Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (L) leads Mercedes' British driver Lewis Hamilton (R) during the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 9, 2020 in Northampton. - The race commemorates the 70th anniversary of the inaugural world championship race, held at Silverstone in 1950. (Photo by Frank Augstein / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Az FIA azt tervezi, hogy a Belga Nagydíjtól megtiltja a csapatoknak, hogy az időmérőn és a futamon változtassanak a motorüzemmódon. Lewis Hamilton kijelentette, nem meglepő, hogy a Mercedest lassítani akarják, de szerinte az intézkedés nem lesz hatással szereplésükre.
Az FIA azt tervezi, hogy a Belga Nagydíjtól kezdve arra kötelezi a csapatokat, hogy az időmérőn és a futamon ugyanazt a motor-üzemmódot használják. Ez azt jelenti, hogy az istállók nem tehetik meg, hogy a kvalifikáció utolsó szakaszában feltekerik az erőforrást, és azzal próbálnak meg extra teljesítményhez jutni. Sokak szerint ezt a módszert a Mercedes használja a leghatékonyabban, a brackley-iek időmérős fölénye pedig jelentős mértékben ennek köszönhető.
Az érintetteket Peter Bayer, az FIA főtitkára levélben értesítette. Ennek ugyan még semmilyen közvetlen következménye nincsen, de vélhetően a két futam között a szövetség kibocsát egy technikai direktívát, ami érvénybe lépteti az új szabályt.
Sajtóértesülések szerint a módosításnak két oka van. Az egyik a technikai szabályzat 2.7-es cikkelye, ami kimondja, hogy a csapatok kötelessége bizonyítani, hogy az autó az adott esemény teljes időtartama alatt szabályosan működött. Az FIA-nál viszont úgy gondolják, az üzemmód változtatása nehezebbé teszi az ellenőrzést.
Az év elején a Ferrari tavalyi motorja keltett nagy botrányt, amiről lényegében kiderült, hogy szabálytalan volt. Azonban korábbi olasz lapértesülések szerint az FIA olyannyira nem tud mit kezdeni a csapatok trükközéseivel, hogy a riválisok segítsége kellett a maranellóiak lebuktatásához. Sőt, az említett cikkben azt is leírták, hogy jelenleg a Ferrarié az egyetlen szabályos motor a mezőnyben.
A másik pont, amire a levél állítólag hivatkozik a sportszabályzat 27.1-es cikkelye, ami előírja, hogy a pilóták egyedül, segítség nélkül vezessenek. A direktíva kibocsátása után pedig a motorüzemmód változtatása már szembe fog menni ezzel a szabállyal.
Amellett, hogy az FIA ezzel megszüntetné a Lewis Hamilton által pár éve „partimódnak” nevezett beállítás használatát, azt is ellehetetlenítené, hogy a verseny során megbízhatósági okokból adott esetben lejjebb tekerjék a motort. A csapatok egyelőre még nem kaptak részletes tájékoztatást, így nem tudják, hogy a gyakorlatban pontosan mi fog változni.
Hamilton: Nem meglepő, hogy le akarnak lassítani
Az FIA döntése sokak szerint a Mercedest hátráltatná a legjobban, hiszen a címvédő eddig hatalmas fölényt mutatott a kvalifikációkon, és száraz körülmények között rendre Hamilton, valamint Valtteri Bottas autózta a két legjobb időt. A hatszoros világbajnok szerint a módosítás nem lesz befolyással a szereplésükre, de azért egy kicsit odaszúrt a szabályalkotóknak.
Nem meglepő, hiszen mindig le akarnak lassítani minket, de ez számunkra nem jelent nagy változást, szóval nem probléma
– nyilatkozta a Spanyol Nagydíj előtti hivatalos sajtótájékoztatón. – A srácok remek munkát végeztek a motorral, úgyhogy hiába szeretnének minket lelassítani, nem fogják elérni a céljukat. Teljesen rendben van, ha megcsinálják, de nem fog működni.”
A témával kapcsolatban nemcsak Hamiltont, hanem a mezőny minden tagját megkérdezték, és a pilóták igencsak vegyesen fogadták a hírt, nem egy esetben az is előfordult, hogy az adott versenyző addig nem is értesült róla. Sebastian Vettel kijelentette, a csapatok hozzáállása valójában attól függ, hogy ki rendelkezik „kvalifikációs üzemmóddal”. A Ferrari például nem, ezért nem is aggódnak miatta.
Galéria: Előkészületek a Spanyol Nagydíj előtt - Galéria
1/62
BARCELONA, SPAIN - AUGUST 13: Pierre Gasly of Scuderia AlphaTauri and France during previews ahead of the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 13, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
„Ebben a szezonban ennek semmilyen hatása nem lesz ránk, úgyhogy várjuk meg, mi fog történni. Úgy vélem, minden azon múlik, hogy mennyit lehet kihozni az erőforrásból. Ha valaki bizonyos ideig nagyobb teljesítménnyel tudja működtetni, akkor számára ez nem a legjobb hír,
de mi nem tartunk ott, hogy ez befolyásoló tényező legyen.”
Csapattársa, Charles Leclerc megjegyezte, az FIA valószínűleg okkal teszi mindezt, ezért támogatja a döntést. Max Verstappen pedig abból a szempontból ért egyet a szövetséggel, hogy ha az autókra egyébként is a parc fermé szabályai vonatkoznak, akkor emiatt se lehessen hozzájuk nyúlni.
A mezőny másik része viszont nem gondolja, hogy szabálymódosítás a helyes irányba viszi a Forma-1-et. Többen is azzal érveltek, hogy az időmérőnek arról kellene szólnia, hogy a versenyzők a lehető legtöbbet kihozzák az autóból.
Ehhez pedig hozzájárul a friss gumi, a lehető legalacsonyabb üzemanyagszint, valamint a legnagyobb teljesítményt nyújtó motorüzemmód is.
Ami pedig a futamokat illeti, Bottas szerint ezzel részben elveszne a stratégiai változatosság. A pilóták, illetve a csapatok rendszeresen taktikáznak a motorbeállításokkal attól függően, hogy csatáznak-e valamelyik riválisukkal, és ha igen, akkor elöl vagy hátul haladnak. Emellett a finn versenyző úgy véli, a korlátozás a nézőknek sem tenne jót.
„A magam részéről úgy gondolom, hogy az egész futamon változatlan motormód csökkentené az előzések számát, mivel nem tudnánk játszani vele oly módon, hogy néha nagyobb, néha alacsonyabb teljesítményt használunk. Végső soron kevesebb teendőnk lenne vezetés közben.”