Ezúttal a Forma-1 leggyorsabb helyszínén, Monzában próbálják ki az F1 Sprintet, vagyis a Silverstone-ban meghonosított szombati sprintkvalifikációt, ami az eredeti időmérő edzés helyén zajlik majd, 100 km-es versenytávval, dönt a nagydíj rajtsorrendjéről és az első három helyezett pontokat is kap.
A formátum egyik furcsasága, hogy a hagyományos időmérő edzés átkerül a második szabadedzés helyére, utána viszont a szabályok szerint büntetlenül nem lehet változtatni az autók specifikációján, vagyis úgy kell részt venni a szombat délelőtti tréningen, hogy az autókon nem lehet végrehajtani érdemi változtatásokat.
„A szabályok szerint az időmérő edzés után nem megengedett, hogy bármit is változtassunk az autón – nyilatkozta a pontverseny éllovasa, Max Verstappen. – Akkor meg mi értelme van a [szombati] szabadedzésnek? Az már nem számít” – tette fel a kérdést a Red Bull versenyzője.
Ennek ellenére Michael Masi, az F1 versenyigazgatója Zandvoortban kijelentette, hogy nem változtatnak a formátumon, vagyis lényegében továbbra is csak az első szabadedzés áll majd a mezőny rendelkezésére ahhoz, hogy felkészüljenek az időmérőre és olyan beállítást találjanak, ami a szombati sprinten és a vasárnapi nagydíjon is be fog válni.
„Az első, silverstone-i tapasztalat után nagyon gyümölcsöző egyeztetéseket folytattunk az FIA és az összes csapat részvételével, megállapodtunk abban, hogy minden pontosan ugyanolyan szabályok szerint zajlik majd Monzában is. Utána ismét összejövünk, átgondoljuk, hogy kell-e változtatni a harmadik alkalomra.”
Az eredeti tervek szerint az F1 Sprint harmadik próbáját a Brazil Nagydíjra időzítik, de egyelőre kérdéses, hogy az F1 eljut-e a tengerentúlra az idei szezon során. Hivatalosan még nem jelentették be, de a Sprint várhatóan jövőre is megmarad, az F1 jogtulajdonosa a történelmi pályákra vinné el az új formátumot.