A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Tudósok veszélyeztetett fajok sejtjeit akarják a Holdra küldeni

A NASA Hold körüli pályára állított űrjárműve készítette ezt a képet a Földről. Mivel a klímaváltozás és az emberit tevékenység okozta veszélyek fokozódnak a Földön, a tudósok azt tervezik, hogy építenek egy biobankot a Holdon, ami megőrízné a Föld veszélyeztetett fajait.
Fotó: GSFC/NASA, ASU
Ahogy egyre több faj közelít a kihaláshoz, a tudósok állatok, növények és más teremtmények mintáit gyűjtik és biogyűjteményekben raktározzák bolygószerte. De a klímaváltozás, környezeti katasztrófák és a háborúk veszélyeztetik ezeket a modern Noé bárkáit. Most egy kutatócsapat azon ötletel, hogy ezen a világon kívüli megoldást találjon: az egyik ilyen páncéltermet a Holdra építené - írja a Science News magazin honlapján.

A Hold egy állandóan árnyékos régiójában, a Hold déli pólusánál lévő biogyűjtemény sokkal stabilabb lenne, mint a Földön lévők. Ezek a területek rendszerint körülbelül -195 Celsius-fokosak maradnak, ez a minimum hőmérséklet, ami a legtöbb állati sejt hosszú távú tárolásához szükséges. Erről számoltak be Mary Hagedorn és kollégái július 31-én a BioScience magazinban.

Egy biobankra van szükség a Holdon

Az ötletet a Norvégiában lévő Svalbard Global Seed Vault adta, mely hasznosítja a fagyos északi-sarki hőmérsékletet az egész világról származó magvak millióinak tartósításához.
De 2017-ben az olvadó permafroszt elárasztotta a gyűjteményt és veszélyeztette az értékes magvakat. Ez és más ilyen események hangsúlyozzák egy tartalék terv szükségességet.
Néhány évvel később egy másik csapat azt javasolta, hogy építsenek egy holdi bárkát a lávacsövekbe, amik a Hold felszíne alatt húzódnak, de ehhez napenergiás hűtőrendszerre van szükség; energiahiány esetén a minták tönkremennek. A Hold örökké fagyott árnyékos régiójában nem lenne szükség energiára, vagy állandó emberi fenntartásra. Itt tárolnák az egyik legerősebb sejteket, a fibroblasztokat,

Hagedorn azt mondja, hogy a tudósok ezeket az állati sejteket őssejtekké tudják alakítani és aztán ezeket az őssejteket klónozásra lehet használni. A sejtek értékesek lehetnek ahhoz, hogy a veszélyeztetett populációkat, vagy a kihalt fajokat regenerálják és a Holdon vagy a Marson lévő jövőbeni emberi kolóniák ökoszisztémákat hozzanak létre.

Mi kell egy ilyen dolog építéséhez?

Az új javaslatnak megvan a maga akadálya, köztük az, hogy mit kezdjenek a sugárzással és a mikrogravitáció mintákra gyakorolt hosszú távú hatásaival. Hagedorn és kollégái sugárzásálló mintaraktár konténereket terveznek. A következő lépés az lenne, hogy teszteljék a prototípusokat egy jövőbeni Hold misszión.

Benjamin Greenhagen, a John Hopkins Alkalmazott Fizika Laboratórium tudósa azt mondja, egy másik probléma a por lehet. A por mindenütt ott van és mindenbe belemegy. A tárolásnál ezt is figyelemebe kell venni. És vannak a Holdnak olyan állandóan sötét régiói, ahol ingadozik a hőmérséklet, mert több kevesebb visszavert fény bevilágít az árnyékba. Azért még hidegek, de talán nem mindig elég hidegek a projekthez bizonyos szintű termális kezelés nélkül. Ezenkívül vannak olyan közösségek a földön, akik számára a Hold szent. A szerzőknek proaktívan be kellene vonni ezeket a közösségeket és keresni egy inkluzív utat a biológiai anyagok Holdon való tárolásához.

A NASA Hold körüli pályára állított űrjárműve készítette ezt a képet a Földről. Mivel a klímaváltozás és az emberit tevékenység okozta veszélyek fokozódnak a Földön, a tudósok azt  tervezik, hogy építenek egy biobankot a Holdon, ami megőrízné a Föld veszélyeztetett fajait.
Fotó: GSFC/NASA, ASU / Science News

Hagedorn azt mondja, messze a legnagyobb kihívás az lesz, hogy nagyobb mennyiséget beszerezzenek a tudományos közösségtől és más érintettektől, és hogy a nemzeteket rávegyék, hogy együtt dolgozzanak a terven.

A csapat azt mondja, hogy először a veszélyeztetett fajok, beporzók, ökológiai mérnökök és olyan fajok mintáit kell a Holdon tárolni, melyek potenciálisan segíteni tudják az embereket az űrfelfedezés során. De mivel a projekt még korai szakaszában van, semmi sincs kőbe vésve ezen a ponton, csak az, hogy valószínűleg mennek a Holdra.

(Forrás: Science News:  https://www.sciencenews.org/)