Maldonado az élen, Schumacher a falban
2012. július 20. 15:20
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Német Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Röviddel a délelőtti tréning vége után komolyabban is esni kezdett Hockenheimben, és most rendesen zuhog. Ennek a csapatok nem fognak örülni.
Az első edzést Jenson Button és Lewis Hamilton nyerte meg, de még korai lenne kijelenteni, hogy beváltak a McLaren fejlesztései, mert a pályaviszonyok a hol eleredő, hol elálló eső miatt következetlenek voltak. Az edzésről készült összefoglalónkat itt olvashatják.
A Marussia megerősítette, hogy emiatt kellett korábban befejeznie az első edzést. Az eső nem csillapodik, mindenki fedezékbe menekült, aki csak tehette. Nem jó előjel.
A levegő már csak 16, az aszfalt 17 fokos. A Sky Sport riportere esernyővel a feje fölött sétálgat az egyébként kihaltnak ható bokszutcában.
A McLaren átfogó újításokkal, a Lotus pedig egy dupla DRS-szel érkezett Hockenheimbe. A csapatoknak minél több időre lenne szükségük a száraz pályán ahhoz, hogy kiértékelhessék az új alkatrészeiket. Hát, úgy tűnik, ezt most nem kapják meg, mert még legalább egy órán át fog esni az előrejelzések szerint. Sőt szombatra sem biztatóak a kilátások.
A brazil a motorhome-ból volt kénytelen végignézni, ahogy a tesztilóta, Valtteri Bottas a délelőtti edzés utolsó perceiben kicsúszik, és háttal a gumifalnak ütközik az autójával. A becsapódás nem tűnt vészesnek, de a motor mögött mindent ki kellett cserélni a Williamsen: a sebességváltót és a padlólemezt is. Büntetés ezzel nem jár.
Gary Paffett a csapat wokingi főhadiszállásán a szimulátorban tesztelte az új aero-csomagot. Egy pillanatot sem hagynak elúszni.
Már 5 perce megy az edzés, de senkinek nincs kedve elázni odakint. Felipe Massa a paddockban pacsizik néhány vendéggel, a lelátón csüggedten ücsörgő nézők az esőkabátjukba burkolóznak.
Megtesz egy ellenőrző kört az újjáépített Williamsszel, de az aszfalton csúnyán áll a víz. Senna természetesen a kék csíkos esőgumikat használja, aztán vissza is tér a bokszba.
A Sky Sports-nak töredelmesen bevallotta, hogy délelőtt egyszer túl későn lépett a fékre, és a fékerőelosztás túlságosan hátulra volt tolva, ezért pördült meg. Bottasra egyébként a bennfentesek szerint fényes jövő vár. Ebben az is segítheti, hogy a menedzsere nem más, mint Mika Häkkinen.
Schumacher a bokszutcai irányítóközpontban gyakorol a felemás korláton, Massa pedig Rob Smedley-vel kacarászik a Ferrari garázsában. Ez van most műsoron.
Most kaján mosollyal az arcán azt mondta a Sky-nak, hogy csak akkor fog nyilatkozni a jövőjéről. Ugyanakkor kerek-perec bevallotta, hogy amikor 2010-ben megérkezett a Mercedeshez, arra számított, hogy rendszeresen futamokat fog nyerni, és fel fog állni a dobogóra. Befejezetlen ügye van, ez nem is kérdés.
Jean-Eric Vergne a nap újabb hőse, aztán Charles Pic is kidugja a Marussia orrát a bokszból. Természetesen mindketten esőgumikon. Sőt Rosberg is csatlakozott hozzájuk.
Vergne-t figyelmeztetik a rádión, hogy 3 körbe fog telni, amíg bemelegszenek a gumijai. 1:43.330 alatt teljesítette az első mért kört. Az aszfalt tele van vízátfolyással, Vergne az egyik féktávon csúnyán megcsúszott.
1:43.223 az ideje, de Vergne 1:41.135-tel visszaveszi a vezetést. Glock, Ricciardo, Vettel és Hülkenberg is kiment a pályára.
Óvatosságból visszatették rá a régit, nehogy összetörje az újat a lehetetlen pályaviszonyok között. Vergne már 1:39.843-nál jár.
A nézők legalább nem hiába áznak bőrig. Rosberg egyelőre csak megközelíteni tudta Vergne-t, Vettel a 3. helyen kezdett.
2500 eurós pénzbírságot kaptak, amiért a délelőtti edzésen nem a számukra kiosztott gumikat használták. Egy sérült felni miatt kellett lecserélniük az egyiket, de az egyik email, amiben az FIA-t akarták értesíteni erről, elveszett.
1:39.021-es idővel visszatért a bokszba. Mögötte egyelőre Webber, Vergne és di Resta van a tabellán. Az autók rendszeresen lecsúsznak a pályáról, ez Vergne-nek többször is sikerült az elmúlt percekben.
A 12-es kanyarban ráfut a vizes rázóra, alig tudja megfogni a beriszáló Red Bullt, így viszont túl nagy tempóban érkezik meg a 13-ashoz, és ott lesodródik. Räikkönen is kicsúszott egy pillanatra.
Az eső ismét fekszik neki: 1:38.149 alatt teljesítette a körét, 49 ezredet verve Vettelre, de 8 tizedet a 3. helyezett Rosbergre. A pályaviszonyok persze javulnak a sok körözéstől.
Schumacher tovább javított volna, a második mért pontot 0,167 másodperccel önmaga előtt járt, de utolérte a sokkal lassabban haladó Räikkönent. Egy idő után elvette a gázt, és inkább visszatért a bokszba. Pérez közben a pályán kívülre fékezte magát.
Az utolsó kanyarkombinációban elképesztő driftsorozatot mutatott be, az F1-es autóktól ilyeneket nagyon ritkán lehet látni. Tényleg szépségdíjas volt, ráadásul át is vette vele a vezetést. Igaz, csak egy pillanatra...
Gyors egymásutánban Alonso, Pérez, Ricciardo és Grojean jön fel az első négy helyre. Alonso már intereken érte el az idejét, és most Rosberg is azokon próbálkozik.
Az interek már egyértelműen gyorsabbak: 1:37.285-ös kört fut velük.
"Egyáltalán nem tudom munkára fogni őket" - mondja a rádión. Megint a régi nóta! Ebben a hidegben persze, különösen az ő vezetési stílusával, nem csoda.
Alonso átvette, aztán Rosberg visszavette a vezetést, az ideje 1:35.833. De Massa most még gyorsabb... Már kilencen vannak a pályán az intermediate gumikkal.
A Mercedes-Ferrari csata előző fordulójából ő került ki győztesen, a körideje 1:34.593. Button még az esőgumikon van, az előbb kicsúszott a 13-as kanyarnál egy tócsára felúszva.
A HRT reméli, hogy orvosolni tudják az edzés végéig. Button a rádión most azt mondta, a pálya egyes részei nagyon vizesek, a többi viszont nagyon száraz.
17 ezredet ver rá, 1:34.576 a körideje. Csakhogy Rosberg mindkettejüket 7 tizeddel lepipálja, 1:33.824-re javít. Smedley közli Massával, hogy addig marad a pályán, amíg akar.
Az előbb egy pillanatra Schumacher vezetett, de már Alonso és Pérez áll az élen, mögöttük Grosjean, Räikkönen, Webber és Button. Most gyorsan fejlődik az aszfalt.
1:30.666 a legjobb ideje. Massa feljött másodiknak, Alonso visszatért a bokszba, de most olyan gyorsan változik a sorrend, hogy nem igazán érdemes foglalkozni vele.
Legalábbis a Sauber szerint. A Red Bullnál is azt mondják, 4-5 perc múlva várható. Ezért igyekezbnek most ennyire a csapatok? Egyébként már Massa áll az élen, sikerült 1:30 alá szorítania a lécet: 1:29.719.
Mivel az egyik pénteki edzésen esik, mindenki kap egy plusz garnitúra intert mára. Jól fog jönni!
1:28.516 az ideje, mögötte Vettel, Maldonado, Räikkönen és Pérez van. Illetve már Grosjean vezet 1:28.420-szal. A slickeket még senki nem verte bevállalni, pedig az aszfalt már sok helyen száraz.
A pálya elég száraz lett ehhez, bár di Resta az előbb szólt a rádión, hogy az egyik kanyarban továbbra is áll a víz. Közben már Maldonado a leggyorsabb, az időeredménye 1:27.476.
Button az előbb azt mondta a rádión, még úgysem jó az aszfalt a slickekhez, túl sok a vizes sáv. Rosberg a legutóbbi körében már 2 másodperccel lassabb volt, mint 2 perccel korábban. Hülkenberg szerint főleg az utolsó szektorban esik.
Az eső derekasan eleredt, mindenki visszatért a bokszba. Vége a jó világnak. Kovalainen a levezető körében még kicsúszott a 12-es kanyarnál. A DRS használatát, nem meglepő módon, újra megtiltották.
...annál is inkább, hogy jó eséllyel már nem is fog változni az edzés végéig: Maldonado, Rosberg, Vettel, Pérez, Grosjean, Hülkenberg, Ricciardo, Button, Webber, Räikkönen, Vergne, Massa. Most mindenki kivár.
Négyen: Räikkönen, Senna, Hamilton és Schumacher kimerészkedtek a pályára. Hamilton az intereken, a többiek esőgumikon.
Ezért küldték ki a pályára, illetve azért, hogy leellenőrizzék, a hátsó szárny most jobban működik-e. Nem láttak nagy különbséget, ezért visszahívták a garázsba. Senna közben nagyot farolt.
Schumacher Mercedesének a fara kigyorsítás közben csúnyán kitört. Kobajasit közben a rádión figyelmeztették, hogy használja az esőgumikhoz tartozó kapcsolót a kormányon.
Most leszerelik az autójáról, és az összehasonlítás kedvéért visszaszerelik rá a silverstone-i specifikációjú padlólemezt. Grosjean - akire, ne feleddjük, 5 rajthelyes büntetés vár - végleg kiszállt az autójából mára.
A rádión arra panaszkodik, hogy a nap folyamán egyre inkább felpuhult. A Marussiától azt felelték, hogy tudnak róla, figyelték a jelenséget.
A 13-as kanyarnál besokallt, és a kavicságyba csúszott, ahonnan ki sem tudott kecmeregni. A Toro Rossónál vészjóslóan csóválják a fejüket. Ricciardo legalább elvétette a falat, az autója nem sérült meg.
A 12-es kanyarnál, az intereken kicsúszott. A kanyart jól bevette, de a balhátsó kerékkel alighanem megcsípte a vizes rázókövet, éppen, amikor visszalépett volna a gázra. Az edzést leintették, Rosberg már a garázsban álldogálva figyel. Schumacher nem túl boldog, de azért integet a közönségnek.
A gumifalba ütközve megpördült, úgyhogy az első és hátsó szárnya is leszakadt, illetve a balelső futóműve is kitört. A szerelőknek lesz dolguk. Az edzésnek ezzel vége, újraindításra már nincs idő. Schumacher csípőre tett kézzel áll az autója mellett, a trélerrel épp megérkeztek hozzá.
A visszajátszásból hallatszik, hogy két kanyarral a baleset előtt Schumacher a rádión azt mondta, úgy érzi, valami nem stimmel a hasmagassággal. "Oké, Michael, utánanézünk" - jött a válasz. Nem maradt rá idejük.
Pastor Maldonado került ki győztesen a Német Nagydíj kaotikus második szabadedzéséből, amelyen szinte semmilyen következtetést nem lehetett levonni az erőviszonyokra vonatkozóan, mert a folyamatosan változó körülmények között az határozta meg a sorrendet, hogy az egyes versenyzők mikor jártak a pályán jó állapotú gumikkal.
Mivel a tréning zuhogó esőben vette kezdetét, a csapatok eleinte nem törték magukat, hogy kihajtsanak a bokszból. Csak Bruno Senna tett meg egy ellenőrző kört a Valtteri Bottas délelőtti balesete után újjáépített Williamsszel. Ahogy aztán normalizálódott az időjárás, a versenyzők eleinte esőgumikon, majd szűk 40 perc elteltével intermediate-eken rótták a köröket.
Elsőként Fernando Alonso vállalta be a zöld csíkos gumikat, és hamar át is vette velük a vezetést, néhány percig Nico Rosberggel versengve az első helyért. A küzdelmükbe azonban hamarosan szinte mindenki beszállt, és a sorrend szó szerint pillanatonként változott a felszáradó pályán. Ez az állapot azonban alig 25 percig tartott: éppen, mielőtt az aszfalt alkalmassá vált volna a slickekhez, újra eleredt az eső, végleg befagyasztva a tabellát.
Kattintson a képre a galériához!
Ekkor 1:27.476-os időeredményével épp Maldonado állt az élen, aki mögé Rosberg zárkózott fel. Sebastian Vettel 3. lett, míg Lewis Hamilton a 19., Fernando Alonso a 20., Michael Schumacher pedig csak a 23. helyen zárta az edzést.
Ennek nincs különösebb jelentősége, annak viszont van, hogy Schumacher 4 perccel a leintés előtt - amikor sokan visszatértek az ismét vizes pályára - kicsúszott a 12-es kanyar kijáratánál, és a szemközti gumifalba csapódva összezúzta Mercedesét. Az autóról letört az első és hátsó szárny, valamint a balelső futóműve is megrongálódott, úgyhogy a csapat szerelői ma nem fognak unatkozni.
Schumacher néhány másodperccel a baleset előtt kérdezte meg a rádión, hogy minden stimmel-e a hasmagassággal, mert furcsának érzi, de aztán elismerte, hogy egyszerűen elbambult. "Tulajdonképpen nem koncentráltam eléggé" - mondta. "Éppen a rádión beszéltem, és állítgattam valamit az autón, amikor megcsíptem a fehér vonalat. Ennyi történt. Ránézésre úgy tűnik, az autó mind a négy sarka megsérült, ami nem túl szívderítő, de a becsapódás valójában nem volt túl nagy." A Mercedes kínjait súlyosbítja, hogy kiderült: Nico Rosberg autójában ki kell cserélni a sebességváltót, ezért hazai pályán öt rajthelyes büntetést kap.
Schumacher előtt Daniel Ricciardo is a kavicságyban végezte a 13-as kanyarnál, ő azonban legalább nem rongálta meg az autóját. Az időjárás-előrejelzés szerint egyébként szombaton, az időmérő napján is esőzésekre kell számítani, és akárcsak Silverstone-ban, majd vasárnap fordul szárazra az idő.
Az edzésről élőben készült tudósításunkat a tabella alatt olvashatják. Kövessenek minket a Twitteren is: https://twitter.com/origof1hirek!