A Magyar Nagydíj percről percre
2012. július 29. 16:14
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Magyar Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Lewis Hamilton eddig uralta a hétvégét, pénteken mindkét szabadedzést megnyerte, tegnap pedig nagy előnnyel szerezte meg a pole pozíciót. Mellőle Romain Grosjean indulhat, neki ez az eddigi legjobb rajthelye. A harmadik helyet a címvédő, Sebastian Vettel szerezte meg, a világbajnoki éllovas Fernando Alonso viszont csak a 6. lett. Az időmérőről készült részletes tudósításunkat itt olvashatják.
Bár sokan arra számítottak, hogy a futamot eső zavarhatja meg, ennek egyelőre kevés az esélye. A hajnali és a reggeli órákban átvonult egy nagyobb vihar a pálya felett, de a délelőtt előbújó nap hamar felszárította a pályát. Jelenleg szikrázó napsütés és hőség van a pályán, esőnek nyoma sincs.
Mint minden versenyhétvégén, a Hungaroringen is lejátszották a rendező ország himnuszát negyed órával a rajt előtt. A GP3-as mezőny magyar versenyzője, Kiss Pál Tamás egyébként remek eredményt el a ma délelőtti futamon, a harmadik helyen intették le.
A spanyolnak ma van a 31. születésnapja. Bár a hatodik helyről nehéz lesz megszereznie pályafutása 31. győzelmét, az biztos, hogy a tabella élén marad a Magyar Nagydíj után is, előnye ugyanis 34 pont a bajnokságban Mark Webber előtt. Az ausztrál csak a 11. helyről indul.
A csapatfőnök, Eric Boullier szerint a gumiknak itt is kulcsszerepük lehet. "Az egyetlen reményünk, hogy a mi autónk nyilvánvalóan kedvezőbben bánik a gumikkal, mint a McLarerené. Ha tartani tudjuk (Hamilton) iramát, vagy lerajtoljuk őt, akkor a stratégiával megelőzhetjük őt. De így is nehéz lesz" - mondta az Autosportnak.
Az időmérőn gyengén szerepelte, Rosberg a 13., Schumacher pedig csak a 17. lett. A csapatfőnök, Ross Brawn szerint azonban csak néhány kanyarban küszködnek. "A 180 fokos kanyarokban szenvedünk, a pálya többi részéven nincs gondunk" - közölte. "Ezekben a hosszú és fontos kanyarokban sok időt veszítünk."
A közepes gumikkal csak Webber, Pic, Glock és de la Rosa indul. Webberrel ezek szerint egy hosszabb első etapot tervez a Red Bull. A Pirelli egyébként arra számít, hogy a legtöbb versenyző kétszer áll ki a bokszba kereket cserélni, de néhányan akár egy kiállással is próbálkozhatnak.
Ez manapság ritkán történik meg a Forma-1-ben. Új felvezető körre megy a mezőny, a táv 69 körre csökken. Schumacher így a bokszutcából kezdi majd meg a versenyt. Valószínűleg műszaki hiba történt.
Pedig kicsit szélesen fordult az első kanyarban, Vettel keményen támadta Grosjeant, de végül őt előzte meg Button. Webber már a 7. helyen jár.
Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber, Senna, Massa, Hülkenberg.
Lehetséges, hogy túl gyorsan hajtott a bokszutcában (a futamon 100 km/ó a sebességlimit). Räikkönennek KERS-problémája van.
Előnye 2,3 másodperc Grosjean előtt. Schumacher megkapta a bokszutcán áthajtásos büntetést.
1:28.460-as kört futott, két tizeddel gyorsabbat, mint Hamilton. Buttont másfél másodpercre leszakította magáról.
A 12-es kanyarnál megforgott, a két HRT is megelőzte őt. Schumacher közben letöltötte a büntetését.
A finn újraindította a hibrid rendszert, de csapata arra kérte, hogy ha teheti, csak félig merítse le körönként. Egyúttal szóltak neki, hogy 4 egységgel állítsa előrébb a fékerő eloszlását.
A 17. és 18. helyen haladó Kovalainen és Petrov egyelőre tartja a lépést a Toro Rossókkal. A Mercedes pedig Twitteren azt írja, hogy elégedettek a keményebb gumira váltó Schumacher tempójával.
Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber. Hamilton 2,3 másodperccel vezet Grosjean előtt, akit Button 3,7 másodperccel követ.
Úgy tűnik, hogy a 6. helyen haladó Lotus gyorsabb, de Räikkönen nem igazán tud támadni. Az őket követő Webbernek azt mondták rádión, hogy Alonso valószínűleg az etap végére spórol a gumikkal.
A keményebb gumikat kapta meg, és a 20. helyen folytatja a versenyt. Vergne is kiállt új abroncsokért.
A keményebb keveréket kapja meg. Hülkenberg és Maldonado is kiállt kereket cserélni.
Alonso a közepes keverékű gumit kapta meg, Vettel viszont a lágyat. A következő kör végén Hamilton is meglátogatta a szerelőket, közepes keverékű Pirelliket kapott. A kiállása elhúzódott 4,1 másodpercig állt.
Ezért Hamilton mögé tért vissza a pályára. Ő a lágy gumikon folytatja.
Kiállása után a spanyol elé tért vissza. Alonso a kerékcseréje után Pérez mögött veszített időt, hiába sikerült végül megelőznie.
Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Räikkönen, Alonso, Webber, Senna, Massa, Rosberg. Hamilton előnye 2,6 másodperc Grosjean előtt, és 8,0 Button előtt.
Webber körök óta közelről követi az összetett pontverseny éllovasát, Alonsót. Igazi támadással azonban még nem tudott próbálkozni.
Fokozatosan egy másodperc alá faragta hátrányát, mindjárt használhatja a DRS-t is. A Lotuson a jobban tapadó lágyabb gumik vannak. Hamiltonnak azt mondta a McLaren, hogy Grosjean abroncsai valószínűleg nem fognak sokáig kitartani.
A 26. kör végén már 2,4 másodpercre nőtt a hátránya, de most úgy tűnik, ismét gyorsabb tempóra képes. Figyelmeztették, hogy óvja a gumikat, valószínűleg ezért vett vissza a tempójából.
A guminyomást nem tudja érzékelni a csapat, ezért Schumacher visszajelzéseire van szükségük. A német pilóta a 19. helyen halad.
A rádión vitatkozik a csapattal, azt akarja, hogy segítsenek neki megelőzni a McLarent. "Valamit tennünk kell"- mondta.
Korábban már visszakérdezett rádión, hogy tényleg érdemes-e a B tervre váltani, és bár akkor végül úgy döntöttek a csapattal, hogy az A tervnél maradnak, most kiderült, muszáj váltani. Lehet, hogy ez háromkiállásos stratégiát jelent.
Miután leszakadt róla, most ismét visszazárkózott hozzá. Hamiltont egyébként arra kérte a csapat, hogy ha tud, akkor gyorsuljon, mert Button is képes jobb tempóra.
Lágy gumikat kapott. Hamiltonnak is szóltak, hogy a B tervre kell váltaniuk. Közben Schumacher a verseny során már harmadszor látogatta meg a bokszutcát.
Szóltak Grosjeannak, hogy a következő kerékcseréjét három körrel később hajtják végre, mint ahogy eredetileg tervezték. Ennek fényében nem meglepő, hogy a gumik kímélésére biztatják. De a francia azt mondja, az első abroncsok kezdenek elfogyni.
Button Senna mögött vesztett sok időt. Vettel a közepes gumikat kapta meg.
Grosjean közepes, Webber lágy gumikat kapott. Hamiltont panaszkodik a lekörözöttekre, szerinte nem állnak félre időben. A csapat egyébként közölte vele, hogy talán mégis vissza kellene váltaniuk az A tervre.
Ezúttal jól sikerült a kiállás, Grosjean előtt tért vissza a pályára. Räikkönen még nem állt ki másodszor a bokszba, így most ő vezeti a versenyt.
Majd utána Massa is. Mindketten maradnak a közepes keverékű Pirelliknél.
Utolsó bokszkiállása után centikkel Grosjean előtt tért vissza a pályára, és a belső ívet keményen fogva átvette a 2. helyet, kicsit le is szorította Grosjeant. Közben Button is letudta harmadik kiállását.
Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Vettel, Webber, Alonso, Button, Senna, Massa, Rosberg. Hamilton 3,5 másodperccel vezet a finn előtt, őt csapattársa 2,2 másodperccel követi. 22 körrel a verseny vége előtt még nincs kieső.
A 12-es kanyarban egy agresszív manőverrel utasította maga mögé a skótot, a bal első kerekével enyhén neki is ütközött a Force India oldaldobozának, de mindketten a pályán tartották az autót.
A differenciálmű zárásánal irányításával van gond. Jelenleg az ötödik helyen halad.
Amiért az előzése közben nekiütközött di Restának.
A legutóbbi kör végén már csak 9 tized volt a hátránya. A versenyből még hátra van 15 kör, így van idejük arra, hogy megküzdjenek az első helyért. Räikkönen KERS-beállításait erősebbre veszik, ha utoléri Hamiltont. Button közben megkérdezte a csapatától, hogy miért hozták ki ilyen korán a harmadik kiállására. Azt válaszolták neki, hogy ezzel a verseny végén járhat jól azokkal szemben, akik kevesebbszer álltak ki.
Az ötödik helyről. Lágy gumikat kapott, a 8. helyre tért vissza.
Räikkönen akkor is sokáig üldözte Hamiltont, de végül a brit nyert. A finn egyelőre nem tudja támadni a McLarent, továbbra is körülbelül egy másodperccel halad mögötte.
A bokszból visszatérve pont Alonso elé tért vissza a 4. helyre, a spanyol megprólta megelőzni őt a 2-es kanyarban, de Vettel visszaverte a támadást.
A Mercedest betolják a garázsba. Elképzelhető, hogy szándékosan állították ki a versenyből, mint Hockenheimben Hamiltont, így ugyanis büntetlenül cserélhet váltót a következő nagydíjon. A német az eddigi 11 versenyből már hatodszor esett ki.
Webber kevesebb mint egy másodpercre követi, de egyelőre nem tudja megelőzni. Közben Karthikeyan is feladta a versenyt, a bal első felfüggesztése megrongálódott, így a pálya szélén leállította a HRT-t.
1,2 másodperc a hátránya Hamiltonhoz képest, nem tudott előzéssel próbálkozni. Grosjean 8,4 másodpercre lemaradt csapattársától, Vettel sokkal gyorsabb nála, de már nincs ideje utolérni a franciát.
A két Lotus és Vettel előtt. A német a végén egy másodpercre megközelítette a gumikopással küszködő Grosjeant.
Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Vettel, Alonso, Button, Senna, Webber, Massa, Rosberg.
2007 és 2009 után. Ennyiszer csak a szintén három győzelmet bezsebelő Ayrton Senna, és a négyszeres győztes Schumacher nyert a Magyar Nagydíjon.
Bár Vettel és Hamilton közelebb került hozzá, Webber lemaradása már 40 pont a második helyen.
A Magyar Nagydíjat az egész hétvégén uraló Lewis Hamilton futamgyőzelemre váltotta pole pozícióját, a két Lotus előtt célba érve megszerezte idei második győzelmét. A brit a rajt után megtartotta első helyét, Romain Grosjean azonban hosszú körökön keresztül egy-két másodperces távolságra haladt tőle. Mögöttük a rajtnál Sebastian Vettelt megelőző Jenson Button haladt, ő azonban nem tudott beleszólni a küzdelembe. A futam második felében a másik Lotusszal Kimi Räikkönen lett Hamilton legfőbb kihívója: a finn egy rendkívül erős második etap után került csapattársa elé, és bár a futam végéig közelről követte Hamiltont, előzésre nem volt lehetősége.
A dobogósokkal ellentétben a két Red Bull háromkiállásos stratégiával próbálkozott, a friss gumikkal gyors tempót diktáló Vettel épphogy lemaradt a harmadik helyről. Az ötödik helyen célba érő Fernando Alonso növelte előnyét a világbajnokságban, a tabella második helyezettje, Mark Webber csak a 8. lett. Nagyszerű versenyt futott Bruno Senna, aki a hetedik helyre hozta be a Williamst. A futam egyébként két felvezető körrel indult, Michael Schumacher autója ugyanis a rajtrácson ragadt. A versenyt a mezőny végén töltő német végül tíz körrel a verseny vége előtt kiállt a garázsba.
A versenyről készített, nyilatkozatokkal bővített összefoglalót itt olvashatják.