Tisztázta a magyar rendőrség, mikor szabad nappali menetfényt használni, ezt sokan elrontják

Skoda Octavia RS teszt
Vágólapra másolva!
A közlekedési szabályok előírják a járművek kivilágítását, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nappali menetfény használatakor a hátsó világítás nem minden típusú autónál működik.
Vágólapra másolva!

A menetfény – teljes és hivatalos nevén: nappali menetjelző lámpa – a nevéből adódóan a gépjárművek nappali kivilágítására, helyzetének megjelölésére szolgál. A 6/1990. KöHÉM rendelet 55/A §-a alapján

"a gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával",

mely színtelen, illetve fehér fényt bocsáthat ki.

A menetjelző lámpa egyik legfontosabb ismérve, hogy

a tompított fényszóróhoz képest gyengébb a fényereje,

vagyis nem arra szolgál, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsa, hanem hogy a jármű helyzetét jelezze más közlekedők felé - írta a Baleset-megelőzés. A másik nagyon fontos ismérv – amit sajnos sokan nem tudnak –, hogy

kizárólag előre bocsát ki fényt, hátra nem.

Az igaz, hogy elöl világít, de hátul nem - sötétben ennyi nem elég! Fotó: Szabó Gábor - Origo

Éppen utóbbi jellemzője miatt van az, hogy a KRESZ szerint

a nappali menetjelző lámpát kizárólag nappal és jó látási viszonyok esetén lehet alkalmazni

a tompított fényszóró kiváltásaként (ami csak lakott területen kívüli úton kötelező).

Amennyiben a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, esteledni kezd, vagy éppen besötétedik), onnantól kezdve a nappali menetjelző lámpa használatának nincs helye, hiszen a hátsó lámpák ilyenkor teljesen sötétek maradnak.

Ebben az esetben azonnal át kell váltani tompított fényszóróra.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!