Újfajta jogosítványt vezetnének be Európában
![jogosítvány vezetői engedély nyomda elalvás veszélyei kormány mögött](https://cdn.origo.hu/2023/12/i0jSLYQVcYR3Vqij-jq6UgQIJOXBNmBgi6MTF_Mu2hs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2M2MzRlY2QzMzY5ZDRhMDdiNjY3NjQwNjY1NDQ0N2E5.webp)
Az ETSC nyílt levélben fordult az Európai Parlament (EP) képviselőihez, amelyben a kisteherautó-vezetők (3,5 tonna megengedett össztömegig) szakmai képzésének szükségességére hívja fel a figyelmet. A nonprofit szervezet azt szeretné elérni, hogy
az autóbusz-vezetőkhöz hasonlóan támasszon az EP szigorúbb szakmai követelményeket a kisteherautó-sofőrökkel szemben is
- írta a Kreszvaltozas.hu.
Mindezt a kisteherautó-vezetők által okozott növekvő számú halálos és súlyos közlekedési balesetekkel indokolták. 2019-ben a halálos balesetek 11 százalékát okozták kisteherautók az Európai Unió útjain 2630 ember halálát okozva. Tízből négy esetben a halálos áldozatok gyalogosok, kerékpárosok és motorosok voltak.
Jelenleg B kategóriás jogosítvánnyal bárki vezethet kisteherautót. Az internetes vásárlások számának növekedése, a zsúfolt belvárosok egyre nehezebb megközelíthetősége, az éjszakai szállítások iránti növekvő igény és számos más körülmény, mint például a nehéz-tehergépjárműveket üzemeltetőket érintő súlyos sofőrhiány abba az irányba tereli a fuvarozókat, hogy ahol csak tehetik, a szállítmányaikat mindinkább kisteherautókkal juttassák el a célállomásig.
Az ETSC szerint a jelenlegi elnéző szabályozás is hozzájárul a kisteherautó-vezetők rossz munkakörülményeihez, és azok fenntartásához. Mindezek együtt szerintük jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek. Úgy vélik, a nagyobb és erősebb járművek nagyobb számú megjelenése a forgalomban úgy, hogy azokat B kategóriás jogosítvánnyal bárki vezetheti speciális képesítés nélkül, csökkentheti a gyalogosok és kerékpárosok biztonságát az utakon.