosberg és Webber is könnyedén elhúzott mellette. Räikkönen meglátogatja a szerelőket. A már kiesett csapattársa, Grosjean egykedvűen figyeli a lágy abroncsok felrakásának műveletét.
Rengeteget veszített amiatt, hogy az egyenesekben egész hétvégén gyors Sauber mögé tért vissza a kerékcsere után. A 21. körben végül megelőzi a célegyenes végén a DRS segítségével, de hátránya közel 10 másodpercre hízott Button mögött.
A mezőnyből egyedüliként csak Pérez nem járt még a bokszban (ő a keményebb gumikat használja). Vettel lazán elhúz mellette, most Alonso ellen kell védekeznie. A harmadik Vettel és a második Hamilton között 1,8 másodpercre fogyott a különbség.
A 23. körben maguk mögé utasították a Saubert.
1:31.978-at jegyzett a Toro Rossóval. Ahogy fogy a benzin az autókból, egyre javulnak az idők. Pérez végre bejött a bokszba.
Úgy érzi, rázkódik a McLarenje, és sokszor elfékezi magát. Hamilton közeledik hozzá (hátránya 10,2 másodperc), a leggyorsabb kör is az övé: 1:31.740.
Elromlott az autójában a hibrid eszköz, csapattársa, Petrov meg is előzte őt. A Caterham az idén használja először a KERS-t.
Nemrég Kobajasit előzte meg kis koccanással, a 27. körben pedig Massát. A finn már 8. Kobajasi szintén lehagyta Massát a DRS-zónában.
Räikkönennek nehezebb dolga lesz, a Williams pilótája 12 másodpercre van tőle a 7. helyen. Mindketten a lágy abroncsokon köröznek, de Räikkönen szettje elvileg frissebb.
Féltávnál szűk 10 másodpercre van Hamiltontól, aki 2,3 másodpercre leszakította Vettelt. A 4. Alonso, az 5. Rosberg. A Mercedest keményen hajkurássza Webber, és a párost utolérte Maldonado.
Webber kergeti Rosberget, aki a 11/12-es kanyarnál lemenekült a menekülőútra. Utána bement a bokszba a keményebb gumikért. Lássuk, Maldonado képes-e Webber nyomában maradni. Vergne kicsúszott az előbb, majd visszatért a pályára.
Fél másodpercet hozott még Buttonon is. A 2. Hamilton a gumikopásra panaszkodik, pedig ő később járt először a depóban, mint közvetlen vetélytársai.
Elmondta, hogy már fékezéskor érezte, hogy elromlott Mercedesében a hajtáslánc. Hozzátette, a teszteken egyszer sem volt gond a váltóval.
A 34. kör végén bejött a bokszba, ez már a második etapja lesz a közepes Pirelliken. Valószínűleg az autó instabil hátulja teszi indokolttá a keményebb keveréket a Ferrarinál.
A Red Bull szólt is neki, hogy nyomja a gázt. Élesedik a csata az ezüstéremért.
A csapat kiválóan oldotta meg a műveletet, Button kerékcseréjével pont végeztek, mire megérkezett Hamilton. Mindketten a közepes keménységű gumikon folytatják.
Vettelnek kapóra jön a helyzet, kimegy a bokszba (a keményebb abroncsokért), így meg tudta előzni a közben lassabban köröző Hamiltont. Webber, Maldonado és Räikkönen szintén kerékcserén. Petrov autója egyébként pont a célegyenesben állt meg.
Az új szabályok szerint a lekörözött versenyzők előre mehetnek, felsorakozva a mezőny végére, így nem rontják el a csatát az élen. Az első tíz sorrendje: Button, Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Maldonado, Pérez, Rosberg, Räikkönen, Kobajasi.
Ironikus, hogy elődje, Jarno Trulli pont ezzel szenvedett egész 2011-ben.
Csakúgy, mint tavaly, mivel már használta mindkét gumikeveréket, ráadásul most a lágyak vannak fent az autóján. A biztonsági autós fázis sokat segít az élettartamuk megnyújtásában.
Megkapta az engedélyt Kovalainen, Glock és Pic, hogy előre menjenek. Kovalainen a bokszutca felé veszi az irányt, immár negyedszer. Sokan melegítik cikázva a gumikat, pedig ez veszélyes, miközben a lekörözöttek előre somfordálnak.
A 41. kör végén folytatódik a verseny. Még 17 kör van hátra.
Button, Vettel, Hamilton, Webber és Alonso maradt az első öt sorrendje. Még két körig nem elérhető a DRS.
A 3-as kanyarnál kívülről vágott be a Lotus elé, átvéve a 9. helyet. Szép volt.
Neki is a kormányszeróvja romlott el. A Caterham nem bánkódik, azt mondják, elhárítják a problémát, és amúgy elégedettek voltak a tempójukkal.
Két kör alatt 3,4 másodpercet vert Vettelre. A leggyorsabb kör is az övé, 1:30.567.
Kobajasi hátsó légterelője megsérült, és apró darabok potyognak le róla. A Saubernek nincs szerencséje ezzel az alkatrésszel Melbourne-ben, tavaly a hátsó szárnyuk szabálytalansága miatt mindkét pilótát diszkvalifikálták.
A két brazil összeütközött a 4-es kanyarban, és a következő kanyarig összegabalyodtak autóik. A Ferrari és a Williams is károsodott.
Úgy tűnik, Senna folytathatja a futamot, Massa autóját viszont betolják a garázsba.
A tét az 5. hely. Ez is egy Ferrari-Williams csata, reméljük, nem úgy ér véget, mint az előző. Massa és Senna incidensét a verseny után vizsgálják ki a sportfelügyelők.
Az 51. körnek 3,7 másodperces fórral vágott neki. Vettel, Hamilton és Webber között kicsi a különbség.
1:29.690-et ment, 3,2 másodpercre faragva hátrányát Button mögött. Nem valószínű azonban, hogy utoléri a McLarent.
Nem jut el a kockás zászlóig, eddig bírta a sérült autója, amellyel Massával ütközött.
DRS távolságban van a 7. helyen álló mexikóitól, pedig nemrég még alig tudta lerázni Kobajasit és Räikkönent.
A két utolsó pontszerző, Kobajasi és Räikkönen harcol, de a Toro Rosso két fiatalja is ott lohol mögöttük.
13. győzelmét aratta a Forma-1-ben. Vettel 2., Hamilton 3., Webebr 4., Alonso 5. lett.
Maldonado balesete után óriási zavar alakult ki a mögötte lévők között. Rosberg valamiért lelassult, pontot sem szerzett. Kobajasi került a 6. helyre, Räikkönennel együtt megelőzte Pérezt. Ricciardo 9. lett, Di Resta pedig az utolsó pillanatban lehagyta Vergne-t, így övé az utolsó pont.
A 8. Pérez és 11. Vergne között ennyi volt a differencia. A visszajátszáson mutatják, hogy Rosberg valószínűleg enyhén súrolta Pérez autóját, talán ettől lassult le a Mercedes és a Sauber.
Button, Vettel és Hamilton feláll a dobogóra. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket a szöveges összefoglalóval is.