Ennyi büntetésre számíthat, ha szabálytalanul áll meg valahol a járművével

szabálytalanság, megállás, város, közlekedés
Vágólapra másolva!
Az Autós Nagykoalíció a figyelemfelhívó sorozatában ezúttal a városi közlekedés bosszantó közlekedési helyzeteit, nevezetesen a rakodás-parkolás-megállás összefüggéseit és szabályait járja körül.
Vágólapra másolva!
Egy bolond százat csinál. Persze a teherautósoknak sokszor nincs más lehetősége, ott kell megállni, ahová az árut hozták Forrás: Autós Nagykoalíció

A nagyvárosi élet természetes velejárói a zsúfolt utak és a parkolási problémák. A sűrűn lakott övezetek, belvárosi területek üzleteinek áruellátása, a csomagszállítás, a szemétgyűjtés és megannyi, közúton elvégzett szállítási feladat terheit nehezen bírja a sokszor 100 évnél is régebben kialakított úthálózat.

Milyen tipikus problémákkal küzdenek a nagyvárosok?

A legnagyobb gondot a szabálytalanul, legtöbbször rakodás céljából megálló járművek jelentik. Legyen az kifejezetten egy kereskedelmi egységet kiszolgáló jármű, vagy terítést végző csomagszállító, sokszor tapasztaljuk, hogy olyan helyen állnak meg, ahol tilos, és

ezzel feltartják a forgalmat, vagy elfoglalják a buszsávot.

Már az elszállítási veszély sem riaszt el mindenkit Forrás: Autós Nagykoalíció

Továbbá

gyakran előfordul, hogy egyesek a szűk utcákban úgy parkolnak le járművükkel, hogy azok az úttestre belógnak

és akadályozzák a kötött-, vagy részben kötöttpályás közösségi járművek haladását. (Erre tipikus példa a pesti Újlipótváros, ahol a trolibuszok, illetve a budai Bécsi út, ahol a villamosok akadnak el rendszeresen hasonló okokból.) Az útszakaszok áteresztőképességét jelentősen csökkentő megállások miatt adott esetben sokszor nagy dugó alakul ki a szűkület mögött.

Mikor és kinek használható a sárga villogó?

A hivatalosan figyelmeztető jelzésnek nevezett, de a köznyelvbe sárga villogóként bevonult jelzés használatát a KRESZ 50. §-a szabályozza. Ennek értelmében a sárga villogó útépítést, vagy –javítást végző járművön, hulladékgyűjtő járművön, közterületi munkákat a közúton végző járművön, túlméretes járműveken, vagy ezek kísérő járművein, járműszállítókon, -vontatókon és néhány egyéb járművön alkalmazható.

Csak akkor villoghat sárgán, ha a munkáját végzi Forrás: Autós Nagykoalíció

Fontos: a jogszabály szerint

a figyelmeztető jelzés kizárólag a tevékenység végzése közben használtható,

azon kívül sem a jelzés, sem a vele járó néhány engedmény nem alkalmazható! A figyelmeztető jelzés használatának jogosultságát a hatóság a jármű forgalmi engedélyébe bejegyzi, ennek hiányában a sárga villogó – hiába kapható a kereskedelemben – használata tilos!

Figyelmeztető jelzésüket szabályosan használó járművek számára többek között a megállás – időkorlát nélkül – olyan helyeken is megengedett, ahol az egyébként tilos. Amennyiben a jármű nem a fent felsorolt tevékenységeket végzi, úgy arra nem érdemes kérelmezni a figyelmeztető jelzés használati jogát, hiszen úgyis elutasítják.

A fuvarozó nem tud mit csinálni, ha ott kell rakodnia

A kerékpárosok számára jelentik a legnagyobb veszélyt a rakodás miatt az út szélén leállított teherautók, mert miattuk be kell menniük az út közepére Forrás: Autós Nagykoalíció

„Tucatnyi címem van, mégis hogyan oldjam meg a rakodást a belvárosban?" – hangzik el a kérdés a városban szállítási munkákat végző sofőröktől, nem is indokolatlanul. Egyre több helyen a parkolóhelyek úgy vannak kialakítva, hogy általában utcahosszonként legalább egy parkolóhely kijelölt rakodóhelyként van fenntartva. Ezeken a helyeken kiegészítő táblákon feltüntethetik a korlátozás tér- és időbeli hosszát is, pl. 20 méter, 9 és 19 óra között.

Forrás: Autós Nagykoalíció

Mivel egy-egy ilyen rakodóhely közelében általában nincs túl sok üzlet, jó gyakorlat lehet a kereskedők egymás közti megállapodása, hogy ki, mikor veszi igénybe a rakodóhelyet, így az is biztosított lehet, hogy az áruszállító érkezésekor a rakodóhely szabadon áll. Amennyiben nincs kijelölt rakodóhely a közelben, akkor érdemes a közút fenntartóját megkeresni és a megoldási javaslattal élni.

„Csak 5 percre ugrom be valahova"

Sokszor látjuk trafikok, cukrászdák és egyéb „gyorsan" intézhető ügyek helyszínén, hogy a tilosban „csak 5 percre" hagyják ott az autójukat. Ez szabálytalan, és adott esetben pillanatok alatt torlódást okozhat, vagy akadályt képezhet például egy garázskapu előtt. Ilyen esetekben kénytelenek vagyunk szabályos parkolóhelyet keresni és talán egy kicsit többet sétálni.

Mekkora büntetésekre számíthatnak a szabályszegők?

A megállási és várakozási tilalmak megszegése alapesetben 10 ezer forintos helyszíni bírsággal, feljelentés esetén ennek duplájával sújtható. Vannak azonban kiemelt tételek. A mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyek elfoglalása 50, feljelentés esetén 100 ezer forintos büntetéssel jár.

Takarja a lámpát a BMW sofőrjének Forrás: Autós Nagykoalíció

Autópályán való megállás, kivéve a szabályos megállást műszaki hiba esetén: 20/40 ezer. Ha a megállásunkkal jelzőlámpa észlelhetőségét korlátozzuk, vagy körfogalomban, útkereszteződésben (5 méteres szabály), hídon, aluljáróban, alagútban, villamos megállóhely járdaszigete és hozzá közelebb eső járda között, vagy a járdán állunk meg anélkül, hogy a gyalogos számára legalább másfél méteres hely maradjon, akkor pedig 15 ezer-forintot, illetve feljelentés esetén 30 ezret kell majd fizetnünk büntetésként.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!