Üdv a világomban, a Red Bull világában".
Sebastian Vettel minden magyartudására szükség volt, amikor pár éve egy reklámfilmben az előbbi mondatot kellett elszavalnia. Csak az ékezetes betűkkel gyűlt meg a baja, ezt leszámítva jól megoldotta a feladatot.
Hogy miért jövök elő ezzel? Azért, mert aki egyszer eljut a salzburgi Hangar-7-be, az jó eséllyel tényleg úgy fogja érezni magát, mintha az energiaitalos cég világába csöppent volna, ahol az üvegkupola alatt a modern festmények jól megférnek a harci és polgári helikopterekkel, vadász- , utasszállító és műrepülő gépekkel, Forma-1-es versenyautókkal és egzotikus trópusi növényekkel.
A Hangar-7 ötlete egy szimpla problémával indult: a 90-es évek végén a Flying Bullsnak,
a Red Bull repülős különítményének új hangárra volt szüksége,
ráadásul olyanra, amelyet a repülők és helikopterek tárolásán kívül másra is lehet használni. Fontos kitétel volt, hogy a Flying Bulls kollekció legnagyobb és legfontosabb darabja, a 9 méter magas vezérsíkkal rendelkező, légcsavaros Douglas DC-6B utasszállító is beleférjen. A csillogó veterán múltja is különleges, egykor a jugoszláv marsall, Tito szolgálatában állt.
A salzburgi repülőtér mellett megépült hipermodern üveghangár tervezése 1999-ben kezdődött (Volkmar Burgstaller salzburgi építész vezetésével),
és 2003 augusztusában adták át.
A 64 300 köbméter térfogatú, légies épület szárnyprofilt formáz, de valójában egy keresztirányban döntött üveg-fém ellipszoid.
1200 tonna acélt és 380 tonna speciális üveget használtak fel hozzá,
az 1754 üvegdarabot változatos formákban gyártották le, hogy illeszkedjenek a fémvázhoz. A 100 méter hosszú és 67 méter széles épület önmagában is lenyűgöző alkotás, de csatlakozik még hozzá két, a bejáratot határoló üveghenger is, amelyekben irodák, lounge-ok és éttermek kaptak helyet.
Statikailag hatalmas kihívást jelentett az épület, mivel a merevséget adó acélszerkezetet a lehető legvékonyabb elemekből kellett összeállítani, hogy a kilátást a legkevésbé zavarja. Belülről nézve
olyan hatást kelt az épület, mintha megnyílt volna az égbolt
a régi repülőgépek, helikopterek és versenyautók fölött.
Napszaktól függően más és más fényviszonyok uralkodnak a kiállítótérben, ami a benti atmoszférára is hatással van. A kábelezés, szellőzés és fűtés mind-mind észrevétlenek a látogatók előtt, viszont a közeli, hófödte hegycsúcsok nagyon is láthatók.
Átadása óta a Hangar-7 koncepciója is változott,
már jóval több, mint egy repülőmúzeum,
amelyben működő, gyakran használt járműveket tárolnak. Inkább egy olyan közösségi térré fejlődött, amely kiállítások és prezentációk kedvelt helyszíne, ahol a technológia, a modern művészetek és a gasztronómia adnak randevút egymásnak Dieter Mateschitz, a Red Bull-alapító osztrák milliárdos elképzelései alapján. A Hangar-7 mindennap 9 és 22 óra között van nyitva, a belépés ingyenes. Ha kíváncsi a teljes gyűjteményre, lapozza végig a cikkhez kapcsolódó galériát, érdemes!
Salzburg
A mai Ausztria legrégibb városa, Salzburg 146 ezer lakosával Bécs, Graz és Linz után a negyedik legnagyobb osztrák település, központja a Salzburg-Berchtesgadener Land-Traunstein régiónak. A várost gyakran Mozartstadt-nak is nevezik, hiszen itt született, és rövid életének több mint a felét itt is töltötte Wolfgang Amadeus Mozart. Salzburgban mindenekelőtt az óváros és a Hellbrunni kastély rendelkezik nagy kulturális hagyományokkal, de itt található többek között Ausztria legöregebb alagútja (Sigmundstor), Közép-Európa legnagyobb épen maradt katonai építménye (Festung Hohensalzburg), a világ legrégebbi fennmaradt kötélvasútja. (Reißbahn), és Hohensalzburg vára is, amely Európa legnagyobb, teljes épségében megmaradt középkori építménye. A bevehetetlennek tartott erőd mai méretét 1527-ben érte el, 1816-tól a második világháborúig kaszárnyaként üzemelt.