Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Russia,
Start, #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #16 Charles Leclerc (MCO, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #55 Carlos Sainz jr. (ESP, McLaren F1 Team), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #4 Lando Norris (GBR, McLaren F1 Team), 29.09.2019 | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke úgy véli, a Forma-1-ben 2021-től életbe lépő költségplafon – bár egyik célját elérheti – csak részben lesz sikeres, a mezőny 70%-a ugyanis nem lesz kénytelen csökkenteni a kiadásain.
Várhatóan ebben a hónapban elfogadásra kerülnek a Forma-1 2021-es szabályai, ezáltal pontosabb képet kaphatunk arról, miként fog kinézni a száguldó cirkusz jövője. A technikai regulák mellett éppolyan fontos lesz az anyagi oldal, a költségek elosztása és a költségplafon is. Utóbbit 175 millió dollárban határozták meg és elsősorban azt hivatott elérni, hogy szorosabbá tegye a mezőnyt azáltal, hogy csökkenti a tehetős istállók versenyelőnyét. Jean Todt, az FIA elnöke szerint ezt meg is fogja tenni, ugyanakkor úgy véli, még mindig túl magas a határ.
Jelenleg a Ferrari költi el a legtöbbet, de szorosan ott van mögötte a Mercedes is. Mellettük a Red Bull magaslik még ki a mezőnyből ezen a téren. Jean Todt szerint ez a három csapat megérzi majd a 175 milliós plafont – amelybe többek között a versenyzők és a fontosabb csapattagok fizetései, a marketing és utazási költségek, valamint 15 millió dollár értékben a beszállítótól vásárolt erőforrások sem tartoznak bele –, a másik hét istálló azonban nem.
Azt tehát elérhetik, hogy csökkenjen a top hármas mögötti szakadék, össszességében azonban nem teszik jelentősen olcsóbbá a Forma-1-et.
„A legfontosabb, hogy végre megegyeztünk az alapelvekben.
Ugyanakkor szerintem a költségplafon túl magas, mivel a tíz csapatból nagyjából hétre semmilyen hatással sem lesz
– nyilatkozta a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, aki ennek ellenére jó döntésnek gondolja a költségplafon bevezetését. – Csak három istálló fogja megérezni, ezzel együtt csökkenteni fogja a különbséget ezen hét csapat és a három másik között, úgyhogy így is jó dolog a bevezetése."
A korai tervek szerint lépcsős rendszerben vezették volna be a költségplafont a 175 millió dolláros összegnél magasabbról indulva, azt évente csökkentve. A végső megállapodás szerint azonban a 2021-től 2025-ig tartó időszakban 175 millió lesz a fix összeg, ami ahhoz képest valóban sok, hogy a legmerészebbek 130 milliós határt szerettek volna.
A további csökkenés ezzel együtt nem zárható ki a jövőben.
„A legfontosabb, hogy megtesszük az első lépést, ami az, hogy lefektessük az alapelveket. Amint ez kész van, továbbléphetünk a második lépcsőre" – nyilatkozta Todt.