Vágólapra másolva!
Az esős nyár erősen éreztette a hatását a bringáinkon. Nem is meglepő, hogy a szervizekbe rekordmennyiségben rohantak a kétségbeesett biciklitulajdonosok sártól lebetegedett alkatrészekkel. Ilyenkor a doki (a szervizmester) csóválja a fejét, és a klinikáról csent szakzsargonnal prevencióról beszél. Nézzük, hogyan előzhető meg a baj...

Kerék
A kerékben ne legyen nyolcas! A felniben a meghajlás mértéke fokozódni fog minden egyes ütésnél, ami a kereket éri. Nyolcasra nyolcas épül, ami hirtelen olyan kerékferdüléshez vezethet, melynek eredményeképpen beszorul a kerék a villába. A centrírozás viszonylag egyszerű tudomány, hogyha van küllőkulcsunk; a túlhajlás felőli küllőket lazítani, míg az ellenkező oldalra nyúló küllőket meghúzni kell.

Kerék 2
Vegyük szemügyre a felni falát. A repedések, horpadások miatt aggódni kell, hiszen ezek károsan hatnak a futómű statikájára. Távolítsunk el minden rátapadt kavicsot, koszt, állatcsontot az abroncsról. Ne felejtsünk el minden út előtt guminyomást ellenőrizni. Hogyha tanácstalanok vagyunk a helyes nyomást illetően, kezdjünk 3 Bar-al, majd onnan eresszünk vagy fújjunk hozzá levegőt szükséglet szerint. Ha nincs nyomásmérő a pumpán, fújjuk olyan keményre, hogy két újjal megszorítva a gumi oldalfalát csak néhány mm-t tudjuk deformálni.

Fogmosás
Drótkefével tisztítsuk meg a fogaskerekeket, valamint a lánc alját és tetejét. Olajozzuk meg a láncot! Visszafele tekerve a pedált, figyeljük meg a láncfeszítő kis fogaskerekeinél a lánc viselkedését. Ha ugrál a lánc, rosszul illeszkedő szem van benne.

Pedálproblémák
Nyekereg, kattog? A megfelelő célszerszámmal szedjük le a hajtókart, majd tömjük tele zsírral a menetet. Szereljük vissza a hajtókart. A felesleg zsír kipréselődik, de ezzel a nyomással automatikusan zsírt nyomatunk a golyócsapágyakra.

Fék
Akasszunk ki az egyik oldalon egy ellenrugót, melynek következtében az ellenkező oldalon a fékpofa a felnihez símul. Rendben illeszkedik? Ha nem, állítsunk rajta. Előfordulhat, hogy a fék konstrukciójánál fogva nem tudjuk beállítani elég finoman. Ebben az esetben reszelővel vagy késsel a megfelelő állásba szabhatjuk a fékpofát.

Telóterápia
A teleszkópot különös óvatossággal kell kezelni. Mielőtt leemelnénk a szimeringet és a gumifedőt, tisztítsuk meg a környéket. A porvédőket vizságáljuk át tüzetesen, és szükség szerint cseréljük őket. WD40-nel, vagy telóolajjal kenjük ki a belsejét összeszerelés előtt.

A cikket a KalandVilág.com-nak köszönhetjük.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!