BOTTAS Valtteri (fin), Mercedes AMG F1 Petronas GP W09 Hybrid EQ Power+, VANDOORNE Stoffel (bel), McLaren Renault MCL33, action during 2018 Formula 1 championship at Melbourne, Australian Grand Prix, from March 22 To 25 - Photo : FIA Formula One World Championship 2018, Melbourne
Vágólapra másolva!
A Liberty Media konkrét lépéseket tesz a Forma-1-es autók aerodinamikai átalakítása érdekében, hogy elősegítse az előzések számának növekedését – ígéri Ross Brawn.
Miután tavaly kinevezték a Liberty Media F1-es igazgatójává, Ross Brawn egy elismert F1-es szakemberekből álló csapatot toborzott maga köré. Brawn azzal bízta meg őket, hogy segítsenek úgy megfogalmazni a 2021-től életbe lépő szabályokat, hogy
az autók a leszorítóerő csökkentése mellett is stabilak maradjanak, az aerodinamika visszafogása révén pedig könnyebb legyen velük előzni.
„Az egyik [fejlesztési irány], amelyen már 6-9 hónapja dolgozunk, azt célozza, hogy megértsük, hogyan érhetnénk el, hogy a[z F1-es] autók hatékonyabban versenyezzenek egymással – nyilatkozta Brawn az amerikai SiriusXM rádiónak.
Fontos, hogy továbbra is magasan tartsuk az aerodinamika szintjét, ám ezt úgy kell megoldanunk, hogy az autók »barátságban« maradjanak egymással."
Brawn arra céloz, hogy a modern F1-ben lényegében azért kevés az előzés, mert az elöl haladó autó erős turbulenciát kelt, ezzel instabillá teszi a mögötte haladó autót.
„Egyfajta erőtér alakul ki ennek következtében, egy buborék az autók körül.
Az üldöző azért nem tudja támadni [az előtte haladó autót], mert ha 1,5-2 másodpercen belülre kerül, elveszíti az erejét, így képtelen előzni."
A Mercedes pilótája, Valtteri Bottas arra panaszkodott az Ausztrál Nagydíjon, hogy idén rosszabb a helyzet, mint korábban volt, mert már 3 mp-es hátrányban is érezni lehet a másik autó keltette turbulencia a hatásait.
„Ezért indítottuk el ezt a programot, és az első eredményekkel máris elégedett vagyok" – tette hozzá Brawn. „A légörvénykeltés vonatkozásában az első szárny az egyik legérzékenyebb rész, de nem ez az egyetlen [neuralgikus] pont. Az első kerekek mögötti kiegészítő szárnyak, az egész hóbelevanc ugyanolyan érzékeny terület. Az alvázvégződés és az autó hátsó részének aerodinamikai [kialakítása] szintén érzékeny területek."
Brawn átfogó megoldást ígér
A Liberty F1-es igazgatója ígéri:
nemcsak az első szárnyat, hanem a versenyautók komplett aerodinamikai kiképzését felülvizsgálják, és ha szükséges, aerodinamikai korlátozásokat is bevezetnek 2019-re és 2020-ra,
amíg elkészülnek az átalakítás átfogó terveivel.
„Teljes megoldást keresünk, nem szeretnénk egy-egy területet kiemelni anélkül, hogy megértenénk, az milyen hatással lenne [az autók] egészére. – mondja Brawn. – Pontosan tudjuk, mekkora teljesítményvesztést okoz, ha egy autó utolér egy másikat, és
vannak ötleteink, hogy mit lehetne tenni az elöl haladó autó turbulenciája ellen, illetve a követő autó érzékenységének a csökkentéséért.
Alaposan, rendszerezetten közelítjük meg ezt a problémát, ami a 2021-től érvénybe lépő megoldásokhoz vezet majd. Addig pedig mindent megteszünk, amit fairnek és korrektnek érzünk, hogy mérsékeljük a problémát."
A 2016-os Európa-bajnokság legidősebb pályára lépett játékosa Király Gábor volt. A magyar válogatott kapusa ráadásul szürke melegítőnadrágjával „divatot teremtett”, a kontinens több országában arra biztatták a szurkolókat, hogy ilyen öltözékben menjenek dolgozni az Eb idején.