A holland város villamoshálózata kiválóan illeszkedik Amszterdam szerkezetéhez. A tizenöt villamosvonalból kilenc indul a főpályaudvarról. Később, ahogy a sínek a külváros felé haladnak, sugarasan ágaznak szét, és ezzel gyakorlatilag egész Amszterdamot behálózzák.
68 kilométer, 70 megálló, egy teljes napot el lehet tölteni ezen a villamoson. Én Ostendében szálltam fel rá, majd utaztam vele fél órát. Leszállás után lementem a tengerpartra, hogy hosszú órákon át a sós vizet bámuljam. Maradandó élmény volt.
Ebben a gyönyörű svájci városban már 1912-ben közlekedett villamos. Egyszer karácsony előtt jártam itt, és csak úgy találomra ültem fel az egyik szerelvényre. Pár megállót utazva Európa egyik legnagyszerűbb vásári forgataga tűnt fel a szemem előtt. A villamost azonnal elhagytam, pár perc múlva pedig a bódék között eszegettem a forró tejkaramellát.
A bécsi villamoshálózat 31 vonalból áll, és átszövi az egész osztrák fővárost. Bár a kocsik jelentős részét felújították, olykor-olykor látni még a régi villamosokból is párat Bécs utcáin. Ilyenkor az utazót azonnal elfogja a vágy, hogy felüljön rá, és az ablakából nézze meg a várost. A teljes vonalhálózat 172 km. Nemrégiben a világ ötödik legfejlettebb városi villamoshálózatának választották a bécsit.
Ez az északangol város olyan, mintha egy hatalmas vidámpark és szórakozónegyed lenne. Ráadásul a tengerparton fekszik, amely különleges hangulatot kölcsönöz neki. A véletlen és egy koncert reménye vezetett el ide. Nem tudtam, hogy Blackpoolban jár villamos. Amint megláttam, rögtön felültem rá, s mentem vele fel és alá. Néztem a tengert, vártam az esti koncertet, amely az előadó betegsége miatt elmaradt.
Roppant büszke vagyok arra, hogy a National Geographic szavazásán a budapesti 2-es járatot beválasztották a világ tíz legszebb villamosvonala közé. A hozzánk látogató turisták imádják. Én is. A Fonográf együttes persze nem biztos, hogy a kettesről írta meg dalát, de a lényeg, hogy nálunk még a villamosról is tudnak énekelni.
Telc felé utazva csak pár órát töltöttem el Brünnben. Éppen akkor értem a belvárosba, amikor hangos csattogással feltűnt a város nosztalgiavillamosa. A morva fővárosnak majdnem 71 kilométer hosszú a villamoshálózata. Ezt az öreg kocsit viszont tényleg csak ünnepnapokon veszik elő.
Kilométerben hazánktól ez a legtávolabb közlekedő villamos. De azt is mondhatnám, hogy ez a villamosjárat van a legközelebb a Déli-sarkhoz. Új-Zéland déli szigetének legnagyobb vásorában közlekedik a tündéri piros járat. A piciny belvárosban zakatol körbe-körbe, reggeltől estig.
Valaki azt mondta, hogy ez a villamos „özönvíz előtti”. Neve is van, Bengálinak hívják. Ez a típus 2014. április 30-án, 18 órakor indult utolsó menetrend szerinti útjára Debrecenben.
Nem tehetek róla, nekem ezek a zöld villamosok is a kedvenceim közé tartoznak. A finn főváros barátságossága, emberléptéke hamar megfogja az utazót. Ezek a járgányok mínusz 25 fokban is biztonságosan közlekednek, és miközben odakint farkasordító a hideg, bent a kellemes melegben az ablakon át szemlélhetjük Helsinki látványosságait.
Amikor azt hittem, hogy villamosügyben már nem lehet meglepetést okozni, akkor láttam meg Hongkongban ezeket az emeletes villamosokat, amelyek belseje fából készült. Hongkong tömegközlekedése ezekből a villamosokból, az autóbuszokból, a metróból, hajókból és kompokból áll. Riksa csak a hongkongi múzeumban látható.
Volt olyan év, hogy egész Európát tekintve Krakkóban közlekedett a kontinens díjnyertes villamosa. Ezt nem én állítom, erről csak olvastam, amikor a lengyel városban jártam. Meg azt is olvastam, hogy Krakkóban semmilyen nevezetesség nincs messzebb 200 méternél. Persze csak akkor, ha villamossal közlekedünk és tudjuk, hol kell leszállnunk.
Sokak szerint ez mindent visz. Mármint szépségében, romantikusságában, ódonságában, nagyszerűségében. Nehéz ezzel vitatkozni. Lisszabon öreg villamosai nemcsak a síneken, hanem a fényképeken is remekül mutatnak. Ez itt éppen a Sé katedrális előtt csattog el.
Nehezen hihető, de Melbourne-ben 1906 óta járnak villamosok. A második világháború után voltak olyanok, akik szerették volna felszámolni Victoria állam fővárosának villamoshálózatát. Szerencsére nem sikerült nekik. Ma már 245 kilométer hosszan poroszkálnak, mennek, vágtatnak a villamosok ebben a csodálatos városban.
Nem tudom, hallottak-e már arról, hogy az orosz fővárosban minden évben megrendezik a villamosok fesztiválját? Egy ilyen alkalommal készített fényképet a RIA Novosti fotósa. Manapság Moszkva A jelű villamosát kifejezetten azoknak ajánlják, akik a hatalmas város nevezetességeit villamosból szeretnék megnézni.
A norvég fővárosban az a jó, hogy a villamosok simán felkapaszkodnak a települést körbeölelő hegyekre, meg úgy kanyarognak a szűk belvárosi utcákban, mintha nem is északon, hanem valamelyik dél-európai városban lennénk. Ezek a kék villamosok akkor mutatnak a legszebben, amikor Oslót beborítja a hó, és a városra leszáll az este.
Az Örök Város nyolcas villamosához különös történet kapcsolódik. Éppen ásatásokat végeztek a vonal mentén, amikor kiderült, hogy a Largo Argentinán a villamosvonal alatt fekvő helyen ölték meg Julius Ceasart. Róma városvezetése nagy hangsúlyt fektet arra, hogy megőrizze a villamosok népszerűségét. 2013 óta zenés járatokat is közlekedtetnek az olasz fővárosban.
A Cable Car az a villamos, amelyet gyerekként tátott szájjal bámultam a Magyar Televízióban. A San Francisco utcáin című bűnügyi sorozatban gyakran feltűnt ez a remek közlekedési eszköz. Később, amikor felnőttfejjel a kaliforniai városban jártam, magam is segíthettem a Cable Car alsó végállomásán megfordítani ezt a villamost. (Ennek az összeállításnak amúgy ez a kakukktojása. Hiszen a Cable Car voltaképpen egy kötélvontatású vasút, nem klasszikus villamos. Ugyanakkor akárhány útikönyvet is olvas az ember San Franciscoról, valamennyiben a "híres friscói villamosról" írnak. Ezért került bele ebbe az összeállításba.)
Stockholmban mindössze két villamosvonal van. Ez az egyik. A jó öreg svéd 7-es, amely a belvárosból megy ki Djurgardenbe. Ez a kép 2004-ben készült, akkor még ezek az öreg kocsik csattogtak kifelé. Mára modernizálták őket, eltűnőben a svéd romantika. Kár érte.