A verseny alapvető szabályai közé tartozik, hogy 8 méternél hosszabb hajóval nem lehet indulni, és mindössze egy fő lehet egy hajón. A pálya átszeli az egész Balatont. Csopakon a Kereked vitorlásklub elöl rajtol a mezőny, majd Keszthely, Balatonalmádi, Balatonaliga után a befutó szintén Csopak.
Az évek során kiderült, hogy a legalkalmasabb hajó erre a versenyre a 8mOD. Kezelhetősége, sebessége és fejleszthetősége teszi eme verseny királyává. Az első versenyen - ami a leglassabb volt eddig - még a két Fly hajó versenybe tudott szállni a 8mOD-vel, de a rákövetkező évben erős szélben minden más hajó esélytelen volt vele szemben, így az első tízben nem is végzett más. Tavaly már az első három 8mOD volt. A harmadik versenyre a hajókon már komoly átalakítások is történtek, azaz megnövelték a vitorlafelület, más speciális vitorlák használatára is sor került.
Az első versenyen 20, a másodikon 18, a harmadikon szintén 20 induló volt. Az idei versenyre 23 nevezés érkezett, és idén először vesz részt külföldi a küzdelemben, méghozzá nem is akárki. Az a Yannick Bestaven, aki az egyik legkomolyabb egykezes atlanti átkelőverseny, a Mini Transat győztese.
A leghosszabb verseny a 2001-es volt, ahol az első 34 óra 48 perc 40 másodperc alatt teljesítette a távot.
A legrövidebb a 2002-es, ahol az első 13 óra 37 perc 20 másodperc alatt végzett.
A leglassabb kört 2001-ben csinálták, 41 óra 27 perc 40 másodperc alatt.
Legvégül nézzük, hogy ki nyerheti a versenyt. Az első három helyezett személye már a tavalyi versenyen sem volt kérdés, csak a közöttük lévő sorrend volt kétséges. Nagy a valószínűsége, hogy ez az idén sem lesz másként.
2. Pfeninberger András - 4., 3. és 2. helyezése mellett az idei évben megnyerte az 8mOD osztály bajnokságát. Az előző versenyen sokáig vezetett, de végül második helyen végzett.
3. Litkey Farkas - A hazai vitorlázás egyik kiemelkedő alakja (négyszeres Kékszalag-győztes). Volt már második és harmadik is ezen a versenyen.
4. Yannick Bestaven - A 2001-es Mini Transat verseny győztese, és erre a versenyre Fináczy György segédletével készül. Tehát gyaníthatólag nem lesz hiba a felszerelésében. Kérdés, hogy egy ilyen speciális versenyen, lényegében számára szokatlan és ismeretlen terepen, hogy tud helytállni.
A verseny vitathatatlanul a legextrémebb kihívás a hazai vitorlássportban, és csak kevés ember képes arra, hogy kellő kitartással jó eredményt tudjon produkálni ezen a fizikumot és szellemet igencsak megterhelő versenyen.
A rajt 2004. szeptember 24-én délben lesz Csopakon.
A beharangozót a Sailing.hu-nak köszönhetjük.