Max Verstappen of Red Bull Racing Honda drive his RB16B single-seater during qualifying of Dutch Grand Prix, 13th round of Formula 1 World Championship in CM.com Circuit Zandvoort, North Holland, Netherlands, 4 September 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Nem lett olyan sima a Holland Nagydíj időmérője Max Verstappennek, mint amilyennek sokáig tűnt, ám a Red Bull versenyzője nem véletlenül csak egy hajszállal előzte meg Lewis Hamiltont. Eközben Sergio Pérez nagyon nehezen emészti meg, hogy már a Q1-ben kiesett, mivel szerinte az első sorra is volt esélye.
Max Verstappen 38 ezredmásodperccel szerezte meg a pole pozíciót élete első hazai futamára, ám ez a különbség lehetett volna jóval nagyobb is. Sokaknak feltűnhetett, hogy a Red Bull versenyzője a pole-t érő gyorskörének végén nem nyitotta ki az állítható hátsó szárnyat, ám mint megtudhattuk tőle, nem csak ezzel veszített időt.
„Valóban? Nem tudtam – lepődött meg Verstappen, amikor az Autosport újságírója megkérdezte tőle, hogy valamilyen technikai probléma miatt nem nyitotta-e a DRS-t, majd elárulta, hogy már a kör korábbi szakaszában időt veszített. – Elég huplis volt a kigyorsítás a hármas kanyarból, ami miatt kettőt váltottam fel egyszerre.
Azelőtt két tizeddel voltam gyorsabb az előző körömnél, majd másfél tizedet veszítettem a hetes kanyarig.
Ráadásul több energiát is használtam el az eggyel magasabb sebességi fokozat miatt."
Christian Horner csapatfőnök a Sky Sportsnak számszerűsítette, hogy mennyit veszített Verstappen az utolsó kanyarból kifelé, ezt összeadva az általa mondottakkal pedig az jön ki, hogy akár több mint 3 tizeddel is megelőzhette volna a nagyot hajrázó Hamiltont.
„Láttuk, hogy veszítettünk némi sebességet az utolsó egyenesben az utolsó kanyarból kifelé.
Úgy tűnt, hogy a DRS nem nyílt ki rendesen, amivel egy-másfél tized odalett,
de elképesztő teljesítményt nyújtott hatalmas nyomás alatt, amivel nagyon boldog vagyok – mondta Horner, majd azért is méltatta pilótáját, ahogyan a hazai futamával járó nyomást kezeli. – Figyelemreméltó, mert olyan, mintha az, ami a pályán kívül történik, nem is létezne. Nem úgy tűnik, mint aki megérzi ezt. Nézte a DTM-versenyt az időmérő előtt, nagyon nyugodt, és úgy kezeli, mint egy normális versenyhétvégét, miközben a kerítés túloldalán megőrülnek az emberek, csodálatos a hangulat. Bizonyára minden pilóta erőt merít a hazai közönségből."
Verstappen is kiemelte a holland drukkerek támogatását, egyúttal azt is megjegyezte, hogy időmérős üzemmódban még hihetetlenebb élményt nyújtott a zandvoorti aszfaltcsík. „A pálya már az első szabadedzéstől kezdve nagyon szórakoztató volt, de az időmérőn, amikor az ember nagyon kevés üzemanyaggal megy, természetesen elképesztőnek bizonyult. És persze ott vannak a szurkolók, akik minden egyes alkalommal megőrültek, amikor átszeltem a célvonalat. Úgyhogy nagyon nagy elégedettséggel töltött el a pole pozíció megszerzése."
A holland pilóta különösen az első szektorra érzett rá nagyon, a hármas kanyarban például 2 tizedet adott Hamiltonnak is.
„Max kiemelkedő volt az első szektorban, különösen a kettes és hármas kanyarban. Ezekben nemcsak Sergióhoz, hanem mindenki máshoz képest kitűnik. Sergio önbizalma eközben nem volt a topon. Javult a harmadik edzésen, tegnap a hosszú etapja elég jól nézett ki, de nyilvánvaló, hogy holnap rengeteg munka vár rá" – utalt arra Horner, hogy a két pilótája közti szakadék inkább Verstappen kiemelkedő teljesítményének köszönhető.
Pérez nagyon maga alatt van
A pole pozíció ellenére nem lehetett teljes a Red Bull öröme, Sergio Pérez ugyanis már a Q1-ben kiesett, és csak a 16. rajtkockát szerezte meg. „Több dologról van szó. Előbb kiküldhettük volna. Volt elég ideje, de aztán a többiek lelassítottak a bokszutcában, amit ezen a pályán nagyon sokat csinálnak. Ezzel már akkor rengeteg időt veszített, amikor kihajtott a pályára.
Az utolsó szektorhoz érve nagyon a határon táncolt, ezért szóltunk neki, hogy nyomnia kell, de még mindig volt előtte két-három autó.
Nagyjából másfél másodperccel maradt le, ami nagyon frusztráló neki és a csapatnak is, de holnap vissza kell vágnunk" – összegezte a helyzetet Horner.
Pérez úgy érzi, a csapattal át kell beszélniük, hogy a jövőben miként kommunikálnak ilyen esetekben, mert szerinte nem lehet csak a mérnökét vagy csak őt hibáztatni.
„Szerintem mindannyian hibásak vagyunk. Így közelítjük meg a dolgokat, ezért vagyunk erős csapat. Nyilván egy új csoport vagyunk a csapaton belül, akik még tanulnak. A belgiumi és a mostani eset két olyan példa, amikor csinálhattuk volna jobban a dolgokat. Tanulunk, de idővel, biztosítva, hogy tanulunk a hibáinkból, erősebbé válunk csapatként.
Fáj, nagyon fáj, nagyon-nagyon nehéz megemészteni, tudva, hogy milyen autó van alattunk. De most semmit sem tehetek. Biztos vagyok benne, hogy tanulni fogunk belőle, és továbblépünk."
Pérez szerint azért is „elképesztően frusztráló" mindez, mert „egyértelműen megvolt ma a tempónk ahhoz, hogy kibéreljük az első sort". A mexikói pilóta egyébként nem biztos, hogy a 16. helyről kezdhet, mivel állítása szerint a csapattal megfontolják, hogy motort cserélnek az autójában, így letudva a szezon későbbi részében elkerülhetetlennek látszó büntetést, egyúttal egy friss motort behozva a felhasználható egységek közé.