A barcelonai tesztelés első napjának csapatfőnöki sajtótájékoztatóján a Mercedes, a Red Bull, az Alpha Tauri és a McLaren csapatfőnöke is megszólalt Michael Andretti esetleges újbóli szerepvállalásával kapcsolatban. A 1993-ban a McLarennel az F1-ben is szerencsét próbáló, 1991-ben CART bajnoki címet nyerő, az Andretti Autosport tulajdonosaként négy IndyCar bajnoki címmel és öt Indianapolis 500-győzelemmel büszkélkedő amerikai tavaly ősszel megpróbálta bevásárolni magát a Sauber F1-es csapatába, majd miután ez nem sikerült, nemrég jelezte azon szándékát, hogy 2024-től saját csapattal indulna. Akad azonban egy bökkenő.
Ez a bökkenő nem más, mint hogy jelenleg sem az F1, sem az FIA nem keres új istállót a jelenlegi tíz mellé, aminek oka, hogy először szeretnék, ha a mostani csapatok lennének nyereségesek. Az Andretti – amely Andretti Global néven indulna, és a csapatok többségéhez hasonlóan az Egyesült Királyságban építene ki bázist a meglévő amerikai központja mellett – mellett szól ugyanakkor, hogy segítene tovább népszerűsíteni a sportágat az USA-ban, illetve az autósportban világszerte igen jól csengő névről van szó.
Ezzel együtt az a feladat áll előtte, hogy meggyőzze az F1-et és az FIA-t arról, hogy megéri megnyitni előtte a kapukat. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint csak akkor érdemes komolyan venni őket, amennyiben bizonyítani tudják, hogy az érkezésük jót tenne a sportágnak.
Az biztos, hogy az Andretti jelentős név az autósportban, az amerikai piac pedig fontos, de minden csatlakozó csapatnak értéket kell hozzáadnia.
Nem csak ki kell fizetni a 200 millió dolláros belépési díjat, hanem véleményem szerint demonstrálnia kell, hogy mit tehet a többi csapatért, az FIA-ért és a Forma-1-ért. Csak így fog növekedni a sportág" – mondta Wolff.
A Mercedes csapatfőnöke és ügyvezető igazgatója szintén felhozta, hogy miután 2020-ban megállapodtak a sportág kereskedelmi viszonyait szabályozó Concorde-egyezményben, és jelen állás szerint a Forma-1 elindult abba az irányba, hogy a csapatok évek alatt, de előbb-utóbb nyereségessé válhatnak, komoly döntés lenne egy tizenegyedik istálló, amely miatt értelemszerűen tíz helyett tizenegy felé kellene osztani a bevételeket.
Az osztrák üzletember emellett hangsúlyozta, hiába a 145 millió dolláros, jövőre még tovább süllyedő költségplafon, így is rengeteg pénzre lesz szükségük.
„Mi vagyunk az abszolút csúcskategória. Ez a Bajnokok Ligája vagy az NFL. És nem kellene mindjárt az elején újraosztani a bevételeket. Ez az F1-nek és az FIA-nak sem szándéka. De ha egy jó brand, jó emberekkel és a szükséges támogatással – merthogy nem elég 200 millió, hanem valószínűleg egy milliárd dollár körüli összegre van szüksége annak, aki kezdettől fogva ennél az asztalnál akar játszani – akkor miért ne?"
„Nagyszerű, hogy vannak, akik érdeklődnek a beszállás iránt – nyilatkozta Chistian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Az Andretti-név egyértelműen erős név a motorsportban, de nem ők az egyetlenek, akik arról beszélnek, hogy beszállnának.
A Concorde-egyezmény világos kritériumokat határoz meg, amelyeket teljesíteni kell. Biztos vagyok benne, hogy már benne vannak ebben a folyamatban.
Ez a megállapodás azért van, hogy védje a tíz jelenlegi csapatot és ne híguljon fel a mezőny. Úgyhogy ezt körültekintően meg kell vizsgálni."
„Tíz nagyon jó csapat van jelenleg a mezőnyben. Végső soron ezt a döntést a FOM-nak és az FIA-nak kell meghoznia.
Ha Michael [Andretti] be akar szállni egy új csapattal és minden összetevő a helyére kerül, és minden csapat elfogadja, akkor igen. Máskülönben nem"
– mondott ítéletet Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke.
„Ami minket illeti, egyértelműen üdvözölnénk az Andrettit, mert az Andretti-név és egy amerikai csapat segítene a sportág további növekedésében az Egyesült Államokban – mondta Andreas Seidl, az Andretti Autosporttal 2017-ben közös Indy 500-projektet tető alá hozó McLaren csapatfőnöke. – Több lehetőség nyílna újabb fiatal pilóták behozatalára, mivel több csapat lenne. Végső soron pedig minél hamarabb elérjük a maximális csapatlétszámot, annál hamarabb felértékelődnek a csapatok. Abszolút nyitottak vagyunk erre és szívesen versenyeznénk ellenük."
A Concorde-egyezmény 13-ban maximalizálja a csapatlétszámot, azaz még három istállónak lenne hely a mezőnyben, de minden azon múlik, hogy az FIA és az F1 nyitott lesz-e erre. Legutóbb 2016-ban érkezett új istálló a szintén amerikai Haas személyében, azóta pedig itt-ott lehetett azért hallani érdeklődőkről, de az FIA rendszerint nem kommentálta ezeket az értesüléseket.
Ezek a csapatok viszont nem képviseltek olyan jelentős erőket a motorsport világtérképén, mint az Andretti, amelyet – ha komolyak a szándékai, márpedig nagyon annak tűnnek – nem lehet csak úgy lesöpörni az asztalról.
Pláne úgy, hogy az amerikai piacon a sportág óriásit szakíthatna vele.