Alonso délután is beférkőzött a Mercedesek közé Kínában
2014. április 18. 07:50
A Mercedes ugyan visszaszerezte a vezetést a Kínai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, de a délelőtt az 1. helyen végző Fernando Alonso megnehezítette a dolgukat, beférkőzve Lewis Hamilton és Nico Rosberg közé. Gyorsak voltak a Red Bullok is, és úgy tűnt, a Mercedesnek Sanghajban talán jobban meg kell majd küzdenie a győzelemért, mint az előző három versenyhétvégén.
Hamilton annak ellenére érte el a legjobb időt, hogy a délelőtti edzésen felfedeztek egy hibát az autóján, amelynek elhárításához a sebességváltót is ki kellett szerelni. Ezért fél óra eltelt a második edzésből, mire egyáltalán kimehetett a pályára. Addigra mások már elkezdték feltetetni a lágy gumikat, s bár Hamilton viszonylag későn követte a példájukat, egy 1:38.315-ös körrel azonnal átvette a vezetést. Az autóját azonban nem érezte tökéletesnek, és az edzés vége felé egyszer be is rádiózott, hogy valami nem stimmel vele. A köridejei akkor is jók maradtak.
A Ferrari felemás napot zárt: Alonso ugyan 2. lett, Kimi Räikkönen viszont egész nap küszködött. Délelőtt a futóművel volt gondja, ezért Hamiltonhoz hasonlóan késve kezdte a második edzést, és szemlátomást nem érezte jól magát az autójában, így 8 tizedmásodperccel lemaradt a csapattársától. A Red Bullok viszont ígéretes tempót diktáltak, s amellett, hogy a 4. legjobb köridőt érte el, Daniel Ricciardo a lágy gumikon mindenkinél hosszabb etapot tudott teljesíteni.
Felipe Massa és Jenson Button szokás szerint az élmezőnyben tartotta a Williamst illetve a McLarent, Romain Grosjean 9. helye azonban meglepetés volt, és azt mutatta, hogy a Lotus látványosan fejlődik. A csapat másik autóját vezető Pastor Maldonado számára ugyanakkor dicstelenül ért véget a nap: miután délelőtt azért sodródott ki, mert egy kanyar közepén állítgatott valamit a kormányán, délután a bokszbejáratnál sokallt be, és a falnak csapta az autóját, összetörve a jobbelső felfüggesztést.
Az edzés folyamán több kisebb elfékezés és kicsúszás történt, de Maldonadón kívül senkié nem bizonyult végzetesnek. A sereghajtóknak viszont nem feküdt a sanghaji pálya, hiszen a Marussiák és a Lotusok még a Sauberektől is két másodperccel lemaradtak.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Sanghajban egyelőre nem száraz idő van, de kissé lóg az eső lába. Délelőtt szemerkélt, bár annyira nem, hogy ez befolyásolja a köridőket.
Az első edzés kisebb meglepetést hozott, amennyiben Alonso révén a Ferrari érte el a legjobb időeredményt. A csapatnak ugyanakkor nem volt zökkenőmentes másfél órája: Räikkönen az első futóművel kapcsolatos gondok miatt egy mért kört sem tudott megtenni. Hamiltonnak szintén a felfüggesztéssel gyűlt meg a baja, és a Mercedes még mindig nem készült el: jelenleg is garázsban áll a bakon, és szerelik.
Az aszfalt 21, a levegő egyelőre 14 fokos, azaz a hőmérséklet nem változott a délelőtti edzés vége óta. A páratartalom viszont meglehetősen magas, 84 százalék.
A garázsban vihogva cseverészik Paddy Lowe-val, miközben az autóját még szerelik. Alonso viszont egymagában ücsörög a Ferrarinál, és a kamerának integet. Úgy tűnik, a sanghaji lelátókon meglehetősen sok spanyol zászló lobog.
Maldonado Lotusa az első, amely kigurul a bokszutcából. Délelőtt viszonylag sima edzése volt, bár egyszer kicsúszott, mert a kormányon állítgatott valamit egy kanyar közepén.
Stefano Domenicali váratlannak nem nevezhető lemondása után azonnal az utódja, Marco Mattiacci foglalta el a helyét a bokszutcai irányítóközpontban. Sokat kell tanulnia, hogy eligazodjon a Forma-1 szövevényes világában, és a paddocklakók többsége kissé szkeptikusan fogadta a kinevezését.
1:45.104 alatt teljesíti, majd hamarosan Bianchi, Grosjean és Maldonado is feliratkozik a tabellára - egyelőre ebben a sorrendben. Már 12-en tettek meg ellenőrző kört.
Az ideje 1:41.279, ezzel 4 tizedet vert csapattársára, Vergne-re. Már tizen tettek meg mért kört. Közben a Mercedesnél úgy vélik, kijavították a futóművet Hamilton autóján, de most lóhalálában próbálják összeszerelni, hogy mihamarabb kimehessen a pályára, hiszen az optimális beállításokat most kell megtalálni.
Most nem a kanyarban, hanem valamivel előtte babrált a kormányával, de a célegyenesre ráfordulva leszaladt a pályáról. Nagy vaj nem esett. Érdekes módon a Ferrarik, a Mercedesek, a Williamsek és a Red Bullok, vagyis a nagyágyúk, még ellenőrző kört sem tettek meg.
Magnussen és Button egyelőre a 2-3. helyen áll Kvjat mögött, bár Grosjeanra csak néhány századot vertek. A McLaren oldaldoboza nagyon menő festést kapott:
Mégpedig Hamilton és Räikkönen, bár a Ferrarira épp most szerelik fel az új orrkúpot. Közben Vettel az élre ugrott, az ideje 1:41.087. Massa tavaly 1:35.340-nel nyerte ezt az edzést.
Egy pillanatra Massa, majd Rosberg volt a leggyorsabb, de aztán Alonso kirántott a kalapból egy 1:39.251-es kört, fél másodpercet verve mindenkire. És e pillanatban Räikkönent is kiengedték a garázsból, így már csak Hamilton nem járt a pályán. A Sky szerint a Mercedes a sebességváltót is kénytelen votl kiszerelni az autójából a két edzés között.
Most éppen az a pletyka kering a paddockban, hogy a Mercedes nemrég leköszönt technikai igazgatója, Bob Bell a Ferrarihoz tart, ahol James Allisonnal dolgozhat együtt. A Renault-tól már ismerik egymást. Az nem világos, hogy mi lenne Bell pozíciója.
Húsz perc után: Alonso, Rosberg, Ricciardo, Massa, Vettel, Bottas, Kvjat, Magnussen, Button, Grosjean, Hülkenberg. Eddig mindenki a közepes keverékű gumikat használta.
Az ideális íven, kívül lassított az egyik jobbos, a 14-es előtt, de úgy tűnt, nem halad versenytempóban, ellentétben Gutiérrezzel, aki hátulról nagyot fékezve majdnem nekiment. Végül kikerülte valahogy, és megúszták.
Lett 4. 1:40.455-tel - ő az első, aki bevállalta a gyorsabbik keveréket. Még így is 1,2 másodperccel lassabb, mint Alonso a kemény gumikon volt.
A közepes gumikon odáig jutott, 1,8 másodperccel lassabb Alonsónál. A Lotusoknak egész tűrhetően megy: Grosjean a 12. helyen van, megelőzve Hülkenberget, pedig eddig mindketten a közepes (azaz keményebb) Pirelliket használták.
Úgy tűnik, a Mercedest megjavították: egyelőre a 6. helyen kezd vele, míg Pérez feljött harmadiknak a lágyakon, és már Rosberg is azokkal hajtott ki a pályára.
Mégpedig a bokszbejáratnál, abban a kavicságyban, ahol Hamilton 2007-ben emlékezetes módon elásta magát. Maldonado egyszerűen túl lassan próbált befordulni a derékszögű balosba. "Összetörtem" - jelenti a rádión. "Bocsánat!" A Lotusnál nem boldogok: az autó jobbelső futóműve összetört.
A Maldonado-incidens közben 1:38.726-ra javított a lágy gumikon, vagyis csak egy másodpercet javított velük, míg a többség kettőt. Ez nem lesz elég, hogy maga mögött tartsa Alonsót, ha ő is a gyorsabb Pirellikre vált. Vajon a Mercedesben sok benzin van?
A 6-os kanyarnál elfékezte magát, és a Caterham azonnal megfordult a saját tengelye körül. Alonso és Ricciardo is a lágy gumikon próbálkozik...
Érdekes módon ő sem javít túl sokat a lágy gumikon, de 1:38.456-tal így is lejjebb taszítja Rosberget a tabellán. Ricciard a 3., Vettel a 4. helyre kapaszkodott fel az elmúlt percekben.
Az utolsó kanyarban, kicsit leszaladt a pályáról - ő még mindig a közepes gumikat használja. Hamilton most kezdte a lágy gumik körét, mégpedigjó részidővel.
Bár még mindig nem tudják, hogy pontosan miért érezte rossznak a balanszot délelőtt, ami miatt szétszedték az autóját, 1:38.315-ös idejével most 3 tizedet vert Alonsóra.
1:42.697-tel nyitotta a hosszú etapját a lágy gumikon, amelyekkel Button nemrég a 7. helyre kapaszkodott fel. Grosjean mindössze 46 ezreddel volt lassabb nála - biztató a Lotusnak!
Az új főnök, Marco Mattiacci a máris a védjegyévé váló napszemüveg mögül figyeli a garázsból, hogy végre a finn is megteszi a lágy gumis körét - de 8 tizeddel lassabban, mint a 2. helyen álló Alonso. Most 14-en vannak a pályán, Bottason kívül mindenki a lágy gumikon.
Miután mindenkit kint volt a pályán a lágy gumikkal: Hamilton, Alonso, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Massa, Räikkönen, Button, Grosjean, Kvjat, Hülkenberg, Magnussen, Vergne.
Így javítottak a versenyzők a közepesről a lágy keverékre:
ALO 1:39.251 => 1:38.456
ROS 1:39.792 => 1:38.726
RIC 1:40.220 => 1:38.811
MAS 1:40.778 => 1:39.118
VET 1:40.900 => 1:39.015
RAI 1:41.008 => 1:39.283
BOT 1:41.067 => 1:39.830
KVY 1:41.279 => 1:39.648
MAG 1:41.383 => 1:39.744
BUT 1:41.401 => 1:39.491
HÜL 1:41.660 => 1:39.736
PER 1:42.188 => 1:40.124
Úgy tűnik, az eltérés 1,5-2 másodperc körül van, és ahogy az előző hétvégéken láthattuk, az elhasználódásban sem sokkal jobb a keményebb keverék.
Amit 1:44.584 alatt tett meg. Most egész sokan gyakorolnak a közepes Pirelliken: Vergne, Bottas, Sutil, Bianchi, Chilton. Az élmezőny viszont a lágyakat nyúzza tovább, Hamilton épp elfékezte magát rajtuk a hajtűnél.
Az előbb említett 13 kör után fejezte be az etapját a lágy gumikon. Ricciardo a rádión reklamál, hogy a balelső gumikkal küszködik, de a rádión megnyugtatják, hogy jó a tempója, és a többieknek még több bajuk van. Hamilton újra elfékezte magát, és kicsit le is sodródott.
A lágy keveréken, aztán bement a bokszba, és csapattársához hasonlóan a kemény Pirellikre váltott. Nemrég így tett Vettel is, Chilton pedig megforgott a 2-es kanyarban.
Még Rosbergnél is többet, 15 kört bírt a lágy gumikkal, az utolsó ideje 1:45.531 volt, és még mindig a pályán van...
A Force India a hajtűben ment el a Sauber mellett, az előzés majdnem olyan volt, mint egy versenyen. Alonso is sok, 14 kör után fejezte be az etapját a lágy gumikon az imént.
1:43.274 alatt teljesítette a legutóbbi körét, amely azonban még csak a 7. volt az etapjában - igaz, a gumik már 12 kört kaptak. Közben Sutil Sauberjének balelső kereke lángra kapott: a felniből csapott elő egy kis tűz, vagyis kigyulladhatott a fék.
"Valami nem stimmel ezzel az autóval, bemegyek a bokszba!" - üzeni a rádión, ehelyett azonban csak végiggurul a bokszutcán, és a végén gyakorolja a rajtot. Massa közben már végleg kiszállt az autójából.
Hamilton végzett az élen, de az autója nem volt egészen rendben, és úgy tűnik, a Mercedesnek ezúttal nincs akkora előnye, mint az utóbbi hétvégéken. Vagy csak altatnak? Holnap kiderül.
Köszönjük a figyelmet, de nem menjenek messzire, mert hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval!