A számos szabályváltozás mellett az F1 nemrég elfogadta az erőviszonyok kiegyenlítését célzó aerodinamikai fejlesztési korlátozásokat. Ennek értelmében jövőre az idei világbajnok az előre meghatározott, szélcsatornában és CFD-szimulációkkal végzett munkamennyiség 90%-át végezheti el a 2021-es szezon első felében, ez a mennyiség pedig az idei pontverseny sorrendjének megfelelően csapatonként 2,5%-kal nő. James Allison szerint pedig hatással lesz a 2022-es erőviszonyokra.
A koronavírus-járvány előtti időszakban rendszeres téma volt, hogy a csapatok miként fogják megosztani az erőforrásaikat a 2020-as és a 2021-es autók fejlesztése között, hiszen akkor még úgy volt, hogy a technikai reformok és az új generációs kocsik jövőre érkeznek. A vírus azonban mindent átírt, az új szabályok bevezetését egy évvel elhalasztották, a csapatok pedig megállapodtak abban, hogy jelentős fejlesztési korlátozások mellett jövőre is az idei autókat használják.
Mivel a 2022-es autókat az idén még nem lehet fejleszteni, jövőre hasonló dilemmával fognak szembesülni, mint amivel eredetileg az idén,
azzal a csavarral, hogy a 2021-es fejlesztéseiket az idei teljesítményük is befolyásolni fogja az aerodinamikai fejlesztéseket súlyozó rendszer bevezetése révén.
„Ezt a szabályt jövőre vezetik be, tehát 2021-ben lép életbe, de fontoljuk meg, hogy ez mit jelent a gyakorlatban – nyilatkozta Allison az F1 Nation podcastban. – 2021-ben mindannyian olyan autókkal fogunk versenyezni, amelyeknek nagyrészt be lesz fagyasztva a fejlesztése, a 2020-as kocsikat fogjuk használni. 2021-ben a munka jelentős részét az fogja kitenni, hogy felkészüljünk 2022-re. A 2021-es aerodinamikai fejlesztések nagy része a 2022-es autóra fog fókuszálni. Úgyhogy azt, hogy aerodinamikai szempontból milyen lesz a 2022-es autó, az fogja meghatározni, hogy milyen jók voltunk 2020-ban."
Allison kissé furcsállja, hogy a szintén az esélyek kiegyenlítését szolgáló 2022-es szabályokba beleszól az, ami két évvel korában történik, és ha valaki az idén nagyon jó, annak jobban meg lesz kötve a keze a 2022-es autó tervezésében.
Ennek az egész »tiszta lappal kezdünk« autónak, amelynek semmi köze a jelenlegi generációs kocsikhoz, bizonyos mértékig az fogja befolyásolni az erősségét, hogy miként szerepeltünk 2020-ban, két évvel korábban.
Ez egy igazán késleltetett visszajelzést adó rendszer. Gondolom ez a kihívás része, de első olvasatra talán nem annyira nyilvánvaló, hogy milyen nagy árnyékot vetnek az új szabályok."
Sokan azzal vádolják az aerodinamikai fejlesztéseket korlátozó szisztémát, hogy mesterségesen befolyásolja az erőviszonyokat, a 2022-es szabályokat pedig azzal, hogy egyforma autókat eredményez, annyira korlátozza a tervezők szabadságát. Allison ezzel nem ért egyet. „Nem vagyok benne biztos, hogy az új szabályok innováció ellenesek, mert
bármennyire is korlátozzák az aerodinamikai tesztelést, bármennyit is lehet a szélcsatornában vagy CFD-szimulációval tölteni, az innovációra törekvés mindig jelen lesz.
Úgyhogy nem innováció ellenes az új szabály. Amit tesz, hogy több lehetőséget biztosít annak a csapatnak, amelyik több aerodinamikai tesztet végezhet, azzal szemben, amelyiket jobban korlátozzák. Utóbbinak nagyon okosan kell dolgoznia, hogy tartsa a lépést azokkal, akik nincsenek annyira korlátozva."