Bár a Pirelli azt állítja, nem próbálta meg titokban tartani a Bahreini Nagydíj után a Ferrarival, majd a spanyolországi versenyt követően a Mercedesszel Barcelonában lebonyolított gumiteszteket, több bizonyíték is cáfolni látszik ezt.
Adam Cooper, a neves szakújságíró blogján megjelent cikkből kiderül, hogy egy korábbi autóversenyző, Pius Gasso mindkét tesztre felfigyelt, de hiába próbált bejutni a pályára. Gasso a közelben lakik, és folyamatosan követi, hogy mi történik a Circuit de Catalunyán, ezért amikor meghallotta a Forma-1-es autók hangját, rögtön odasietett. A ferraris tesztről az utolsó kanyarral szemben lévő kapun keresztül tudott készíteni néhány képet, amelyeket fel is töltött a Twitterre, mivel azonban régebbi F1-es kocsik viszonylag gyakran jelennek meg Barcelonában, ez nem keltett nagy feltűnést. A biztonsági őrök egyébként azzal az ürüggyel küldték el a Gassót helyszínről, hogy a Pirelli GP2-es tesztet végez.
A Mercedes tesztje idején viszont csak egy közeli hegyről, nagy távolságból sikerült készítenie pár elmosódott fotót, mert a kapu, ahonnan előzőleg fényképezett, teljesen le volt takarva egy nagy, piros vászonnal. Mindenesetre Gasso felvette a pályán köröző autó hangját is.
De más jelek is utalnak arra, hogy a Pirelli szokatlan lépéseket tett a két teszt titokban tartása érdekében. 2012 elején a cég egy közleményben tett ígéretet arra, hogy "minden tesztre meghívjuk az összes csapat egy-egy képviselőjét, bár adatokat és a programmal kapcsolatos egyéb információkat nem fogunk megosztani velük." Ez most egyik esetben sem történt meg, sőt az istállókat még csak nem is értesítették a tesztekről.
Ráadásul egyelőre nem lehet tudni, hogy a Pirelli betartotta-e azokat a szokásos óvintézkedéseket, amelyek a gumikkal kapcsolatos adatok illetéktelen kezekbe kerülését hivatottak megakadályozni. Miután tesztelési céllal hozzájutott egy 2010-es Renault-hoz, 2012 áprilisában a cég levélben igyekezett megnyugtatni a csapatokat, hogy a gumikról szerzett információk még a Lotushoz sem fognak eljutni.
Az autó üzemeltetését a Lotusnak az a stábja végzi, amely egyébként a bemutatóeseményeken - például az utcai parádékon - dolgozik, de a Pirelli gondoskodott róla, hogy ők kizárólag a munkájukhoz elengedhetetlen paraméterekhez férjenek hozzá, és azokhoz is csak a pályán. A gumikkal kapcsolatos adatok közvetlenül a Pirellihez továbbítódnak egy infravörös rendszeren keresztül, melyet a Toyota korábbi alkalmazottaiból álló RennWerk GmbH. működtet. A levélben még egy diagramon is ábrázolták ezt.
Ennek a sok óvintézkedésnek az a célja, hogy biztosítsa az esélyegyenlőséget: egyik csapatnak se legyen több információja a gumikról, mint a többinek. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) éppen azért találja aggályosnak a külön teszteket, mert nem garantált, hogy azokon teljesültek a fenti feltételek.
Az FIA emiatt a múlt hét végén a Ferrarit is bevonta a vizsgálatba, bár ők a fizetős ügyfeleknek dolgozó Corse Clienti részlegükkel és egy 2011-es autóval vettek részt a gumiteszten, ami önmagában nem ellenkezik a szabályokkal. A maranellói istállónál ezért cáfolták, hogy a tilosba tévedtek volna. "A lényeges kérdés az, hogy megfeleltünk-e a Sportszabályzat 22-es cikkelyének, amely semmilyen tesztelési célra nem engedélyezi az idei vagy tavalyi autó használatát a szezon közben" - jelentették ki. "Ez az egyetlen fontos szempont. Az összes többi jelentéktelen részlet.
Ennek dacára az FIA a barcelonai teszt esélyegyenlőséget sértő titokban tartása miatt a Ferrari ellen is eljárást kezdeményezhet. A Pirelli egyébként azzal védekezett, hogy a Mercedes választotta a 2013-as autót a teszteléshez.