Lewis Hamilton idei ötödik pole pozícióját szerezte meg Monzában, és a májusi Spanyol Nagydíj óta először indulhat az első rajtkockából. Mellőle csapattársa, Nico Rosberg kezdheti meg a versenyt, a vártnál némileg gyengébben teljesítő Williamsek pedig a második rajtsort foglalhatják el.
Hamilton az időmérő mindhárom szakaszában megfutotta a leggyorsabb időt, a Q3-ban pedig érinthetetlen volt: már az első próbálkozásával megfutotta 1:24.109-es körét, amivel később sem tudtak mit kezdeni a riválisai. Rosberg ugyan tizedeket javított a saját idején, de így is 274 ezreddel elmaradt csapattársa idejétől, aki az utolsó körében már vissza is vett a tempóból.
„Izgatottan várom a holnapi versenyt" – mondta Hamilton, aki a spái ütközés miatt 29 pontos hátrányból kezdi meg az Olasz Nagydíjat. „Büszke vagyok azokra a srácokra, akik az én térfelemen dolgoznak a garázsban. Velem együtt nagyon nehéz időszakon mentek keresztül, de sikerült visszavágnunk."
Hamilton hozzátette, a csapat döntése alapján Monzában is szabadon versenyezhet Rosberggel, és reméli, hogy ezúttal sikerül kettős győzelmet aratniuk. Csapattársa láthatóan csalódott volt a pole pozíció elvesztése miatt, de úgy érzi, a második helyről indulva is minden esélye megvan a győzelemre. „A versenyen bármi megtörténhet. Most már a futamra kell koncentrálnunk, ahol nagyon fontos lesz, hogy jó stratégiát válasszunk" – mondta a bajnokság éllovasa, aki a második és harmadik szektorban veszített időt Hamiltonhoz képest.
A Williams Monzában is a második leggyorsabb csapatnak bizonyult, és ezúttal is Valtteri Bottas tudott előrébb végezni. Az edzést több mint fél másodperces hátránnyal záró finn azonban elismerte, arra számított, hogy Olaszországban közelebb tudnak kerülni a Mercedesekhez. „Ők kicsit többet javultak péntek óta" – mondta Bottas, aki ennek ellenére optimista maradt. „Szerintem remek a versenytempónk, de minden azon múlik, hogy mennyi maradt az ő autójukban."
A 4. helyről Felipe Massa indulhat, a harmadik rajtsorba pedig a két McLaren fért be. "Nem gondoltam volna, hogy ennyire gyorsak leszünk az időmérőn. Az az érzésem, hogy a versenytempónk is egész jó lesz" – mondta Kevin Magnussen. A csapattársától 6 századdal elmaradó Button viszont a szokásosnál jobb eredmény ellenére sem volt tökéletesen elégedett, mert arra számított, hogy közelebb kerülhetnek az élmezőnyhöz. „Meglepő volt látni, milyen gyorsak a Williamsek" – mondta. „Az 5. és 6. helyezés persze nem rossz, és annak is örülök, hogy sikerült a Ferrari elé kerülnünk."
A hat Mercedes motoros autót Fernando Alonso követte a 7. helyen. A Ferrari a szabadedzéseken erősebbnek tűnt, de a spanyol elmondta, számítottak rá, hogy az időmérőn jobban érvényesül a németek erőforrásait használó csapatok előnye. „Összességében viszont elégedettek lehetünk" – nyilatkozta a kétszeres világbajnok, aki vasárnap szoros csatára számít a McLarenek és a Red Bullok ellen. „Úgy érzem, én megint kihoztam a maximumot az autómból."
Csapattársához képest Alonso valóban remek teljesítményt nyújtott – Kimi Räikkönen a Q2-ben több mint fél másodperccel elmaradt a spanyol idejétől, és az utolsó köreiben számos hibát vétve csak a 12. helyet tudta megszerezni. Mivel Danyiil Kvjatot a motorcseréje miatt hátrasorolják, a finn a 11. helyről indulhat, de természetesen így sem volt elégedett. „Pedig az időmérőt leszámítva egész jó hétvégénk volt" – mondta.
Alonso mögül Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo indulhat, akik vélhetően a gyengébb Renault motor miatt értek el a szokásosnál rosszabb eredményt. „Nem vagyok teljesen elégedett. Olyan szoros a mezőny, hogy úgy tűnik, egy kicsit jobb körrel is előrébb kerülhettem volna" – vélekedett Vettel. „Összességében azonban úgy gondolom, most ennyi volt bennünk."
Némileg csalódást keltő teljesítményt nyújtott a negyedik Mercedes motoros csapat, a Force India is, a Toro Rossónak pedig ezúttal egyik autóját sem sikerült bejuttatnia a Q3-ba. Danyiil Kvjat ráadásul a büntetése miatt csak az utolsó előtti, 21. helyről indulhat. A mezőny hátsó felében nem történt nagy meglepetés: az egész hétvégén küszködő Lotusok estek ki a Q3-ban a Marussiák és a Caterhamek mellett. Remek teljesítményt nyújtott ugyanakkor Kamui Kobajasi, aki mindkét Marussiát maga mögé utasítva a 19. legjobb időt érte el.
Az időmérőről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Izgalmas kvalifikációra van kilátás: ugyan mindhárom szabadedzést a Mercedes nyerte, Hamilton pénteken, Rosberg pedig szombaton szembesült megbízhatósági problémákkal, pénteken ráadásul a riválisok lemaradása is kisebb volt a szokásosnál. Az időmérő előtti utolsó edzést viszont Hamilton több mint 4 tizedes előnnyel nyerte Alonso előtt. A részletes eredménylistát és az összefoglalót itt olvashatják.
A német váltójában elektronikai hibát észleltek a szombat délelőtti edzésen, ezért egyetlen mért kört sem tudott megtenni. A Mercedes azonban elmondta, hogy az alkatrészt nem kellett kicserélni, és kemény munkával sikerült rendbe hozni az autóját az időmérő kezdetéig.
Süt a nap, és már 26 fokos a levegő hőmérséklete Monzában, néhány fokkal melegebb van tehát, mint a délelőtti szabadedzésen. Eső ezúttal sem várható.
Nehéz hétvégére számítottak, de egyelőre biztató tempót mutattak a hazai pályájukon. Bár a Mercedest és a Williamst nehéz lesz legyőzniük az időmérőn, a versenyen ismét esélyük lehet egy dobogós helyezésre.
Monzában az átlagosnál gyakrabban nyeri meg a futamot az a versenyző, aki az első rajtkockából indul. Az előző 14 Olasz Nagydíjból 11-szer fordult elő, hogy a pole pozíciót futamgyőzelemre váltotta valaki.
A két Marussia, Kobajasi és Pérez egyből kihajtottak a pályára. A Marussia jól szerepelhet Monzában, a szabadedzéseken fel tudták venni a versenyt a szokásosnál is jobban küszködő Lotusokkal.
Lassan benépesül a pálya, a legtöbben egyelőre a kemény keverékű abroncsokat használják. A Caterhamekre viszont azonnal a gyorsabb közepes gumikat tették fel.
Eddig öt versenyző futott teljes kört, közülük Kobajasi volt a leggyorsabb, 1:28.299-es idővel. Mögötte Pérez, Hülkenberg, Ericsson és Gutiérrez a sorrend az első próbálkozások után.
Hamilton 1:25.571-es körrel nyitott, átvette a vezetést az előtte élen álló Rosbergtől. A két Mercedes között mintegy 3 tized a különbség.
36 ezred a lemaradása Hamilton mögött, egyébként mindketten a keményebb gumikat használták. Bottas egyelőre csak egy nagyon lassú kört futott, és még a kiesőzónában tanyázik a két McLaren és Ricciardo is.
1:25.528-as idővel vette át a vezetést, 43 ezreddel előzi meg Hamiltont. Bottas is futott egy jó kört, már a 4. helyen áll, bár a lemaradása majdnem fél másodperc. Grosjean egyelőre ki sem tudott hajtani a bokszból.
35 ezreddel előzte meg Massát, 1:25.493-as idővel vezet. A Williams brazil versenyzője egyébként azt közölte a rádión, hogy jónak érzi az autóját.
Az élen folyamatosan változik a sorrend, most Hamilton futotta meg a leggyorsabb kört, 1:25.363-mal. Grosjean még mindig nem járt a pályán, a további kiesőhelyeket a Marussiák, a Caterhamek és Sutil foglalják el.
Futott egy mért kört, de a próbálkozása csak a 19. helyre volt elég. Sutil kikerült a kiesőzónából, most Maldonadónak kell igyekeznie, ha be szeretne jutni a Q2-be. Räikkönen a 13., Ricciardo a 14. helyen áll, de senki nem veszélyezteti a helyüket.
Nem történt meglepetés az első szakaszban, a kiesők: Maldonado, Grosjean, Kobajasi, Bianchi, Chilton, Ericsson. A leggyorsabb tíz pilóta sorrendje: Hamilton, Rosberg, Massa, Bottas, Vergne, Kvjat, Button, Magnussen, Hülkenberg, Alonso.
Az utolsó körében szólt neki a Lotus, hogy ne váltson többé sebességet, ezzel el is szállt minden esélye a javításra. A Caterham Kobajasit dicséri, aki meg tudta előzni a gyorsabbnak tartott Marussiákat.
Egyelőre csak Hülkenberg hajtott ki a pályára, rögtön a közepes gumikon. Most Kvjat és Sutil is csatlakozott hozzá.
Beleértve Rosberget is, aki a Mercedesek közül elsőként hajtott a pályára. Hülkenbergnek már mért köre is van, 1:31.488-as idővel kezdett.
2 tizeddel előzi meg Bottast, 1:24.682-es idővel állt az élre. Mögöttük Massa és Alonso foglalja el a 3. és 4. helyen, a spanyol lemaradása már 9 tized. Hamilton most hajtott ki a bokszból.
Több mint 1 tizedet vert Rosberg idejére, első mért körében 1:24.560-at futott. A harmadik helyen álló Bottas ettől több mint 3 tizeddel elmarad, egyelőre itt is a Mercedesek tűnnek a legesélyesebbnek.
A 11. helyen álló Magnussen 1 ezreddel marad el Räikkönentől. A 12. és 13. helyen álló Toro Rossókat 3 ezred választja el egymástól, Kvjat van előrébb. Mögöttük Hülkenberg, Gutiérrez és Sutil tarthat a kieséstől.
Az előző körében többször is hibázott, ezért nem tudott előrelépni. Szerencséje van, hogy a gumik sokáig bírják, ezért a második körében is javíthat. Egy perc van hátra, mindenki a pályán tartózkodik.
Vége a Q2-nek, itt az első meglepetés: másodszorra sem sikerült hibátlan kört futnia, Magnussen és Kvjat viszont javított az idején. Räikkönen így csak a 12. helyről indulhat holnap. Az összes kieső sorrendje: Kvjat, Räikkönen, Vergne, Hülkenberg, Sutil, Gutiérrez.
Rosberg az utolsó percben még javított, de nem tudott csapattársa elé kerülni, aki 4 százados előnnyel nyerte meg a Q2-t. A továbbjutók sorrendje: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Alonso, Button, Vettel, Pérez, Ricciardo, Magnussen.
Motorcseréje miatt ugyanis 10 hellyel hátrasorolják. Perceken belül kezdődik a Q3, kemény csatára van kilátás a Mercedes két versenyzője között.
Egyelőre Rosberg és Pérez hajtott a pályára, a többiek még a bokszban várakoznak.
1:26.230-cal nyitott, ez egyelőre a saját Q2-es idejénél is 4 tizeddel lassabb. Már az összes versenyző a pályán van.
Az első próbálkozások után a brit volt a leggyorsabb, ráadásul jelentős előnnyel: 1:24.109-es ideje több mint 4 tizeddel gyorsabb, mint a 2. helyen álló csapattársáé. Mögöttük Bottas, Massa, Button, Vettel, Alonso, Magnussen, Ricciardo, Pérez a sorrend. A versenyzők most visszatérnek a bokszba, készülnek az utolsó körökre.
Mindenki kihajtott a pályára. A Mercedes figyelmeztette Rosberget, hogy ne előzze meg az előtte haladó Williamst.
A májusi Spanyol Nagydíj óta először indulhat az első rajtkockából. Arra sem volt szüksége, hogy javítson az utolsó körében, hiszen az első próbálkozásánál senki nem tudott jobbat futni. Rosberg ugyan javított, de így is 274 ezreddel elmaradt Hamilton idejétől. A többieknek esélyük sem volt, Bottas több mint fél másodperces lemaradással lett harmadik.
Az időmérő első 10 helyezettje: Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Magnussen, Button, Alonso, Vettel, Ricciardo, Pérez.
Ez várható volt az idény leggyorsabb pályáján. A Force India teljesítménye ehhez képest csalódást keltő, csak a 10. és 14. helyeket tudták megszerezni, pedig a hétvége előtt optimisták voltak. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a részletes összefoglalóval.