Új kisbolygókat talált egy magyar csillagász

Második magyarként augusztusban választották be a Nemzetközi Csillagászati Unió legújabb tiszteletbeli tagjai közé Sárneczky Krisztiánt, aki júliusban két üstököst fedezett fel egy héten belül. Az elismerést több évtizedes munkájának köszönheti a HUN-REN Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Csillagászati Intézetének kutatója, aki a napokban több új kisbolygót is talált.

Tizenöt új tiszteletbeli tagot választott a Nemzetközi Csillagászati Unió (International Astronomical Union, IAU), akiket az augusztusi közgyűlésükön jelentettek be. Második magyarként ezúttal Sárneczky Krisztián, a HUN-REN CSFK Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézetének munkatársa csatlakozott a szervezethez, aki a tudománynépszerűsítő tevékenysége mellett az utóbbi időben kiemelkedő eredményeket ért el a bolygóvédelem területén. Az elmúlt két évben három földközeli kisbolygót fedezett fel kevéssel a légkörbe érésük előtt, ami az egész világon különlegesnek számít.

Földközeli kisbolygót fedezett fel a magyar csillagász
  • Idén júliusban két új üstökösöt talált egy héten belül,
  • pár nappal ezelőtt pedig több, eddig még nem ismert földközeli kisbolygóra bukkant a Piszkéstetői Obszervatórium távcsövével.

Nehéz üstököst találni, hiszen előfordul, hogy egy évben világszerte is csak összesen néhány tucatot fedeznek fel, sokkal kevesebbet, mint kisbolygóból vagy szupernóvából”

– mondta Sárneczky Krisztián csillagász.

Ez az egyik legnehezebb, de az egyik legnagyobb presztízsű ág is a csillagászatban, hiszen egy több száz éves hagyomány szerint a felfedezett égitest automatikusan megkapja a felfedezőjének a nevét.

Egyes kisbolygók veszélyesek is lehetnek

Az üstökösök jelentősége abban áll a kutató szerint, hogy ezek amolyan időkapszulaként működnek, azaz olyan anyagokat tartalmazhatnak, amelyek a Naprendszer kialakulásakor keletkezhettek. Ha egy ilyen üstökös először látogat hozzánk, az friss anyagot hozhat, amelyből jobban megismerhető a Naprendszerünk kialakulása.

De nemcsak az üstökösök fontosak, hanem a Földünk közelében elhaladó kisbolygók is, hiszen ezek közül bármelyik veszélyes lehet ránk.

Az elmúlt években Piszkéstetőről felfedezett több mint 220 földközeli kisbolygóból három az észlelése után néhány órával elérte a Föld légkörét, de szerencsére csak kisebb törmelékeik érték el a felszínt. „Eddig nyolc ilyet ismerünk csak, és ebből hármat Magyarországon találtak, a többit a NASA által támogatott programok keretében észlelték a kollégák” – hangsúlyozta Sárneczky Krisztián, majd hozzátette, augusztus utolsó hetében összesen nyolc földközeli kisbolygót fedezett fel, bár ezek közül egyik sem jön majd extrém közel a Földhöz.

A bolygóvédelemben azonban ugyanolyan fontos szerepük van, mivel akár pár keringéssel később is nekünk jöhetnek”

– tette hozzá a csillagász.

Csúcstávcső Magyarországon

A HUN-REN CSFK csillagásza által felfedezett üstökösökben és kisbolygókban egy dolog közös:

az azokat észlelő távcső, amely már 1962 óta működik a mátrai Piszkéstetői Obszervatóriumban.

Igaz, azóta több nagyobb átalakításon is átesett az eszköz: kicserélték a teljes motorikus rendszerét, megtízszerezték a távcső látómezejét és ma már digitálisan rögzítik a képeket. Jelenleg egy 116 megapixeles detektor jelenti a távcső szemét, azaz ez gyűjti össze a beérkező fotonokat.

A kisbolygók keresésében azonban nemcsak az egyre jobb távcsövek, hanem már a mesterséges intelligencia alapú algoritmusok is segítik Sárneczky Krisztiánék munkáját. Bár jelenleg még tesztfázisban van ez a projektjük, nagy reményeket fűznek hozzá, hiszen ezek az AI alapú programok sokkal pontosabban és sokkal gyorsabban ki tudják szűrni a kisbolygókat, mint a korábbi klasszikus szoftvereik.