AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 02: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF90 on track during qualifying for the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on November 02, 2019 in Austin, Texas. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Louis Camilleri, a Ferrari ügyvezető igazgatója szerint a múlt hétvégén bemutatott 2021-es szabályok csak iránymutatásként szolgálnak a Forma-1 számára, de az olasz gyártó alapvetően egyetért velük.
Hosszú hónapokon átívelő tárgyalások után az FIA és a Liberty Media végre bemutatta a Forma-1 2021-es technikai-, sport- és pénzügyi szabályzatát, ami új korszakot nyit majd a világbajnokság történetében. Az előírásokat megszavazta az FIA Motorsport Világtanácsa, amelynek a Ferrari is tagja, azonban a gyártó ügyvezetője figyelmeztetett, hogy további módosítások várhatók.
A ratifikálással a szabályalkotási folyamat fontos mérföldkőhöz ért, azonban a regulák változhatnak még, miután a csapatok a kutatás-fejlesztési forrásaikat az új autókra összpontosítják, és esetleg anomáliákkal találkoznak. Fontos elem továbbá, hogy a csapatok egyelőre nem állapodtak meg a Libertyvel az üzleti feltételekről, így a formális nevezésig bizonyára folytatódik a lobbizás.
„Úgy gondolom, hogy a múlt hétvégén megtett bejelentések még csak a folyamat elejét jelentik, még csak nem is a kezdet végét – mondta Camilleri egy befektetői konferencián. – Sok munka vár még ránk a Forma-1-gyel, az FIA-val és a csapatokkal közösen. Mi is megszavaztuk [a szabályokat], és nem alkalmaztuk a vétójogunkat” – erősítette meg.
Az új pénzügyi szabályzat egyik lényeges eleme, hogy a csapatok évente maximum 175 millió dollárt költhetnek majd el, de a kvóta alól több terület, köztük a motorfejlesztés is felmentést kapott.
„Mindent összevetve nagyjából elégedettek vagyunk az irányvonallal és az alapelvekkel, de nyilvánvaló, hogy még rengeteg részletet el kell simítani. A költségplafon csak az autó bizonyos elemeit érinti, a motort például nem. Azt reméljük, hogy idővel a motorfejlesztés terén is költségplafont vezetnek be.”
Galéria: Elfogadták az új szabályokat, ilyen lesz 2021-től az F1 - Galéria
1/48
Elfogadták az új szabályokat, ilyen lesz 2021-től az F1 - Galéria
Tőzsdei cégről lévén szó, elképzelhető, hogy az ügyvezető állásfoglalása elsősorban a befektetők megnyugtatása érdekében hangzott el, később elmondta azt is, hogy a költségplafon alá nem tartozó kivételekkel együtt is arányban lesz a csapat költségvetése a nagyrészt szponzoroktól érkező bevételekkel.
Camilleri kiemelte, hogy bár a költségplafon nem érinti a motorfejlesztést, a próbapadok használatának korlátozása kedvező fejlemény, mert az is nagy költségtétel.
A jövőre nézve arra számít, hogy „a Forma-1 nagyobb bevételeket generál majd, ami végtére is minden csapatnak a javára válik, beleértve a Ferrarit is.” Hivatalosan egyelőre nem erősítették meg, de a pletykák szerint a Scuderia továbbra is kap majd bónuszt azért, mert részt vesz a Forma-1-ben, de a Mercedeshez és a Red Bullhoz hasonlóan csökkentik az egyéb juttatásaikat.