Valóban nehéz elképzelni, hogy az európai és tengerentúli autós nagyhatalmakat nem is olyan régen még rettegésben tartó japán motorizáció három évtizeddel ezelőtt szinte sehol sem volt. Hiteles források szerint 1950-ben a felkelő nap országának útjain csupán négyszázezer autó futott. Ma közel negyven- millió! Nem csoda tehát, hogy e viszonylag rövid időszak alatt (pontosabban a harmadik évtized végén) világméretűvé válhatott a japán autós invázió.
A maga nemében példa nélküli térhódítás sikere minden bizonnyal azzal is (vagy főleg azzal) magyarázható, hogy kedvező áron, roppant nagy szériában állítanak elő viszonylag jó autókat. Szupertermelékenységük ugyanakkor a legkorszerűbb gépi berendezések, ipari robotok tömeges alkalmazásának is köszönhető. Ám, mértékadó szakvélemények szerint, a magas műszaki színvonal mellett javukra írható az előállított termék jó minőségére törekvő igényesség, de nem utolsósorban a gyártás és az eladás megszervezésében elért páratlan ügyesség.
Napjaink autósa — ha teheti — okkal latolgatja: erős és dinamikus, vagy inkább takarékos autót vásároljon-e. Nos, a kis Colt tervezői ügyes varázslattal áthidalták ezt a gondot: a vezetőülésben helyet foglalva mindjárt szembetűnik, a személyautóknál (tehát nem a terepjáró kocsiknál) megszokott környezetben eddig sehol másutt nem látott és kezelt kiegészítő nyomatékváltó. Közvetlenül a hagyományos kézi sebességváltó mellé épített kar előre vagy hátra állításával (kuplung benyomásra akár menet közben is) az áttétel úgymond hosszúra, vagy rövidre kapcsolható. A rövid áttétel kiválasztásakor sportos karakterűvé, tehát dinamikussá válik az autó, a hosszú áttételnél ugyanakkor az „öreguras menet”, vagyis a felettébb takarékos üzemmód valósítható meg.
És, hogy éppen milyen „ tartományban” autózunk, arra a műszerfalon — a sebesség- és a fordulatszámmérő óra között középen kialakított ablakokban — a zölden világító, ECONOMY, illetve piros fény háttérrel a POWER felírás emlékeztet. Induláskor és előzéskor vagy éppen hegyi utakon jól gyorsul, határozottan dinamikusan engedelmeskedik a vezetéstechnikai parancsainknak a kocsi.
Országúton, autópályán a kiegészítő kar E-pozícióba állításával csökkenthető a motor fordulatszáma a hosszú áttétel révén.
De még így is könnyen elérhető (az egyébként szinte mindenütt tiltott) 150 km /órás végsebesség. Az aerodinamikus kialakítású kocsiszekrény körül a légáram még forszírozott tempóval haladáskor sem okoz zajt és zavartalanul beszélgethetünk, vagy hallgathatjuk a zenét az utastérben.
Az 51 kW (70 LE) teljesítményű erőforrással rendelkező kocsi étrendje a következőképpen alakult: városban 8,2, autópályán forszírozott menetben 7—7,5 és az ideálisnak mondott kilencvenes tempót tartva mindössze 5,1 liter szuperbenzint fogyasztott száz kilométerre. A kocsiszekrénnyel egységet képező első spoiler, valamint a feltűnően széles keréknyom táv nem csak a kocsi dinamizmusát sugallja, hanem a biztonságot is szolgálja: a széles keréktáv a jó úttartást segíti elő, a spoiler pedig szinte rátapasztja az autót az útra, s így a viszonylag kedvezőtlen útviszonyok között „sarkos manőverezések közepette is” ura maradhat a vezető az autónak.
Az első vészhárító — ha éppen úgy adódna — az ütközési energia nagy részét képes elnyelni. Az elasztikus kiképzés révén a mérsékelt erejű koccanások nyom nélkül maradnak. A Venturi-elv aerodinamikus hatását is jól gyümölcsöztető keskeny, lamellát hűtőrácsot lezáró szögletes fényszórók H4-es halogénizzói éjszakai menetkor remekül megvilágítják az utat, bár a szembejövőket (a gyakori villogtatásokból ítélve) még „rövidre váltva” is valamilyen okból zavarhatják.
A robusztus oldalmerevítőket nélkülöző, körben nagy ablakos kocsi belső teréből nem csak menet közben, hanem szűk helyen manőverezéskor is jó a kilátás, s bármilyen környezetben a térben jól elhelyezhetőnek, irányíthatónak érezhetjük az autót.
A stabilan beépített gázteleszkópos kitámasztók révén a hátsó, ötödik ajtó nyitása-zárása szinte gyerekjáték.
A hátsó ülések előrehajtásával az egyébként sem kicsi csomagtér mintegy ötszörösére növelhető. A Colt körkörösen füstszínű üvegezésű; ez elnyeli a hőt, csökkenti a káros fényhatásokat. A ragasztott, biztonsági üvegből képzett szélvédő elöl és hátul fűthető, mosó-törlő berendezéssel rendelkezik, és adott esetben szilánkmentesen törik.
Külön említést érdemel, hogy a kocsi a korrózió támadása ellen is választékosán védett: a karosszéria alja a rugalmas alakváltozásokhoz igazodó műgyanta bevonatot kapott, amely jól ellenáll a káros mechanikai hatásoknak, kőfelcsapódásoknak. Ezen felül az első sárvédődobok a jellegzetes és rettegett lyukkorrózió megelőzése érdekében műanyaggal vannak kibélelve. A kocsin minden ajtó, minden nyílászáró egyetlen szimmetrikus tollú kulccsal nyitható, zárható, és a motor is ezzel a mindenes slusszkulccsal indítható be.
Az ergonómiailag gondosan tervezett, beépített nyakszirtvédővel is rendelkező ülések — egészen a fekvő helyzetig — széles határok között állíthatók. Érdekes megoldás a szellőzésnél, hogy a külső levegő beáramlását le lehet zárni, s így csupán a belső tér levegője is cirkuláltatható az utastérben. Ennek az előnyét főleg dugókban értékelhettük azáltal, hogy a kipufogógázzal erősen szennyezett külső levegő nem juthatott be az utastérbe, mégis aránylag frissen tartható volt a levegő.
Legfőbb erénye, hogy a kényelmes személyautó, a praktikus kombi és az igazi mikrobusz minden előnyös tulajdonságát egyesíti, nyújtani tudja. Ugyanakkor a 48 kW (65 LE) teljesítményű motorja a szerényebb (nálunk szuper) benzinnel is jól dolgozik, ötfokozatú nyomatékváltójának leghosszabb áttétele gyorsabb tempójú haladáskor is takarékos üzemmódot tesz lehetővé. S valóban meglepő, hogy a négy méter hosszú kocsinak csupán tízméteres a fordulósugara, így bármilyen szűk parkolórésbe be lehet állni vele, akárcsak egy személyautóval.
1,8 méteres magasságával pedig — a nálunk elterjedt kisebb mosóalagutak kivételével — a garázsok legtöbbjébe is befér.
Az L300 erőforrását közvetlenül az első híd mögé függesztették fel, így a „gépházat” az első üléssor felhajtása után közelíthetjük meg. A sajátos motorelhelyezésnek is tulajdonítható, hogy kedvezően alakult a kocsi tömegelosztása, s ezt a tényt viszonylag gyors manőverezéskor is a jó útfekvés révén értékelhettük. A hűtőt azonban túl mélyen, az úthoz közel helyezték el, s félő, hogy rossz úton, manőverezések közben könnyen megsérülhet.
Az első kerekek független felfüggesztésűek, hátul pedig az úgynevezett ,Banjó”-híd van beépítve. Az első kerekek tárcsafékje belülről szellőzik. A hátsó dobfékeket fékerőszabályozóval látták el. A hátsó ablak fűthető. Egyébként a hátsó üléssor pillanatok alatt előredönthető,
s így a kilencüléses mikrobuszból szinte azonnal hatüléses kocsit lehet kialakítani, méghozzá két köbméter rakodótérrel.
A kellemes hatású textil bevonatú ülések viszonylag könnyen tisztíthatók, puha szőnyeg borítja a kocsi padlózatát, s kárpitozott a mennyezet is. A hűtés-fűtés-szellőzés berendezés felépítése szintén megközelíti az igazi klímaszabályozó felépítését. Konvojban haladáskor például a hűtés-fűtés-szellőzés lezárható, ám ennek ellenére a belső térben a levegő körkörösen áramoltatható. A két középső ajtó — szinte leheletszerű érzékenységgel mozgathatóan — csúszósínes megoldású.
Úgy értesültünk, hogy a szóban forgó kisbusz háromféle kivitelben készül: kilenc-, öt- és három személyes (zárt kisteherautó) változatban. Valamennyi gyárilag védett a kémiai és a mechanikai korróziós ártalmak ellen. Fogyasztása: városi forgalomban 10,8, autópályán 13,5 és az állandó 90-es tempónál 9,5 liter/100 km szuper- benzin. Egyébként 1200 kg tömegű fékezett és 600 kg tömegű fékezetlen utánfutót vontathat. A tetőcsomagtartó megengedett legnagyobb terhelése 150 kg. A szerelvényfal átgondolt szerkesztésű, minden műszer, kezelő- és kapcsolóegység a vezető aktív hatósugarába esik. Csak azt nem értjük, hogy miért kellett egy kormányíven belül három kürtnyomógombot is felszerelni.
A Mitsubishi L-300 kisautóbusz első ülései között középen fekvő négyhengeres, 1510 cm3-es, 16,9x86 mm furat-löketű, 8,5:1 sűrítésű erőforrásának teljesítménye 5000 percenkénti fordulaton 48 kW (65 LE). A kocsi maximális sebessége 130 km/h. Az üzemanyagtartály űrtartalma a 55 liter.
A Mitsubishi Colt 1400 GLX keresztben fekvő, négyhengeres, 1400 cm3-es, 74,0x82 mm furat-löketű, 9,1 sűrítésű orrmotorjának teljesítménye 5000 percenként fordulaton 51 kW (70 LE). Az elsőkerék-hajtású kocsi maximális sebessége 152 km /h. Az üzemanyagtartály űrtartalma 40 liter.