Ricciardo megközelítette a Mercedeseket a hőségben
2014. július 18. 13:58
A Német Nagydíj első napja alapján nem törte meg a Mercedes uralmát a különleges interlink felfüggesztés, a FRIC váratlan betiltása, Lewis Hamilton és Nico Rosberg ugyanis megszerezte a szokásos első-második helyet a Német Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén. Igaz, Daniel Ricciardo a viszonylag rövid hockenheimi pályán közel tartotta hozzájuk a Red Bullt, alig egy tizedmásodperccel maradva le Hamiltontól.
A tűző napsütésben 58 fokos hőmérsékletre melegedő aszfalt alaposan próbára tette a szuperlágy keverékű gumikat, a Mercedest azonban nem zavarta különösebben: mind az időmérő-szimuláció, mind a hosszú etapok során ők voltak a leggyorsabbak. A keményebb Pirelliken – akárcsak délelőtt – még Rosberg érte el a jobb időt, de a lágyabbakra váltva Hamilton vette át tőle a kezdeményezést. A csapat felkészülését mindössze egy jelentéktelen incidens zavarta meg, amikor Rosberg balelső fékje a bokszban való várakozás közben túlmelegedve füstölni kezdett, ezért visszaküldték a pályára, amíg Hamilton autóján lecserélték a kerekeket.
Ricciardo a szuperlágy Pirelliken ugrott fel a képzeletbeli dobogóra, 4 tizedmásodperccel előzve meg Kimi Räikkönent, aki feltűnően sokat, 1,5 másodpercet javított a lágy gumikon elért eredményéhez képest. Kevin Magnussen a biztató 5. helyre kormányozta McLarenjét, de a Williamsek is hozták a pénteki formájukat: Felipe Massa, aki a versenyzők többségével ellentétben a második hosszú etapjához használta a gyorsabb abroncsokat, és erős tempót is diktált velük, a 6. helyen végzett.
Az edzés rosszul kezdődött, és még rosszabbul folytatódott az új menedzsment által irányított Caterham számára, hiszen Marcus Ericsson autója már az első körökben túlmelegedett, majd röviddel később Kamui Kobajasié is füstölögve állt meg a pályán.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Német Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Hockenheimban, ahová 2012 után most újra ellátogat a mezőny, továbbra is gyönyörű, napsütéses nyári idő van.
Annak ellenére, hogy az összes többi csapathoz hasonlóan ők is kiszerelték az autójukból a trükkös futóművet, a FRIC-et, simán az élen maradtak: délelőtt Rosberg és Hamilton volt a leggyorsabb. Egyelőre nem sokat változott a megszokott sorrend, csak a Williamsek végeztek hátrébb, mint mostanában.
Ez a gumiknak már meglehetősen sok - a Pirelli egyébként a két leglágyabbat hozta el Hockenheimbe. A levegő 31 fokos, szóval tényleg meleg van. Elvileg már 2 perce megy az edzés, de még csak most merészkedett ki az első autó a pályára: Ericsson Caterhamje.
"A gázpedál nem működik" - jelenti a rádión. Szerencséjére még a garázsban volt, de a probléma nem lehetett különösebben súlyos, mert már ki is küldték a garázsba. Közben Ricciardo idétlen mozdulatokkal, vigyorogva vonaglik egyet a Red Bullnál. Vajon táncolni vagy nyújtani akart? Vicces.
1:25.361 alatt teljesíti, de aztán Kobajasi 1:24.476-tal, Gutiérrez pedig 1:23.712-vel azonnal átveszi a vezetést. Rosberg délelőtt 1:19.131-gyel biztosította be magának a vezetést.
Ericsson autója megállt a pályán, ki is szállt belőle - úgy tűnik, valami túlmelegedett. A DRS használatát a sárga zászlók miatt az egész pályán megtiltották, de Gutiérrez közben így is 1:23.513-ra faragta le az idejét. Még mindenki a lágy (vagyis a keményebb) gumikat használja.
1:21.277-tel az élre repíti a McLarent, mögé a csapattársa, Button zárkózik fel. Már heten tettek meg mért kört az első tíz percben.
1:20.263-mal átvette a vezetést. Délelőtt egy ideig gond volt az autójával, úgyhogy megint nem kezdődött számára zökkenőmentesen a hétvége. Elárulta, hogy a silverstone-i baleset után nemcsak a bokája, hanem a bordája is fájt, de most már jól van.
Ők, valamint Bianchi még egy ellenőrző körre sem dugták ki az orrukat a garázsból. Massa is csak az imént hajtott ki, de már 15 versenyzőnek van ideje a tabellán. Räikkönen vezet Kvjat, Bottas, Pérez és Magnussen előtt.
1:19.729-es kört fut, még 6 tizeddel elmarad a saját délelőtti legjobbjától. Hamilton az utolsó szektort lassan teljesítette, így csak a 17. helyen kezdett. Közben megjelent a pályán Vettel és Ricciardo is végre.
1:19.424 alatt teljesítette a legutóbbi körét, és Hamilton is feljött a 2. helyre. Mögéjük Massa és Vettel zárkózott fel, miközben Alonsót visszahívták a bokszba. "Nincs semmi gond az autóval, csak nem látjuk az adatokat" - üzente neki a Ferrari mérnöke a rádión.
Ő is 1:20 alá szorította a köridejét, akárcsak legutóbb Vettel, Hamilton pedig abszolút legjobb részidőt ért el az utolsó szektorban. Már csak Alonso nem tett meg mért kört, de mindenki járt a pályán.
Egyelőre nem érződik a FRIC hiánya, bár egyesek annak tulajdonították, hogy délelőtt rendszeresen kisodródtak a versenyzők. Hamilton az imént lesodródott ugyan az 1-es kanyarban, mert az ő autója alulkormányzottabbnak tűnik Rosbergénél, de így is elég gyors. Közben befejeződött az első roham, pillanatnyilag csak négyen vannak a pályán.
Ami az 5. helyre elég, a Mercedesek és a Red Bullok mögött. Martin Brundle, aki a pálya mellett áll, arról számol be, hogy Alonso feltűnően keményen támadja a kanyarokat, viszont a leghangosabb autó valamiért a Sauber.
Az első fél óra után: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Alonso, Massa, Räikkönen, Bottas, Kvjat, Sutil, Pérez, Magnussen, Button, Hülkenberg.
Miután ma délelőtt végre 22 kört tölthetett a Williams volánjánál, ami az első rendes fellépését jelentette egy F1-es nagydíjon, a tesztpilótanő - nem mellesleg a Mercedes-góré, Toto Wolff felesége lelkesen nyilatkozott az élményről. Alig 2 tizeddel volt lassabb, mint a csapat reguláris pilótája, Massa.
"Nincs fék, nincs fék!" - mondja a rádión, de jön még rosszabb is: az autója erősen füstölni kezd, ezért sietve leparkolja az egyik bukótérbe. Korábban panaszkodott rá, hogy valami nem stimmel a motorral - a jelek szerint igaza volt. A pályamunkások buzgón próbálják oltani a kocsit. Ezzel mindkét Caterham kivonta magát a forgalomból, mert Ericssoné már az edzés elején megállt, valamilyen túlmelegedés miatt.
Tudniillik ő volt az első, és eddig az egyetlen, aki néhány perccel ezelőtt megkapta a szuperlágy gumikat: 1:19.593-as kört autózott velük, ami csak Rosberg lágy pirellis eredményétől marad el. Nemsokára várhatóan a többiek is teljesítik az időmérő szimulációjukat.
Most hirtelen többen is a szuperlágy gumikkal próbálkoznak. Köztük ő: 1:18.443-ra szépít velük, ami a hétvége eddigi legjobb ideje. Massa csak 1:19.024 alatt teljesíti a körét.
A két Mercedes is teljesítette az időmérő szimulációját, és nem voltak sokkal gyorsabbak Ricciardónál. 1:18.341-gyel ezúttal Hamilton érte el a jobb időt csapattársak közül, Rosberg egy hajszállal gyengébb, 1:18.365-ös kört futott. Közben Räikkönen és Magnussen is megelőzte Massát a szuperlágy gumikkal.
Ő elsőre kevesebbet javított a tapadósabb gumikkal, mint Räikkönen az előbb. A versenyzők többsége már túl van a mai leggyorsabb körén, és visszatért a bokszba a hosszabb etapok előtt.
A Stadion bejáratánál lemegy a műfűre, és onnan továbbcsúszik a kavicságy szélére, vígan pattognak a kövek a Lotus mögött. Nagyobb baj nem esik. Közben Rosberg máris nekivágott egy hosszabb etapnak.
Így javítottak a lágyról a szuperlágy gumira váltva:
ROS 1:19.424 => 1:18.365
HAM 1:19.757 => 1:18.341
RIC 1:19.806 => 1:18.443
VET 1:19.872 => 1:19.334
ALO 1:20.013 => 1:19.329
MAS 1:20.166 => 1:19.024
RAI 1:20.263 => 1:18.887
BOT 1:20.588 => 1:20.588
KVY 1:20.659 => 1:19.452
SUT 1:20.788 => 1:19.417
Ez 1,0-1,5 másodperces különbséget sugall a kétféle keverék között, ami meglehetősen sok, úgyhogy ennek a stratégia szempontjából is lesz jelentősége.
Most, hogy mindenki járt a pályán a szuperlágy gumikkal, így fest a tabella: Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Räikkönen, Magnussen, Massa, Button, Vettel, Alonso, Bottas, Sutil, Kvjat. Ez várhatóan már nem is fog változni, mert a fennmaradó fél órában versenyszimulációk jönnek.
Vettel autójának még a balelső kereke is zöld lett az áramlásjelző festéktől, amely az első vezetőszárny végét és a fékhűtő csatornát is beborította.
Bár az időmérő monitor rosszul mutatja a használatban lévő gumikat, most majdnem mindenki a szuperlágy keverékkel van a pályán, amely ebben a hőségben problematikus lehet. Az egyetlen említésre méltó kivétel Massa, aki a lágy Pirellikkel vágott neki az első hosszú etapjának.
A lágy gumikra vált, és visszatér a pályára. Kíváncsiak vagyunk, mennyit bírtak ki a szuperlágyak, de az élő adatok sajnos hibásak. Utólag megnézzük.
Magnussen és Hülkenberg az imént kiállt a bokszba, de egyébként óriási a forgalom odakint. A legutóbbi körben Hamilton volt a leggyorsabb, ő 1:22.7 alatt teljesítette a sajátját.
A balelsőről cafatokban szakad le a futófelület az egyik rázókövön. Ezek az időjárási viszonyok alaposan próbára teszik a szuperlágy Pirelliket. Közben Rosberg megérkezett a bokszba, ahol éppen Hamilton autóján cseréltek kereket, ezért hátratolták, hogy inkább menjen még egy kört, mert a fékjei már kezdtek füstölni az álldogálástól.
Már 58 fokos, huh! A mezőny nagy része váltott, és most már a lágy (azaz keményebb) gumikon van odakint. Ha a versenyen nem esik, és ilyen marad az idő, a gumikat nagy kihívás lesz életben tartani. Közben Vettel az üzemanyagspórolást gyakorolja.
A legutóbbi körét 1:22.880 alatt tette meg a lágy gumikkal, bár az előbb Ricciardo is kb. ilyen időt autózott. A többség inkább 1:24 elejét fut az utóbbi időben.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo és Räikkönen maradt az élen. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával, az összefoglalóval, majd estefelé a szokásos esélylatolgató elemzéssel is.