28 May 2019, Baden-Wuerttemberg, Stuttgart: The Porsche logo can be seen in front of an automobile manufacturer's building. During a raid this morning, the public prosecutor's office, tax investigators and the state criminal investigation office searched various locations of the VW subsidiary Porsche and financial authorities. Photo: Christoph Schmidt/dpa
Vágólapra másolva!
A Porsche motorsportfőnöke elárulta, hogy a gyártó olyannyira komolyan gondolta a Forma-1-es szereplést 2021-től, hogy egy hat hengeres motort már el is kezdett fejleszteni, és még a mai napig is végez vele teszteket, noha a száguldó cirkuszról már két éve letett.
A 2021-es szabályváltozások körül továbbra is sok a kérdőjel, az erőforrások kapcsán sem tisztázott még sok minden, az azonban már jó ideje köztudott, hogy maradnak a jelenleg is használt hibrid motorok, ahogyan új gyártó sem érkezik a száguldó cirkuszba. Nem volt ez azonban mindig így, jó ideig ugyanis a hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H) száműzése is terítéken volt, a technológia ugyanis meglehetősen bonyolult és költséges egy újonnan érkező gyártónak. Végül a jelenlegi gyártók nyomására ez a terv dugába dőlt, ami a beszállásra pályázókat is meghátrálásra késztette, köztük a Porschét is, amely – mint az most kiderült – olyan komolyan fontolgatta, hogy 2021-től az F1-ben versenyez, hogy már a tesztmotort is megépítette.
A Porsche részvételi szándéka nem újkeletű információ, a sportautó-világbajnoki (WEC) programját 2017-ben elkaszáló, jelenleg főként a Formula E-s debütálásra koncentráló gyártó részt vett annak a bizottságnak (FIA Manufacturers Commission) a munkájában, amely a 2021 utáni Forma-1 irányvonalát határozta meg, mindezt természetesen azért, hogy igyekezzen neki kedvező szabályokat kiharcolni.
Ez végül nem történt meg, maradt az MGU-H, a Porsche pedig letett a 2021-es F1-es részvételről.
„2017-ben olyan jelek érkeztek a Forma-1 részéről, hogy változni fognak a szabályok, és többé nem lesz az erőforrás része a kipufogógázokat energiává alakító MGU-H – nyilatkozta Fritz Enzinger, a Porsche motorsportfőnöke az Autosportnak. – 2017-ben a Porsche részese volt a Forma-1 2021 utáni stratégiájáról szóló megbeszéléseknek, képviseltette magát rajtuk.
Ezzel egyidőben a srácok hathengeres motort fejlesztettek a sportautó-világbajnokságban futó programban.
Természetesen számításba vettük, hogy mit kellene változtatni a motoron, ha a Forma-1-ben szeretnénk azt használni."
A WEC-ben a Porsche kétliteres, négyhengeres motorral versenyzett,
a hat hengeres erőforrást tehát kimondottan a Forma-1-be szánták, 40 fős csapattal dolgoztak rajta, 2017-ben azonban eldőlt, hogy nem vetik be azt a száguldó cirkuszban.
A fejlesztéssel ennek ellenére nem álltak le, mivel az MGU-H nélküli erőforrás egy szupersportkocsiban is felhasználható.
2017 végén konkrét ajánlatot kaptunk az egyik testvérvállalatunktól, hogy az LMP1-es kivonulás ellenére továbbra is fejlesszük a nagy hatásfokú hathengeres motort.
Nem csak papíron folytak a munkálatok, hanem meg is építettük az erőforrást azzal a céllal, hogy 2019-ben elkezdjük tesztelni azt. Az igazgatótanács ezt az utasítást adta" – nyilatkozta Enzinger.
Amennyiben 2021-ben belépett volna az F1-be, az a Porsche első szerepvállalása lett volna a királykategóriában 1991 óta, amikor a Footwork istállóval közösen igyekeztek sikereket elérni egy hamvába holt projekttel. Hogy a későbbiekben mi lesz a Porsche terve, azt egyelőre nem tudni, jelenleg a Formula E-debütálás köti le az energiáikat, a megépített hathengeres motort azonban továbbra is tesztelik 20-25 technikussal, készen állva minden eshetőségre.