BARCELONA, SPAIN - AUGUST 15: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during qualifying for the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 15, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Alejandro Garcia/Pool via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Várhatóan a Mercedes időmérős teljesítményére lesz a legnagyobb hatással az FIA szabályváltoztatása, mindez azonban az előzetes tervekhez képest egy héttel később kerülhet bevezetésre.
Egy futammal később, az augusztus végi Belga Nagydíj helyett a szeptember eleji Olasz Nagydíjtól vezetné be a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a motorüzemmódok változtatására vonatkozó tiltást a Racefans értesülései szerint.
A Spanyol Nagydíj előtt az FIA levélben tájékoztatta a csapatokat arról, hogy tervei szerint a pilótáknak ugyanazt a motorüzemódot kell majd használniuk az időmérőn és a versenyen, magyarán előbbin nem tekerhetik fel annyira az erőforrást, mivel úgy nem bírná ki a futamot. A változtatás várhatóan a Mercedest érinti majd a legérzékenyebben, mivel egyöntetű vélemény a paddockban, hogy az ő időmérős motorüzemmódjuk a legerősebb.
A Racefans úgy tudja, hogy az egyhetes halasztás amiatt történik, hogy a csapatoknak ennyivel több idejük legyen felkészülni a szabályváltozásra, és ennyivel több ideig tesztelhessék próbapadon, hogy ezentúl milyen paraméterekkel fogják tudni használni az erőforrásukat. A szaklap értesülései szerint a módosításra elsősorban az késztette az FIA-t, hogy
a szövetségnek egyre inkább az volt a gyanúja, hogy a megbízhatóságot érintő változtatások a motorokon valójában a teljesítmény növelését célozzák, még ha nem is közvetlenül.
Mivel az erőforrások fejlesztése be van fagyasztva, a teljesítményt érintő változtatások nem megengedettek, a megbízhatóságot érintő módosításokat azonban lehet kérvényezni az FIA-tól. A szövetség azonban azt gyanítja, hogy az extra teljesítményt a motorból előhívó időmérős üzemmódok teszik szükségessé ezeket a megbízhatóságot érintő változtatásokat, mivel azok használatakor a motor jóval a normális működési tartományán kívül üzemel.
A másik két aggály az erőforrások szabályosságának ellenőrzése, illetve a versenyzők segítség nélkül történő vezetése körül adódik. Előbbi esetében a motorüzemmódok komplexitása mostanra szinte lehetetlenné tette az FIA számára, hogy minden kétséget kizáróan meggyőződhessen az adott motor szabályosságáról.
Utóbbinál az a probléma, hogy a sportszabályzat 27.1-es cikkelye kimondja, hogy a versenyzőnek „egyedül, segítség nélkül" kell vezetnie az autóját. Az FIA azonban úgy gondolja, hogy a menet közben a motorüzemmódokról kapott temérdek instrukció kulcsfontosságú az erőforrás teljesítményének és megbízhatóságának kezelésében,
a versenyzőnek pedig vajmi kevés ráhatása van ezekre, egyszerűen csak követi a csapat utasításait, azaz nem egyedül vezeti az autót.
Michael Masi, az F1 versenyigazgatója elhessegette azokat az aggodalmakat, amelyek szerint hiába a szabályváltoztatás, a motorgyártók azzal együtt is túl fognak tudni járni az FIA eszén, mivel sokkal jelentősebb erőforrásokkal rendelkeznek. Masi azonban úgy érzi, hogy sikerrel járhatnak a szigorúbb ellenőrzésben.
Tudom, hogy a technikai csapatunk rengeteg munkát fektetett ebbe, és konzultált a négy motorgyártóval is.
Szerintem ahogyan a néhai Charlie Whiting mondta, van egy tíz fős technikai csapatunk, amihez hozzájön ezer ember minden egyes motorgyártónál, úgyhogy... De nem, igazából magabiztosak vagyunk, különben nem is indultunk volna el ezen az úton."
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!
Tudta-e?
Az 1900-as párizsi olimpián a diszkoszvetést Bauer Rudolf 36 méter 4 cm-es teljesítménnyel nyerte. A 2024-es párizsi olimpia előtt a világcsúcs ebben a számban 74 méter 35 cm, a magyar pedig 71 méter 70 cm.