A Belga Nagydíj körről körre
2012. szeptember 02. 15:49
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Belga Nagydíjról élőben készített tudósításunkban! Izgalmas versenyre számíthatunk, hiszen az időmérő is bőven tartogott meglepetéseket: Jenson Button megszerezte első McLaren-es pole-ját (legutóbb 2009-ben, Monacóban indulhatott az élről), mellőle a sauberes Kamui Kobajasi indulhat, életében először az első sorból. Bár Maldonado volt a harmadik leggyorsabb, őt feltartásért visszasorolták a hatodik helyre, így Räikkönené a harmadik rajtkocka Pérez és Alonso előtt.
A vezérigazgató, Monisha Kaltenborn szerint a 2. és a 4. helyről rajtolva komoly esélyük van a győzelemre, amiatt sem aggódnak, hogy a világbajnokság éllovasai mögöttük foglalnak helyet. A Sauber egyébként az idei Malajziai Nagydíjon szerezte meg fennállása első második helyét Pérez révén, aki Kanadában is a dobogóra állhatott.
Tegnap levetettek vele néhány bejegyzést a csapattól, amiben azt kritizáta, hogy a régi hátsó szárnyat tették fel az autójára. De továbbra is dühösnek tűnik, délelőtt ugyanis kitwittelt egy bescannelt képet, amin az ő és Button telemetriai grafikonjai voltak összehasonlítva. Az ilyesmit nem szokás kiadni, úgyhogy a McLaren hamar le is töröltette vele, de azért meg lehetett találni, nemrég mi is feltöltöttük a Twitterünkre. Hamiltonnak a versenyen is rosszul fog jönni ez a nagy légellenállású szárny, mert sebezhetővé teszi őt az egyenesben.
Melegebb van, mint a hétvége első két napján, és az előrejelzéseknek megfelelően csapadékra sem számíthatunk.
Azzal, hogy Maldonadót három hellyel hátraküldték, az első sorból rajtolók kicsit fellélegezhettek, de Buttonnak a szintén agresszív Kobajasira is oda kell majd figyelnie.
Onnan rajtol Vettel, Hülkenberg, Webber és Schumacher, akinek természetesen ez lesz a 300. nagydíja. A német kapott egy jubileumi első szárnyat Mercedestől, amelyre apró betűkkel felírták mind a 300 versenyét.
A levegő már 20, az aszfalt 33 fokos, sokkal melegebb, mint tegnap és tegnapelőtt volt, úgyhogy a pályaviszonyok várhatóan teljesen mások lesznek, mint eddig, ami megtréfálhatja a versenyzőket. A Ferrarinál épp most írták, hogy ők sem tudják, mire számíthatnak a gumikopás terén.
Az egy túl kockázatos, így várhatóan a 14. kör táján kezdődik a kerékcserék első fordulója.
Hülkenberg és Rosberg, aki elég pesszimista volt a Mercedes kilátásaival kapcsolatban.
Hamarosan következik a rajt.
Reméljük, csak a túltöltéstől
A rajtnál Grosjean, Hamilton és Alonso összeütközött, mindhárman azonnal kiestek, Alonso egyelőre az autójában ül. Reméljük, nincs baja - a Lotus átrepült a Ferrarin. Alonso szerencsére kiszállt.
Maldonado de jól rajtolt, de utána valamiért visszaesett a 20. helyre. Kobajasi beragadt a rajtnál, így a 19. helyre esett vissza. Schumacher pedig a 13.-ról az 5. helyre jött fel.
A jobb oldali oldaldobozán valaki nagy lyukat ütött. Úgy tűnt, Maldonado talán kiugrott a rajtnál, Grosjean pedig kiszorította a fűre Hamiltont, és össze is ütközött vele, ez indította el a láncreakciót. A francia idén elég őrült módon viselkedik a rajtoknál. Pérez belső kamerájából nagyon ijesztő a visszajátszás. Hamilton és Alonso fejétől is centikre repült el egy autó - óriási szerencse, hogy senki nem sérült meg. A pálya tele van törmelékkel.
Köztük Maldonado, de la Rosa és Kobajasi, aki pályafutásának legjobb rajthelyével nem tudott mit kezdeni. A Mercedes nagyon jól jött ki a dolgoból, hiszen nem csak Schumacher jött fel, hanem Rosberg is tíz helyet javított, és már 13.
Legalábbis feltűnően gyorsabban indult el, mint mások, de aztán kisodródott, ezért esett vissza. Grosjean már a Lotus bokszutcai irányítóközpontjából nézi a visszajátszást. Pérez, aki teljesen vétlen áldozata volt az esetnek, csalódottan sétál ki a Sauber garázsából.
Button simán megtartotta a vezetést, Massa az Eau Rouge tetején kicsit kisodródott, Vettel majdnem megelőzte, de a Ferrari gyorsabb volt az egyenesben.
Letört az első szárnya, vélhetően nekiment valakinek.
Így már ő a második. Az első nyolc között két Force India és két Toro Rosso van - meglehetősen szokatlan... A Force India remek helyzetben van, mert a kemény gumikon halad a második helyen, ami stratégiailag akár előnyösnek is biznyulhat.
Így már ő a negyedik. Button már 2,8 másodperccel vezet Hülkenberg előtt. Alonso a Ferrari garázsában üldögélve, mosolyogva nézi a versenyt. Még biztosan ő fogja vezetni a versenyt a Belga Nagydíj után is.
Az újraindítás előtt előkelő helyen állt, de most már csak 16.
Egy másodperces távolságból üldözi a Lotust. A rádión szólták neki, hogy Räikkönen az első kerekeit blokkolja a féktávokon. A finn is arra panaszkodott, hogy nincs tapadás. Egy hajszállal mindketten gyorsabbak Hülkenbergnél. Közben Webber támadta Sennát, akinek azonban ugyanazzal a motorral is jobb a végsebessége.
DRS nélkül, a Buszmegállóban.
A két Red Bullt és Massát. Rosberg a 12. helyen kicsit hátrébb van.
Körülbelül 4 tizeddel gyorsabb az üldözőinél körönként.
Ugyanúgy a Buszmegállóban, mint Massát az előbb, szereti ezt a helyet. Ricciardo pedig a DRS-szel végre megelőzte di Restát.
Ahogy előrement, kapásból 1:57.5-ös tempót ment, olyat, mint Button, és 7 tizeddel jobbat, mint Hülkenberg, Räikkönen és Schumacher.
Webber is követi őt, mindketten a keményebb gumikat kapják meg.
A finn hibázhatott, de az autója is rendesen csúszkál.
A Force India 2,1 másodperccel halad Schumacher Mercedese előtt. További 3,2 másodperccel hátrébb Ricciardo halad, illetve haladt, mert most kiállt a bokszba.
Azt mondták neki a rádión, hogy áldozzon be egy kicsit a 14-es kanyarból, hogy a 15-ösbe nagyobb lendületet vihessen.
1:55.872-vel egy teljes másodpercet vert Buttonra is, a többiekre pedig kettőt.
A változatosság kedvéért szintén a Buszmegállóban, így már ötödik.
Feltartja Räikkönent, segítve Schumachert, aki még nem állt ki a bokszba, és jelenleg a második helyen halad, és akivel stratégiai küzdelmet folytat. Vettel megelőzi Vergne-t is, míg Räikkönen a frissebb gumikon elment Rosberg mellett.
De Vettel is nagyon begyorsult, és 1,5 másodpercet vert Schumacherre egyetlen kör alatt.
Kovalainent épp Karthikeyan útjába engedték ki - beletaposott a fékbe, és lefulladt.
A harmadik helyen áll, és 6 tizeddel gyorsabb Buttonnál, sőt kettővel Räikkönnennél is, pedig vele ellentétben még régi gumik vannak az autóján.
Räikkönen már csak 22 másodperccel halad mögötte a 4. helyen, és gyorsabb nála. A McLaren szerelői kijöttek a garázs elé, amikor Räikkönen kereket cserélt, de utána visszamentek.
A friss gumikon egy kör alatt elment Rosberg és Ricciardo mellett.
Schumacher már 1,7, Rosberg pedig több mint 3 másodperccel lassabb az ellenfeleinél, mégsem hívják ki őket a bokszba. Vajon ők is egy kiállásra játszanak? Ez elég kockázatosnak tűnik, hiszen az autójuk rendszerint nem bánik kíméletesen a gumikkal. Vettel már csak 1,5 másodperccel van Schumacher mögött.
Ő is a kemény gumikat kapta meg. Közben Webber futotta a leggyorsabb kört. A visszajátszásból látszik, hogy Schumacher Vettellel harcolva menekült ki a bokszba. A 8. helyre jött vissza.
Vajon Schumacher kibírja a végéig? A bokszból kifelé abszolút legjobb utolsó szektort futott. Ha 19 kört kibírt a közepes gumikon, nehéz autóval, 25-öt elvileg elmehet a keménnyel a könnyebb autóval. Ugyanez érvényes Buttonra, de nagyon kell majd vigyázniuk a gumijaikra. Közben Rosberg is kijött.
A második helyről állt ki. Közben Massa megfutotta a leggyorsabb kört, 1:55.435 alatt, köszönhetően annak, hogy Ricciardót támadva a DRS-t is használhatta.
A későbbi kerékcserével a Mercedes elé ugrott, Schumachert ráadásul most Ricciardo is feltartja.
1:54.660-as időt megy, mivel a közepes gumikat használja, míg előtte mindenki más a keményet.
A Sky Sportsnak most mondta, hogy ezért ugrotta ki a rajtot.
Vettel pedig az ötödik helyezett Massát.
1:54.357-re szorította le a lécet.
Amiatt, ahogy védekezett Vettellel szemben, amikor bement a bokszba. Egyébként most végre sikerült megelőznie a 7. helyezett Ricciardót, és azonnal be is gyorsult.
Arra panaszkodik, hogy nem igazán hallja, amit mondanak neki.
A Twitteren azt írja, minden oké, és már teljes egészében Monzára koncentrál.
Button győzelme biztosnak tűnik, Räikkönen, Hülkenberg és Webber azonban nem lehet nyugodt, mert még ki kell állniuk, míg Vettelnek és Schumachernek nem. A végén szokás szerint arról szól majd a történet, hogy friss gumikon elég gyorsak lesznek-e. Mellettük szól, hogy itt könnyű előzni.
Érdekes módon mindannyian a kemény gumikon maradtak, nem vállalták be a közepeset.
Körönként 5-7 tizedet kapott Schumachertől, úgyhogy ennek ideje volt. Ő is a kemény gumikon maradt. Most az egy kiállással próbálkozók állnak az első három helyen, közülük egyedül Schumacher tűnik igazán sebezhetőnek, neki alaposan meg kell harcolnia a harmadik helyért.
Mert őt meg Massa útjába engedték ki a kerékcserénél. De érdekes módon ezt az incidenst most vizsgálják, míg a Kovalainen/Karthikeyan félét a verseny után fogják, pedig az láthatóan ugyanolyan volt.
Räikkönen, Hülkenberg és Webber a sokkal frissebb gumikon már ott loholnak a nyomában. Nagyon valószínűtlen, hogy bármelyikükkel szemben meg tudja védeni a pozícióját. A 8. helyezett Senna 15 másodperccel van mögött, ezért lehet, hogy a Mercedes jobban tenné, ha már most változtatna a stratégiáján, és kihívná Schumachert a bokszba.
De Schumacher vissza is előzte a DRS-szel a finnt, pedig néhány kanyarral korábban még neki kellett védekeznie Hülkenberggel szemben.
Már körök óta 14,6 másodperc körül van a különbség közte és Vettel között. Schumacher ugyanennyivel van lemaradva a Red Bulltól, de sokkal lassabb náluk.
Most nem várta meg a DRS-zónát, hanem az Eau Rouge bejáratánál megelőzte a Mercedest, kihasználva, hogy a kopott gumikon az sokkal rosszabbul gyorsít ki.
A Lotus is nagy leszorítóerőt használ, ami az időmérőn jól jött nekik, a versenyen viszont hátráltatja őket, mert Räikkönen a DRS-szel is csak ugyanolyan gyors, mint Schumacher a DRS nélkül. Most igazán jól jönne a Lotusnak a dupla DRS, amit nem vetettek be.
Hagyta elmenni a La Source után, így viszont használhatta a DRS-t, és azzal visszaelőzte a Force Indiát.
Gyorsan megváltoztatták Schumacher stratégiáját. Ezt már 4-5 körrel korábban meg kellett volna tenniük, mert így csak 8 köre lesz rá, hogy megpróbáljon visszakapaszkodni a friss gumikon.
Egyszerre előzte meg mindkét Toro Rosso, de utána ki is állt a bokszba, követve Schumacher stratégiáját, aki a 7. helyre jött vissza, 12,8 másodperccel Webber mögé.
Az első két részideje nagyon jó volt, de aztán lelassult: a harmadik szektorban nagyon gyenge volt, és most ismét sok időt vesztett. Valami gondja van?
A rádión erről számol be, 3 másodperccel lassult is körönként az elmúlt két körben. Közben Rosberg megfutotta a leggyorsabb kört, de 7 másodpercre van az utolsó pontszerző helytől.
Simán tartja a második helyét, 18 ponttal közeledni fog Alonsóhoz, Webbert pedig meg is fogja előzni, átvéve a második helyet az összetettben.
2,5 másodperccel gyorsabb az előtte haladó di Restánál, és csak 4,5-tel van mögötte, amikor még hátra van 3 kör.
Amikor a rádión szóltak neki, hogy nyomja, mert menekülnie kell Hülkenbergtől, azt válaszolta: "Jó, de akkor adjatok nagyobb teljestíményt!" Erre azt felelték neki, hogy használja az 5-ös keverékbeállítást.
Különösen azért, hogy Vettel a 10. helyről rajtolva is megverte, így a pontkülönbség nem csökkent, hanem nőtt közöttük. Hülkenberg 4. helye viszont óriási eredmény.
A gyengélkedő csapatnak ez idei legjobb eredménye. Vergne 8., Ricciardo 9. lett. A győzelmi esélyekkel induló Sauberek viszont egy pontot sem szereztek, Kobajasi végül a 13. lett.
A silverstone-i versenyhez hasonlóan itt is az ötödik helyen ért célba. Ennél előrébb legutóbb 2010-ben végzett.
Ez a versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalónkat itt olvashatják.
Jenson Button idei második győzelmét aratta a Belga Nagydíjon, elsőségéhez nem férhetett kétség, mivel a rajttól a célig magabiztosan vezetett. Szerencséjére sikerült kimaradnia a hatalmas rajtbalesetből, amely azért következett be, mert Romain Grosjean leszorította a fűre Lewis Hamilton McLarenjét. A brit megcsúszott a füvön, belerohant a francia Lotusába, és átlökte azt Fernando Alonso Ferrariján, így mindhárman azonnal kiestek a versenyből. A balesetben súlyosan megsérült mindkét Sauber is, emiatt a második helyről indult Kamui Kobajasi és a negyedikről indult Sergio Pérez azonnal visszaesett a mezőny végére.
Négy körbe telt, míg a roncsokat eltakarították, addig bejött a Safety Car is. Az újraindítás után Pastor Maldonado ütközés miatt szinte azonnal kiesett, e nélkül valószínűleg büntetést várt volna rá, mert kiugrott a rajtnál. A 13. helyről induló, nagy kedvvel versenyző Michael Schumacher a verseny első harmadában egy ideig dobogós helyen haladt, de aztán fokozatosan lelassult, a végén még a hatodik fokozat is elment a váltójából, így végül csak a hetedik lett.
Sebastian Vettel, feledtetve tegnapi gyenge teljesítményét, könnyedén gázolt át a mezőnyön, Button mellett egyedül ő választott egykiállásos stratégiát az élmezőnyben, és végül a második helyen futott be. Harmadikként Kimi Räikkönen végzett, aki az elején nem tudta felmelegíteni a gumijait, de aztán remek tempót diktált az egyetlen állva maradt Lotusszal. A legjobb tízbe meglepetésre befért még mindkét Force India és Toro Rosso is, de Felipe Massa is elégedett lehet ötödik helyével, ennél jobb helyen az idén még nem végzett.
Ez a versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk. A részletes, nyilatkozatokat is tartalmazó összefoglalónkat itt olvashatják. Az új vb-állás itt már megtekinthető.
De a bevezetője nem kérdésnek, hanem inkább magánbeszélgetésnek hatott. Köszönjük a figyelmet!
Idei második győzelmét aratja a brit, megelőzve Vettelt és Raikkönent, akik mindketten jól jártak az összetett szempontjából. Mögöttük Hülkenberg, Massa és Webber ért célba. Schumacher kihúzta a végéig a rakoncátlankodó váltóval, 7. lett. A leggyorsabb kör Sennáé lett.