Ennél gusztustalanabb és rémisztőbb dolgot ember robottal még nem csinált - videó

Japán tudósok olyan módszert dolgoztak ki, amellyel élő bőrszövetet csatolhatnak a robotarcokhoz, és "mosolyra" késztethetik őket, áttörést ígérve, hogy ez a módszer a kozmetikában és az orvostudományban is alkalmazható lesz.

Kissé talán hátborzongató, de mégis óriási előrelépésnek számít

A Tokiói Egyetem kutatói emberi bőrsejteket növesztettek arcformára, és e mesterséges arcot széles mosolyra húzták beágyazott szalagszerű rögzítések segítségével. Az eredmény, bár első látásra talán hátborzongató, de mégis fontos lépés az élethűbb robotok megalkotása felé – mondta Shoji Takeuchi, a kutatás vezetője. "Ezzel a módszerrel – a beágyazott rögzítések segítségével - először vált lehetővé az élő bőr manipulálása" - tette hozzá.

Shoji Takeuchi,  a Tokiói Egyetem kutatócsoportjának vezetője
Fotó: Shoji Takeuchi Laboratory, The University of Tokyo

A Cell Reports Physical Science szaklapban a múlt hónapban online közzétett tanulmányban bemutatott „mosolygó robot” Takeuchi, valamint kutatócsoportja egy évtizedes kísérleti munkásságának az eredménye. Takeuchi és laboratóriuma a biológiai és mesterséges gépek legjobb kombinálásának módját vizsgálta – írja a The Japan Times. Takeuchi szerint az élő szövetnek számos előnye van a jelenlegi humanoid robotokat felépítő fémekkel és a műanyagokkal szemben, kezdve az agy és az izmok energiahatékonyságától a bőr öngyógyító képességéig.

Nem akarnak megállni az arcnál

A jövőre nézve az a kutatók elsődleges célja, hogy még több komponenst adjanak a laboratóriumban növesztett bőrhöz, beleértve a keringési rendszert és az idegeket is. Ennek az lenne a nagy előnye, hogy biztonságosabb tesztelési platformokhoz vezethet a bőrön keresztül felszívódó kozmetikumok és kísérleti gyógyszerek számára.

Ugyanakkor ezzel a módszerrel sokkal valósághűbb és funkcionálisabb burkolatok készíthetők a robotok számára.

Mindazonáltal továbbra is fennáll az a kihívás, hogy megszabadítsuk az embereket azoktól a furcsa vagy idegesítő érzésektől, amit olyan gépek keltenek bennük, amelyek nem teljesen meggyőzőek számukra, illetve bizalmatlanok ezekkel szemben – vélik a kutatók.

A laboratóriumi körülmények között előállított, valódi bőrből álló arc
Fotó: Shoji Takeuchi Laboratory, The University of Tokyo

„Persze, ez még mindig kicsit hátborzongató – ismeri el Shoji Takeuchi.” Úgy vélem azonban, ha a robotokat ugyanazokból az anyagokból készítjük el, amiből az emberi test is felépül, és ezek a gépek képesek emberi kifejezéseket, érzelmeket mutatni, ez az egyik kulcs lehet a velük szembeni idegenkedés legyőzéséhez " - vélekedik a kutatócsoport vezetője. A lentebb beágyazott videón tekinthetjük meg, hogy hogyan mosolyog a mesterséges arccal rendelkező robot.