Ferrari's German driver Sebastian Vettel leads after the start of the Spanish Formula One Grand Prix at the Circuit de Catalunya on May 14, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona. (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Több ötlettel állt elő az F1 megújítására a Liberty Media, amelyeket a hétvégi Bahreini Nagydíjon vitára is bocsátanak. Az egyik látványos újdonság a szombati sprintverseny bevezetése lehet.
A Forma-1 nézőközönségének átlagéletkora folyamatosan emelkedik, mert az Y és Z generációs fiatalok túl hosszúnak, unalmasnak tartják a versenyautók körözését. A Liberty Media ezért versenyhétvégék lebonyolítási rendjének átalakítását, illetve új látványelemek bevezetését tervezi. A sportág tulajdonosának reformtervei között szerepel
a csütörtöki gépátvétel nyilvánossá téltele, a szabadedzések időtartamának csökkentése és 100 kilométeres sprintversenyek rendezése a szombati napokon,
valamint a rajtrács háromautósra bővítése az izgalmasabb rajtok érdekében.
A hétvégi Bahreini Nagydíj előtt új lendületet kapott a szombati kvalifikációs verseny ötlete. Az elgondolás lényege, hogy az időmérő edzés mellett egy 100 kilométeres (30-40 perces) sprintversenyt is tartanának, ahol az utolsó helyezettnek – a leglassabb autónak – bizonyos időközönként ki kellene állnia, a legjobb 8-10 helyezettet viszont vb-pontokkal jutalmaznák.
A sprintversenyek látványosságát fokozná, hogy
a Liberty sem a gumikkal, sem a benzinmennyiséggel nem fogná vissza az autók teljesítményét, sebességét.
„Miért ne járhatnának pontok az edzéseredmények után is?" – idézi a Mercedes csapatfőnökét, Toto Wolffot az Auto, Motor und Sport.
„Így egyes csapatok, amelyek rövid távon gyors autóval rendelkeznek, ennek megfelelő beállítással indulhatnának, aztán a [vasárnapi] versenyen igyekeznének megvédeni a pozíciójukat."
A német szaklap úgy tudja, a Liberty a tévéközvetítés szempontjából a szombat délutánt tartja ideálisnak a sprintversenyek megrendezésére. Az F1-es „sebességshow" így közvetlenül az európai labdarúgó bajnoki meccsek kezdőrúgása előtt érne véget.
Szintén közönségmágnes lehet a technikai gépátvétel nyilvánossá tétele. Az F1-rajongókat - kordonnal elválasztva - egészen közel engednék az FIA technikai személyzetéhez, ahol fotókat készíthetnének az épp vizsgált versenyautókról.
A hasonló tervek korábban jellemzően a Ferrari ellenállásán buktak el, az olaszok ugyanis mindent elkövetnek a műszaki titkaik megőrzése érdekében.
A Mercedes viszont nyitottnak tűnik az ötletre. „Egyáltalán nem értjük, miért kell takargatni az autókat, így is fotók ezrei keringenek [az interneten].
Ennyi erővel akár nyíltan meg is mutathatnánk az autókat"
– véli Toto Wolff.
A Liberty már eljuttatta a reformterveket tartalmazó levelét az F1-es csapatokhoz, akiknek reakcióit várhatóan pénteken, a Bahreini Nagydíj csapatfőnöki sajtótájékoztatója kapcsán hallhatjuk.