Rosberg simán nyert, Hamilton feljött harmadiknak a hockenheimi parádén
2014. július 20. 13:46
Hockenheimben folytatódott a mostanában megszokott pozitív trend, és újabb izgalmas versenyt láthattak a nézők, akik vasárnap már a pálya körül is tisztességes számban képviseltették magukat. Bár Nico Rosberg a pole pozícióból rajtolva könnyedén, szinte észrevétlenül tűnt el a távolban idei negyedik győzelme felé, mögötte szinte a mezőny minden szegletében látványos párharcok zajlottak, nemegyszer kettős előzésekkel. A 20. kockából rajtoló Lewis Hamiltonnak alaposan meg kellett küzdenie a dobogóért, a 2. helyét végig magabiztosan tartó Valtteri Bottast azonban hiába támadta a verseny végén.
A Williams így annak ellenére átvette a konstruktőri 3. helyet a Ferraritól, hogy Felipe Massa ismét nem jutott tovább az első körnél. Ő jól rajtolt, de láthatóan nem akarta bántani a nehezebben induló Bottast, így a célegyenes végén szabadon hagyta a belső ívet, ahová Kevin Magnussen megpróbált beszúrni. A kísérletnek ütközés lett a vége, és Massa Williamse fejtetőre állt, mielőtt a bukótérben visszabillent a kerekeire.
„Jól vagyok. A baleset kívülről ijesztőbbnek tűnhetett, mint a pilótafülkéből. Csak mindent fejjel lefelé láttam, de nincs semmi bajom" – mondta a brazil. „Borzasztóan csalódott vagyok. Újra valaki más ejtett ki a versenyből, ami szörnyen bosszantó, amikor pedig ennyire gyors autónk van. Én voltam elöl, az enyém volt a kanyar. Ha valakinek oda kell figyelnie, hát az a hátulról érkező."
Bottas viszont nem keveredett semmilyen balhéba, simán jutott el zsinórban harmadik dobogós helyezéséig, amivel 6 pontra megközelítette a 4 helyezett Fernando Alonsót a világbajnokságban. Pedig miközben a versenyzők többsége három kiállással teljesítette a távot, ő Rosberghez hasonlóan csak kétszer állt ki a bokszba, ezért az utolsó etapban 37 kört kellett megtennie egyetlen szett gumival.
Így is sikerült maga mögött tartania a 25 körrel frissebb Pirelliken rohamozó Hamiltont, aki szombati fékhibája és a váltócseréért kapott 5 rajthelyes büntetése miatt a 20. kockából vágott neki a futamnak. „Az utolsó néhány kör nagyon szoros volt Lewisszal. A tükörben láttam, hogy a gumijai szemcsésednek, ezért tudtam, hogy az első két kanyarban nem lesz képes elég közel kerülni hozzám" – magyarázta a finn. „Sejtettük, hogy nehéz lesz kihúznunk két kerékcserével, de a mérnökömmel folytatott kommunikáció nagyon hatékony volt."
Egy látványos, Daniel Ricciardóval tandemben bemutatott előzéssorozat után Hamilton már a 10. körben a pontszerzők között harcolt. Húsz körrel később Ricciardo mellett is elment, de amikor Jenson Buttont próbálta támadni, a hajtűkanyarnál félreértették egymást, összekoccantak, és a Mercedes első szárnyának bal oldaláról letört egy darab. Az autója ettől alulkormányzottá vált a táv fennmaradó részére. „Azt hittem, Jenson nyitva hagyja előttem az ajtót, mert mostanában megtette néha, de tévesen mértem fel a helyzetet" – ismerte el Hamilton.
Button, aki egy késői extra kiállás miatt a 8. helyen kötött ki, és úgy érezte, elrontották a taktikáját, annyit tett hozzá: „Lewis hátulról nekiment a jobbhátsó kerekemnek. Gondolom azt hitte, hogy el akarom engedni, pedig én is harcolni próbáltam a pozíciómért. Neki is nagyon unalmas lenne, ha csak úgy átadnám neki!"
Hamiltonnak még a végén is hajráznia kellett: az utolsó 18 körben kétszer előzte meg Fernando Alonsót, mert a Mercedes előrébb hozta a harmadik kerékcseréjét, hátha a versenyirányítás beküldi a Safety Cart Adrian Sutil megpördülése miatt. „A második etapban elromlott a balansz, ezért három kiállásra váltottunk, hogy állíthassunk az első szárnyán" – árulta el a technikai igazgató, Paddy Lowe. „Aztán a biztonsági autóra játszottunk, de az nem jött be."
Silverstone-i kiesése után Rosberg ezúttal zökkenőmentesen jutott el a célig, győzelemmel koronázva meg azt a két hetet, amely bizonyára életének egyik legemlékezetesebbje lesz: közben megnősült, a német válogatott megnyerte a foci-vb-t, ő pedig először nyert a hazai közönsége előtt. Ezzel 14 pontra növelte az előnyét a csapattársával szemben.
A 4. helyért kiélezett küzdelem zajlott Alonso és a két Red Bull között, s a Ferrari végül annak ellenére mindössze 82 ezredmásodperccel Ricciardo előtt szelte át a célvonalat, hogy az ausztrál a rajtnál hátraesett a 14. helyre, mert a bukótérben kellett kikerülnie Massa fejre álló Williamsét. „Utána a rádión azt mondtam, vágjunk vissza ezért, ami sikerült is, úgyhogy büszkék lehetünk magunkra" – vélte Ricciardo. „Ez fantasztikusan jó móka volt, az egyik legélvezetesebb versenyem."
Alonso 4-5 körrel a leintés előtt előzte meg Ricciardót, aki keményen ellenállt, és mesterien helyezkedve többször ügyesen visszatámadott. „Egyszerű dolgom volt, mert sokkal frissebbek voltak a gumijaim, mint Danielnek, ezért csak a megfelelő alkalomra vártam" – mondta Alonso. „Menet közben váltottunk három kiállásra, mivel a gumik durvábban koptak a vártnál, az aszfalt még így is forró volt nekik."
Alonso előzőleg Vettellel is látványos párharcba bonyolódott, és egyszer ugyanúgy a bokszból kihajtó Red Bullt előzte meg, mint két héttel ezelőtt Silverstone-ban. Az első kiállásuk után pedig két oldalról egyszerre húztak el a még régi gumikon köröző Kimi Räikkönen mellett, a féktávon mindketten összekoccanva vele. „Kicsit szendvicsbe fogtuk Kimit, de minden oké volt" – jegyezte meg Alonso, míg az idén tűrhetőnek számító 4. helyezése ellenére kedvetlennek tűnő Vettel azt mondta: „Ez szórakoztatóbb volt, mint reméltem! Különösen az elején. Nem tudtam, merre mozduljak, végül a külső ívet választottam." A címvédőnek sokáig spórolnia kellett a benzinnel.
Räikkönen, aki Hamiltonhoz és Romain Grosjeanhoz hasonlóan a keményebb Pirelliken rajtolt, végül pont nélkül maradt, a Sauber viszont mindkét autóját a legjobb tíz közé juttatta, miután Nico Hülkenberg kihúzta a távot két kerékcserével. Rajtbalesetéből szépen magához tért Kevin Magnussen is, és Rosberghez képest ugyan már egy kör hátrányban, de Button mögött, a 9. helyen zárta a napot.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Német Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Hockenheimben egyelőre szép idő van: süt a nap, és néhány fokkal hűvösebb van, mint az elmúlt két napban. Némi esély van rá, hogy a futam közben elered az eső, de a legújabb előrejelzések szerint csak késő délután, estefelé érkezik meg a csapadék.
Az időmérős eredménye alapján a 15. rajtkocka lenne az övé, de a Q1-be elszenvedett balesete után ki kellett cserélni a váltóját. A Mercedes egyébként kicserélte a fékeket is Hamilton autójában, az eddig használt, és az időmérőn csődöt mondott Brembo helyett a Carbone Industrie féktárcsáit fogja használni a versenyen. Bár sokáig úgy tűnt, hogy emiatt a bokszutcából kell majd indulnia, az FIA végül büntetlenül engedélyezte a biztonsági okokból végrehajtott cserét.
Németországban még egyszer sem sikerült nyernie, de most óriási esélye van rá - nem elég, hogy a leggyorsabb autóban ül, csapattársa csak a mezőny végéről fog indulni. Teljesen nyugodt azért nem lehet, hiszen a Mercedes viszonylag gyakori meghibásodásai adnak okot az aggodalomra. Rosberg mögül a Hockenheimben is remek formában lévő Williamsek indulhatnak, őket Kevin Magnussen és a Red Bullok követik. Az időmérőről részletesebben itt olvashat.
A svéd a bokszutcából fog indulni, ráadásul egy 10 másodperces stop&go büntetést is kapott, amiért a Caterham megszegte a parc fermé szabályokat szombaton. Ericsson a harmadik szabadedzésen jelentkező hidraulikai probléma miatt nem tudott részt venni az időmérőn, és a szerelői a kvalifikáció után is a megengedettnél több ideig dolgoztak az autóján.
Egyre több csapat jelzi, hogy a vártnál korábban, a futam vége felé eleredhet az eső. A várt lehűlés mindenesetre bekövetkezett: az aszfalt hőmérséklete több mint 20 fokot csökkent egy nap alatt, most csak 33 fokos. A hűvösebb aszfalton nyilvánvalóan a gumik is másképp viselkednek majd.
Räikkönen, Grosjean és Hamilton választotta a lágy abroncsokat, a többiek mind a szuperlágyon vágnak neki a futamnak. Most úgy tűnik, 60 százalék az esélye annak, hogy a futam közben elkezd esni az eső.
Mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról. Két héttel ezelőtt nagy balesettel indult a futam, reméljük, most nyugodtabb rajtot láthatunk. Hamilton számára kulcsfontosságú lehet, hogy mennyit tud előrelépni a verseny elején.
Nem úsztuk meg rajtbaleset nélkül: a második sorból induló Massa és Magnussen összeütköztek, a brazil Williamse fel is borult. Szerencsére sértetlenül szállt ki a roncsból. Magnussen folytatni tudta a versenyt, bár a bokszba hajtott kerékcserére. A Safety Car mögött Rosberg vezeti a versenyt Bottas és Vettel előtt.
A Safety Car mögött útjára engedték a mezőnyt, ezúttal nem történt különösebb incidens. A sorrend: Rosberg, Bottas, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Button, Pérez, Kvjat, Räikkönen, Sutil. Hamilton a 16. helyen jár.
A brit jól jött ki a rajt utáni kavarodásból, a 11. helyről indulva már a 6. helyen áll. Ráadásul keményen támadja Hülkenberget, aki egyelőre nem adta át a helyét. Az élen Rosberg máris elhúzott, 2,5 másodperc az előnye Bottas előtt.
A rajtbalesetet csak úgy sikerült kikerülnie, hogy számos pozíciót vesztett, ezért csak a 12. helyen áll. A Red Bull most figyelmeztette, hogy Hamilton megérkezett mögé, már csak néhány tized köztük a különbség.
De úgy tűnik, egyikük autója sem sérült meg. Hamilton továbbra is Ricciardo mögött halad, 7 tized köztük a különbség. Bottas már 4,4 másodperccel vezet.
A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet, sem Massát, sem Magnussent nem büntetik. Hülkenberg közben arra panaszkodik, hogy "hihetetlenül" alulkormányzott az autója, de egyelőre maga mögött tartja Buttont.
Az orosz meg is pördült, majd a kör végén behajtott a bokszba. Pérez azt jelentette a rádión, hogy épnek érzi az autóját a koccanás után. A 7. helyért csatáztak.
Hamilton még mindig nem tudta magát átverekedni Ricciardo Red Bullján, aki viszont már Räikkönent támadja, sőt sikerül is megelőznie. Hamilton is rögtön megtámadta a finnt, majdnem össze is értek, de Räikkönen megtartotta a 9. helyét.
Az élmezőnyből elsőként cserél kereket, a 4. helyről állt ki lágy gumikért. A 12. helyen folytathatja a versenyt.
A Mercedes összeért Räikkönen Ferrarijával, de sikerült elmennie a finn mellett, és ugyanazzal a lendülettel Ricciardo mellett is elment a hajtűkanyar után. Az ausztrál a kör végén kiállt a bokszba, csakúgy, mint Button és Vergne.
Megint fantasztikus jelenetek zajlottak a középmezőnyben: a kerékcseréje után Vettel a két Ferrari közé ért vissza a pályára, és hárman csatáztak a 4. helyért. Vettel került ki győztesen az ütközetből, de előtte összeért Räikkönennel, akinek leesett egy darab az első szárnyából. Közben Rosberg és Bottas is a bokszban járt.
Persze csak azért, mert ő az élmezőnnyel ellentétben még nem cserélt kereket. A lágyakon indult, ezért tovább bírja, hasonlóan a 6. helyen haladó Räikkönenhez.
Az előző csatájuk után sikerül elhúznia tőlük, már 2 másodperc az előnye Alonso előtt. Räikkönen jóval lassabb, már 5,4 másodperccel lemaradt a csapattársától is.
Rosberg, Hamilton, Bottas, Vettel, Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Button, Magnussen, Ricciardo. Közülük Hamilton és Räikkönen nem cserélt még kereket.
Előtte Hülkenberg megelőzte őt, már nagyon lassan haladt a használt lágyakon. Most szuperlágyakra váltott, és a 14. helyre jött vissza.
Így ténylegesen is a 2. helyen áll, függetlenül attól, hogy Hamilton továbbra sem járt a bokszban. Räikkönen a kiállása után rögtön megelőzte Sutilt, most Grosjeant támadja a 12. helyért.
Az elmúlt körökben rendre gyorsabb volt nála, és már csak 9 tized közöttük a különbség. Az élmezőnyben most Hamilton a leglassabb a 24. körüket teljesítő lágy gumikon, valószínűleg a következő percekben kiáll a bokszba.
Megint lágy gumikat kapott, a verseny végére tartogatja a gyorsabb abroncsokat. Räikkönen közben megelőzte Magnussent, már a 9. helyen áll.
A rádión arra panaszkodott, hogy elszállt az erő a motorjából, majd le is parkolta a Lotust a 2-es kanyarnál. Vergne pedig 5 másodperces büntetést kapott, amiért pályaelhagyással szerzett előnyt.
A bokszkiállása után a 8. helyre tért vissza, de most sikerült megelőznie Ricciardót. A következő áldozata Button lehet, a McLaren 1,1 másodperccel halad előtte. Rosberg kényelmesen, 14 másodperces előnnyel vezet Bottas előtt.
Idén feltűnően sokszor összeérnek az autók az előzési kísérletek közben, ezúttal a Mercedes és a McLaren ütközött a hajtűkanyarnál. Hamilton első szárnya kicsit megsérült, de úgy tűnik, ez nem befolyásolja az autója teljesítményét.
Az előző koccanás után végül egy körrel később ugyanott, a hajtűkanyarban ment el Button mellett, és feljött a 6. helyre. A McLaren a kör végén ki is állt a bokszba, lágy gumikat kapott.
A 4. helyről állt ki, elévágással próbálják megelőzni Vettelt. Hamilton az előző körben újabb helyet lépett előre a hajtűben, Hülkenberget megelőzve már az 5. Nagyon jó tempót diktál az új lágy abroncsain.
A Red Bull reagált Alonso kerékcseréjére, és Vettelt is kihívták a bokszba. A német a Ferrari elé tudott visszatérni a pályára, de Alonso a hajtűkanyarban megelőzte őt.
A brazil a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, a szokásosnál is óvatosabban vezetett a rajtnál, de "egyszerűen eltaláltak hátulról." Nagyon el van keseredve, ami nem csoda - nem először fordult elő idén, hogy egy potenciális dobogós helyezést bukott különböző incidensek miatt.
A német nem maradt le a Ferraritól, csak 6 tized köztük a különbség. A 4. és 5. helyen haladnak, miután mindketten megelőzték a régi gumijaival küszködő Hülkenberget.
Az előző kör végén így tett Hülkenberg is. Bottas kiállása jól sikerült, a finn a 3. helyen folytatja a versenyt.
Korábban panaszkodott, hogy már nagyon elhasználódott a balelső gumija. Hamilton is úgy érzi, hogy a vártnál korábban el fognak használódni az abroncsai.
Úgy tűnik, ugyanis a Mercedes kihozta őt a bokszba, és 24 körrel a verseny vége előtt szuperlágyakat kapott. Ricciardo közben fantasztikus tempót diktál: egymás után többször megfutotta a leggyorsabb kört, most Buttont támadja a 6. helyért.
Túl van a harmadik kiállásán is, lágy gumikat kapott. A 6. helyen tudja folytatni a versenyt.
A Toro Rossóból óriási lángok csaptak fel, szerencsére az orosz gyorsan el tudja hagyni az autóját. Ő a verseny harmadik kiesője, korábban Grosjeannak és Massának kellett feladnia a futamot.
A Mercedes legalábbis ezt mondta Rosbergnek 18 körrel a verseny vége előtt. Hamilton közben közeledik az előtte autózó Alonsóhoz, már csak 1 másodperc van köztük.
Nem volt nehéz dolga, a spanyol nem is igazán védekezett a lényegesen gyorsabb Mercedes ellen. Bottas nyomába eredhet, 3 másodperc van köztük.
Az utolsó kanyarban megpördült, és nem tudta újra elindítani az autóját, ami most keresztben áll a célegyenes elején. Sutil kiszállt az autóból, a sportbírók megpróbálják letolni a Saubert a pályáról. Nem küldték be a Safety Cart, dupla sárga zászlót lengetnek.
Kihasználta a sárga zászlós időszakot, és átesett a harmadik kerékcseréjén. A 4. helyre tért vissza az új szuperlágy gumikon, Alonso 9,4 másodperccel halad előtte. A spanyol kétkiállásos taktikával próbálkozhat, de Hamilton ellen így sem lesz esélye.
Körönként több mint 3 másodperccel gyorsabb a használt gumikon autózó Alonsónál. A spanyolt biztosan meg fogja előzni, és Bottas sem érezheti magát biztonságban - alig több mint 9 másodperccel autózik a sokkal gyorsabb Mercedes előtt.
Muszáj volt kiállnia, rengeteg időt veszített az előző körökben. Szuperlágy gumikat kap az utolsó körökre, a 7. helyen folytatja a versenyt.
Buttont hagyta maga mögött egy bravúros manőverrel a 8-as kanyarban, ezzel feljött az 5. helyre. Közben Alonso is megérkezett mögéjük, és a friss gumikon ő is könnyedén megelőzte Buttont.
A Mercedes mondta is neki a rádión, hogy könnyű előzésre számíthat. Minden körben több mint egy másodpercet hoz a Williamsen, már csak 2,4 másodperc köztük a különbség.
A Ferrari kétszer is a Red Bull elé került, de Ricciardónak sikerült visszaelőznie a spanyolt. Az 5. helyért csatáznak, Alonsónak még 7 köre van az előzésre.
Még 6 köre van, hogy megelőzze, minden bizonnyal sikerülni fog neki. Rosbergnek még 6 kört kell kibírnia a győzelemig, 20 másodperc az előnye.
Egy újabb fantasztikus, kerék-kerék elleni csata után Alonso végül sikeresen maga mögött hagyta a Red Bullt. Bottas továbbra is maga mögött tartja Hamiltont, a Mercedes most nem is támadja.
Utolérték Maldonadót és Ericssont, a sorrend a lekörözések után sem változott közöttük. Hamilton azt mondja a rádión, hogy a Williams túl gyors az egyenesekben. Két kör van hátra.
Bottas még tartja magát, egy kört kell kibírnia. Mögöttük már nem várhatóak csaták, Alonso 1,8 másodperces előnyt tudott kiépíteni Ricciardo előtt.
Senkitől sem zavartatva, a rajttól vezetve nyerte meg hazai versenyét, és tovább növelte az előnyét a világbajnokságban. Az ismét fantasztikusan versenyző Bottas maga mögött tartotta Hamiltont, aki a 20. helyről a 3.-ra tudott feljönni az eseménydús versenyen. A további pontszerzők: Vettel, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg, Button, Magnussen, Pérez.
Az utolsó körben ismét felzárkózott mögé, és a célba érkezéskor kevesebb mint 1 tized volt közöttük a különbség. A másik Ferrarival Räikkönen pontot sem tudott szerezni, csak a 11. lett.
Hamilton látszólag nem örül túlzottan a 3. helyének, hiába lépett előre 17 helyet a rajtpozíciójához képest. A Mercedesnek lett volna esélye egy újabb kettős győzelemre, de a hűvösebb aszfalton jól bírták a Williams abroncsai. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes eredménylistával és az összefoglalóval.