A visszafogott kezdés, vagyis az első szabadedzésen megszerzett 4. és 7. hely után a Mercedes pilótái mindenkinél gyorsabbak voltak a második gyakorláson. Ezzel együtt Max Verstappent és a Red Bullt korántsem szabad leírni, ugyanis több tényező is okot adhat a reménykedésre.
A versenyszimuláció esetében Lewis Hamilton és Valtteri Bottas szereplése sem száz százalékosan reprezentatív, de valószínűnek tűnik, hogy vasárnap szoros versenyre lehet számítani. Vagy legalábbis a múlt hetinél szorosabbra, ugyanis
a hűvösebb időjárás miatt nem fog annyira kidomborodni az energiaitalosok jobb gumikezelése.
A középmezőnyben egy körön az Aston Martin és az Alpha Tauri tűnik a leggyorsabbnak, de szokás szerint ez még sokat változhat az időmérőig. Ami valószínű, hogy a Ferrarinak ezúttal is viszonylag hátulról kell visszakapaszkodnia közvetlenül az élcsapatok pilótái mögé, de a versenyszimulációk alapján a maranellóiak ezen a hétvégén is rendelkeznek a kellő tempóval ehhez. George Russell pedig ismét pontszerzési eséllyel vághat neki a hétvégének.
Hamilton 217 ezreddel előzte meg Verstappent a második tréningen, és még Bottas is befért közéjük, igaz, ő már csak minimális előnnyel rendelkezett a világbajnoki éllovassal szemben. Azonban a közvetítésben is látszott, hogy a Red Bull pilótája a leggyorsabb körében elkövetett egy apró hibát,
anélkül pedig a finn versenyzőt alighanem megelőzte volna.
Ezt az elméletet erősíti Verstappen is, aki kijelentette, az egész tréningen nem volt tökéletes köre. Ennek tudatában pedig valószínű, hogy Hamilton és közte valójában ennél is kisebb a differencia.
Sőt, a Mercedesnél arra számítanak, hogy a bikásoknál több tartalék van, mint náluk. Hamilton és az istálló csapatfőnöke, Toto Wolff is elmondta, hogy az időmérőn jobb tempót várnak riválisuktól hozzájuk képest. A hétszeres világbajnok körülbelül 15-20 századmásodperces hátrányt jósol. Andrew Shovlin, a címvédő vezető versenymérnöke hasonló állásponton van.
„A körülmények nagyon eltérőek voltak a múlt hetihez képest, hiszen a levegő hűvösebb volt, a pálya pedig sokkal hűvösebb, és ez segíti a lágyabb keverékek kezelését – értékelte a pénteki napot. – Az egykörös [tempó] ígéretes volt, hiszen jelentős tapadást tudtunk kicsikarni az abroncsokból, ami [korábban] nem mindig sikerült a Pirelli leglágyabb gumijával.
Ugyanakkor nincsenek illúzióink afelől, hogy a Red Bullnál még rengeteg tartalék van.”
Az elmúlt időszak alapján szintén erre lehet következtetni: az előző hétvégén például ugyan már a második szabadedzésen is Verstappen végzett az élen, de Hamilton gyorsabb volt nála, csakhogy a legjobb körét törölték. A másnapi kvalifikáción viszont már tisztán és egyértelműen a holland pilótáé lett a pole pozíció.
Ugyanakkor nem szabad elmenni Shovlin első mondatai mellett sem, amiben két fontos különbségre is rávilágít a Stájer Nagydíjhoz képest. Az egyik a lágyabb keverékű gumikínálat, a másik pedig a hőmérséklet. Nos, a második szabadedzés valóban bizakodásra adhatna okot a Mercedesnél, ámde szombaton várhatóan jóval magasabb lesz a levegő hőmérséklete,
és ami a legfontosabb, az aszfalt esetében minden bizonnyal még nagyobb lesz az eltérés a péntekihez képest.
Ennek eredményeként pedig elképzelhető, hogy az időmérő alatt uralkodó körülmények jobban fognak hasonlítani az egy héttel korábbi helyzethez, mint az előző napihoz. Az első ausztriai futam kvalifikációján pedig az aszfalt nem 31, hanem több mint 50 fokos volt.
Az akkori végeredményt ismerjük, de mindezek ellenére ez nem feltétlenül billenti át automatikusan a mérleg nyelvét Verstappen javára. Korábban a holland versenyző többször is hangsúlyozta, hogy a csapatok közelebb lesznek egymáshoz, mint legutóbb, és ha hinni lehet Hamilton szavainak, akkor a Mercedes tett némi előrelépést.
Sergio Pérez egykörös tempója ezúttal sem tűnik meggyőzőnek, és a mexikói pilóta el is ismerte, hogy a lágy gumikon nem érzi magát teljes mértékben komfortosan az autóban. Ugyanakkor a mexikói pilóta egy hete is sokat lépett előre, és a többi élversenyzőt leszámítva csak Lando Norristól kapott ki a kvalifikáción.
A középcsapatok közül az Aston Martin és az Alpha Tauri tűnt a két leggyorsabbnak.
Érdekes módon a silverstone-iak az első két szektorban mentek kifejezetten jól, míg a faenzai istálló autói az utolsóban teljesítettek kiválóan. Ugyanakkor már számtalanszor bebizonyosodott, hogy a mezőnynek ezen a részén nagyon könnyen változhat a sorrend egy nap alatt, legutóbb például Daniel Ricciardo járt pórul, akit a második szabadedzésen mindössze Verstappen előzött meg, az időmérőn viszont már a Q2-ben kiesett.
Az ausztrál pilótától már-már elvárás, hogy javítson a péntek délután megszerzett 15. helyén, de csapattársa, Norris is gyakran feljebb lép a tabellán. Mint ahogyan a Q3-ban Charles Leclerc is rendszeresen odateszi magát, igaz, a Ferrari egykörös tempója megint csak nem tűnik túlságosan acélosnak, olyannyira, hogy a monacói versenyző csupán a 16. pozícióban fejezte be a délutánt. Igaz, csapattársa, Carlos Sainz elmondása alapján nem is az volt a cél, hogy minél előkelőbb helyezést érjenek el a táblázaton.
Az élcsapatok vélhetően ezúttal is megpróbálnak a közepes gumikon továbbjutni (ami most nem a C3-as, hanem a C4-es keveréket jelenti),
ám a többieknek már biztosan kockázatos lenne, ha a sárga oldalfalú abroncsokon kísérleteznének. A Pirelli szerint ugyanis a lágyak 7 tizeddel gyorsabbak, ami a középcsapatok esetében már nagyon nehezen kiautózható differencia.
A mezőny tagjainak ezúttal is nagyon oda kell figyelniük a pályaelhagyásra és a forgalomra. Előbbiből múlt héten nem adódott komoly probléma, de az első két szabadedzésen a sportfelügyelők összesen 37 kört töröltek a 9-es és a 10-es kanyarban elkövetett szabályszegés miatt. A feltartás már más kategória, hiszen Cunoda Jukit ezért sorolták hátra három hellyel a rajtrácson.
Múlt héten Verstappen volt az, akinek a versenyszimulációját nehezen lehetett összehasonlítani a többiekével, most a két Mercedes „problémás” ebből a szempontból. Hamilton ugyanis a kicsúszása miatt csupán három értékelhető kört tett, mielőtt kiment a bokszba,
Bottasnak pedig borzasztóan ingadozó volt a teljesítménye.
Ami tény, hogy az első etap első öt köréből az értékelhetőek átlagát figyelembe véve a finn pilóta bizonyult a legjobbnak, csak ez nála valójában három kört jelent, ami már nem mondható reprezentatívnak. Hamilton a második etapja során hasonló átlagot produkált, mint Bottas, de már valamivel könnyebb autóval.
Verstappen körülbelül másfél tizeddel elmaradt ettől, ám a körülményeket figyelembe véve az eltérés ennél is kisebb lehet. Sőt, ha az egész etapot figyelembe vesszük, akkor a 23 éves versenyző összességében gyorsult, és
egy alkalommal sem fordult elő, hogy kétszer egymás után gyengébben teljesített volna előző köréhez képest.
Mindez azt jelenti, hogy a közepes abroncsok – amelyek múlt héten még a lágyak voltak – elég sokáig bírják. A Mercedes esetében az említett okokból nem tudjuk megállapítani, hogy mi a helyzet ezen a téren, de bizonyos értelemben ők is reménykedhetnek.
Az időmérővel ellentétben ugyanis a futamon a péntekihez hasonló körülmények várhatóak, vagyis az aszfalt nem lesz annyira forró, mint a Stájer Nagydíjon, amelyen a Red Bull sokkal jobban kezelte a gumikat a Mercedesnél. A hűvösebb pálya pedig megkönnyíti az abroncsok kímélését, vagyis a differencia biztosan nem lesz annyira szembeötlő, mint egy hete.
A középcsapatokat illetően nem nagyon változott a helyzet a legutóbbi futamhoz képest. A Ferrari kiemelkedőnek tűnik, de az egykörös hátrányuknak köszönhetően könnyen lehet, hogy ezúttal sem tudják majd kihasználni a versenyen meglévő tempóelőnyüket.
Utánuk megint a McLaren következik, majd Alfa Romeo, Alpha Tauri, Alpine és Aston Martin a sorrend. A Stájer Nagydíjból kiindulva a wokingiakat, vagy inkább csak Norrist leszámítva ezek a csapatok megint nagyon közel lesznek egymáshoz, és nem kizárt, hogy ismét egy hosszú vonat alakul majd ki közöttük.
Ennek pedig része lehet az a Russell is, aki tempója alapján simán a pontszerzők között végezhetett volna,
de a technika nem úgy akarta. Az akkori esélylatolgatásunkban szándékosan hagytuk le a brit pilótát a grafikonról, de most két okból is változott a helyzet. Egyrészt most nem produkált annyira irreális tempót a többiekhez képest, másrészt vasárnap azt is megmutatta, hogy fel tudja venni a versenyt a középmezőny pilótáival. Ennek tudatában pedig jó esély van rá, hogy a grafikon valós vagy ahhoz közeli képet mutat, ebben az esetben pedig ismét pályázhat az első tíz hely valamelyikére. Persze ehhez azért megint össze kell hozni legalább egy Q2-es szereplést.
A futam taktikailag is érdekesnek ígérkezik. A két Mercedes és Verstappen minden bizonnyal közepeseken rajtol, és a köridők alapján nem kizárt, hogy egy kiállással teljesítik a futamot. A lágyakon rajtolóknak viszont már nehezebb dolguk van ebből a szempontból, ráadásul Esteban Ocon versenyszimulációja megmutatta, hogy a C5-ös abroncsok egyik pillanatról a másikra elfogyhatnak: a francia pilóta
15 körön keresztül folyamatosan 1:10-es időket autózott, ezt követően viszont (a bevezető kört nem számítva) két 1:12-es körrel fejezte be az etapot.
Az időjárásról már részben esett szó, annyit kell még hozzátenni, hogy valószínűleg ismét száraz futamra lehet számítani. Ugyanakkor nem kizárt, hogy az eső mégis eléri a pályát, még ha csak olyan mértékben is, mint pénteken délután. Ez esetben pedig a pilóták számára hasznosnak bizonyulhat a második szabadedzésen szerzett tapasztalat, ugyanakkor nyilvánvalóan könnyebben hibázhatnak. A biztonsági autóra legutóbb nem volt szükség, de ilyen körülmények között akár ez is változhat.