A nagy mobilgyártók - mint a Samsung, a HTC vagy az LG - múlt héten, a Mobil Világkongresszus margóján mutatták be legújabb készülékeiket Barcelonában. Ehhez képest egészen szürreálisnak hatott a OnePlus budapesti rendezvénye, amelyet a H13 diák- és vállalkozásfejlesztési központ pincéjében tartottak.
A kínai cég útjára indította az olcsó csúcsmobilgyilkosnak (flagship killer) titulált One készüléket Magyarországon, immár bárki meg tudja rendelni az okostelefont közvetlenül a gyártótól. A 16 gigabájtos, fehér (silk white) készülék ára 94 200 forint, míg a matt fekete (sandstone black) 64 gigabájtos 105 ezer forintért kapható.
Persze továbbra is online rendelhetjük meg, a OnePlus azért ott még nem tart, hogy üzleteket nyisson nálunk, de a beszerzés és a szervízelés kicsit könnyedebbé válik. Eddig főleg online áruházakban, illetve a fekete és szürke importnak köszönhetően juthattunk hozzá, így lehetőség volt például Németországon keresztül berendelni a mobilt pár ezer forintos kiszállítással.
A telefonon elérhetővé teszik az Android legújabb mobilszoftverének kissé átalakított változatát, az OxygenOS-t. Mint fogalmaztak, arra nincs kapacitása a már több mint 700 alkalmazottal bíró cégnek, hogy teljesen saját operációs rendszert dolgozzon ki, de miért is tennék, ha a Google elvégzi helyettük a munkát, így nekik csak a hibákat, hiányosságokat kell pótolni. A teljes OnePlus közösség segítségét kérték a program kifejlesztéséhez, hogy a Cyanogennel való szakítás után is egy egyszerű, letisztult, de személyre szabható felületet tudjanak nyújtani a felhasználóknak.
Több kiegészítő is megérkezett hazánkba, köztük a szintén árgyilkos, 10 ezer milliamperórás külső akkumulátor, amellyel akár egyszerre két készüléket is tölthetünk. A OnePLus Power Bankhez 5600 forintért juthatunk hozzá.
A helyszínre az igazi rajongók és veterán fórumozók jöttek el, több mint százan gyűltünk össze a kis teremben. Térerő, s így mobilinternet nem volt, de pizza, sör és pingpong viszont igen. A tombolán a cég táskáit, pólóit, négy külső akkumulátort és egy telefont nyertek a szerencsések. Olyan volt az egész, mint a BME informatikai karának koleszos bulija pár ázsiai cserediákkal.
Ritkaság számba megy, hogy még mindig ekkora az érdeklődés egy tavaly tavasszal bemutatott mobil körül, miközben pár hónap alatt is rengeteg új készülék jelenik meg a piacon. De miért is tart még ez a nagy őrület a telefon körül?
A OnePlus céget több érdekesség övezi: másfél éve, 2013 decemberében éppen a szülinapomon alapították meg, és mindössze öt hónappal később már meg is jelentették a One elnevezésű okostelefont - akkor még Kínában, az Egyesült Államokban, Kanadában és Nyugat-Európában lehetett hozzájutni.
Ha csak átnézzük a telefon jellemzőit, jól látszik, hogy messze túlszárnyalta az akkori (de még talán pár jelenlegi) csúcsmobilok tudását, s mindezt elérhető áron kínálták. Exkluzivitását az egykori magyar közösségi oldalnál is megismert meghívásos rendszer adta: ahogy anno az iWiW-es meghívókat is százezerért árulták, ugyanúgy egy kész vagyonba került, ha valaki el akart jutni mások előtt a OnePlus One rendelési felületére. Olyan ez kicsit, mint amikor napokig sátraznak az Apple-boltok előtt, hogy elsőként vehessék kezükbe a legújabb iPhone-t. Azóta minden kedden magyar idő szerint reggel 9 órától nyílt napokat is tartanak, így 24 órán keresztül meghívó nélkül is meg lehet venni a terméket.
Csak tavaly novemberig több mint félmilliót adtak el a kínai csodamobilból, a cég társalapítója akkor úgy nyilatkozott, a cél, hogy 2014 végéig az értékesített okostelefonok száma elérje az egymilliót. Jelenleg a stratégia, hogy a One globálisan elérhető legyen: India, Indonézia és Tajvan után Európa eddig kimaradt - főleg keleti felén lévő - országaiba is elhozták a készüléket. Ősszel pedig, 2015 harmadik negyedévében piacra dobják a várva várt új telefont, a OnePlus Two-t.
Azok számára, akik telefonvásárláson gondolkoznak, egy tudásához mérten pénztárcabarát megoldást kínál a OnePlus megoldása. Hátránya, hogy tepsimobil, óriási kijelzőt kapott, előnye viszont a hosszú üzemidő, és a stabil operációs rendszer.
Amikor Carl Peit, a OnePlus cég társalapítóját arról kérdezem, hogy miért is Magyarország, elárulja, a One mobiltelefon eladásai alapján dobogós, harmadik helyen állunk a régióban. "Ezt jól mutatja, hogy milyen sokan is érkeztek a rendezvényre. Míg a varsói és prágai bemutatón a meghívottak nagyjából fele vett részt, addig Budapesten szinte mindenki eljött."
Azt is megtudom tőle, hogy a OnePlus cégnek egy magyar tagja is van már, a Budapesti Corvinus Egyetem egy 24 éves hallgatója, aki csatlakozott a többszáz fős csapathoz. Mint kifejti, a cég filozófiája, hogy a terjeszkedés mellett felhasználó-közeliek maradjanak. Ennek köszönhető például, hogy az ügyfélszolgálat a korábbi 3-5 nap helyett mindössze 48 óra alatt reagál, bármi kérdésünk is legyen.
Amikor a OnePlus Two új mobilról kérdezem, az usánkát viselő vezető csak elmosolyodik, a cég mottóját hangoztatja (Never Settle), azaz soha ne érd be kevesebbel, mint a legjobb. A cél, hogy a közösség ismét egy tökéletes okostelefont kapjon kézbe, amely elég lassan avul el hozzá, hogy egy évvel később is leigázza a konkurenciát.