Óriási meglepetésre a Sebastian Vettel és a Ferrari elorozta a győzelmet a Mercedes és Lewis Hamilton elől az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Hamilton a pole pozícióból indulva magabiztosan vezetett, de a logikus pillanatban kereket cserélt, ezért a pályán a 3. helyről kezdő Vettel autója mögé került, mivel a Ferrari elhúzta az első etapot.
A német pilóta állt az élen, amikor Romain Grosjean kiesése miatt virtuális Safety Car-fázis lépett életbe vagyis a mezőny csak meghatározott, lassított tempóval közlekedhetett a pályán. A Ferrari kihasználta az alkalmat, behívták a boxba Vettelt, mert így a szokásosnál sokkal kevesebb időveszteséggel lecserélhették a kerekeit. A Mercedes megdöbbenésére a Ferrari az élen maradt.
Hamilton hiába volt gyorsabb a futam második fele során is, nem került még támadási pozícióba sem, sőt az utolsó körök során vissza kellett vennie a tempójából a gumikopás miatt, így a tavalyi évhez hasonlóan ismét Vettelt intette le elsőként a kockás zászló.
„Ezt nagyon nehéz elviselni, mert megvolt a tempónk – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója a Sky Sportsnak. – Valamiért mégis lemaradtunk a győzelemről, ki kell találnunk, hogy miért. Azt gondoltuk, van 3 másodperces előnyünk, nem tudom, hova lett. Meg kell kérdeznünk a számítógépeinket és most pont ezt is tesszük.
Ha valahol szoftverhibánk van, azt ki kell javítanunk.”
Wolff néhány perccel később már pontosabban is tudott fogalmazni, elárulta, hogy a szoftverük „azt mondta, 15 másodpercre van szükség [a VSC-s kerékcseréhez], nekünk volt 12, ennek elegendőnek kellett volna lennie, de nem volt az” – foglalta össze. Kifejtette, hogy az általuk felhasznált adatok terén is keresik a megoldást.
„Úgy gondolom, szoftverhibánk van a VSC-vel kapcsolatos adatok terén. Olyan különleges helyzet alakult ki a pályán haladó autók között, amire még nem volt példa. Az egyik nagy sebességgel ment, a másik lassan. A rendszereink rosszul számították ki a [szükséges] különbséget – vélte Wolff, aki nem emberi hibát sejtett. – Az algoritmus és
a számítógép szerint mindig elegendő volt a különbség ahhoz, hogy az élen maradjunk, aztán a tévében láttuk, hogy mégsem volt elég.”
Wolff nem kifogásolta a VSC szabály használatát, elismerte, korábban ők is voltak már szerencsések, ezért nem akarta a Ferrari érdemeit kisebbíteni. „Három csapat is versenyképes köröket futott ma, ez pozitívum – vélte. – Erősek vagyunk, de pofont kaptunk, pedig mindenki azt várta, hogy könnyedén megnyerjük mind a 20 futamot. Nem ez a helyzet, az első három [csapat] nagyon közel jár egymáshoz és mindenki ezt akarja hallani.”
A Mercedes csapatfőnöke rámutatott, hogy pilótája a furcsa helycsere után is „teljes erővel támadott, de láthatták, hogy itt elég nehéz előzni. Még a Lewishoz hasonló, kiváló előzési képességekkel rendelkezőknek is fel kellett adnia, mert a gumik nem bírták volna végig” – emlékeztetett arra, hogy Hamilton 6 körrel hamarabb cserélt lágy abroncsokra Vettelnél.
A brit pilóta azonban nem a gumikra vezette vissza a vereséget, hanem arra, hogy ismeretei szerint „statisztikailag ezen a pályán a második legnehezebb az előzés és 1,8 másodperces, vagy valami hasonlóan őrületes tempókülönbség kell ehhez. [Vettelnek] nyilván újabb abroncsai voltak, én próbáltam a lehető legközelebb kerülni hozzá, de az aerodinamika miatt ez nagyon trükkös.”
Amint kicsit közelebb jutottam, akkor is ki tudott tartani, amikor küszködött.
„Nyomást helyeztem rá, mert láttam tőle néhány hibát, de aztán én is elfékeztem magam, kiszélesítettem a pályát, túl magasra szökött a motor hőmérséklete és ennek a motornak hét futamot ki kell bírnia, ezért a végén arra gondoltam, hogy majd máskor megvívjuk ezt a csatát és megóvtam az erőforrás épségét.”
Hamilton korábbi csapattársa, a Sky Sports szakértőjeként is dolgozó Nico Rosberg szerint „kis szerencse” is kellett a Ferrarinak a győzelemhez, de hozzátette: „Hihetetlen, hogy a Mercedes szoftvere 5 másodperccel elszámolta magát, ez az F1-ben egy egész világ – mondta. – Ez azonban még csak az első verseny, a Mercedes tempója lenyűgöző volt és amikor nyomta, Lewis is gyorsan ment. Nem hiszem, hogy aggódni kellene a Mercedesnél.”
A szombati baleset után Valtteri Bottas csak a 15. rajthelyről kezdhette meg a futamot, de Niki Lauda, a csapat ügyvezetői jogkör nélküli elnöke így is a 6-7. helyre várta őt a futamon. Bottas végül a Haas-Ferrarik drámai kiesése ellenére is csak a 8. helyig jutott el, miután nehezére esett az előzés és az erőforrása is túlmelegedett, ezért elmondása szerint minden körben spórolnia kellett.
„Gondoltuk, hogy nehéz lesz, már csak azért is, mert nagy tempóelőny kell az előzéshez, ha a másik srác nem hibázik. Itt az egész második etap során vonatoztam. Nem sok dolog történt, ami segített volna nekem. Talán a VSC-vel nyertem egy kicsit, mert az alatt álltam ki, de utána bosszantott, hogy remek autónk van, mégis tehetetlen voltam.”
A „remek autó” azért mégsem volt hibátlan, mert Bottas szerint elszámolhatták a motor hűtésigényét, ezért 2-2 kör után le kellett maradnia az ellenfelei mögött.
„Nincs már nagy különbség a motorok teljesítménye között – vélte Bottas. – A Renault-nál még mindig jobbak vagyunk egy kicsivel, de ez velük szemben sem óriási előny. Nem mentek rosszul a kanyarokban, ennél tényleg nem tudtam közelebb menni hozzájuk” – tette hozzá, miután Nico Hülkenberg mögött ért célba.
Noha Bottas hétvégi eredményei miatt is bánkódhatnak, a Mercedesnek mégis Hamilton veresége a legfájóbb fejlemény. A brit pilóta a futam után azt mondta, a csapatnál nem tudtak neki egyértelmű magyarázatot adni és elárulta, ő is mehetett volna tovább az első etapban, mert vigyázott az abroncsaira. Szerinte ő már a verseny elején is az akkor még csak 3. helyezett Vettelt figyelte.
Én fejben Sebastiannal versenyeztem."
„A Ferrarinál mindig az egyik az egyik pilótát játsszák meg. Most két ászuk volt, az egyikkel rákényszerítenek, hogy reagáljak az elévágás elkerülése érdekében, a másiknak viszont szabad az út. Én úgy voltam vele, hogy a 3-as számot kell figyelni, mert vele versenyzek igazán.”