Sokszor hallhatjuk, hogy manapság az autóiparban minden a szabadidő-autókról szól és ebben van némi igazság. Abban, hogy ez így alakult, nagy szerepe van a Nissan Qashqai-nak, hiszen Európában a kompakt crossover kategória egyik úttörője volt, méghozzá nem kis sikerrel. Csak az aktuális, harmadik generációból eddig 350 ezer példányt értékesítettek az öreg kontinensen, összesen pedig 1,3 millió példány hagyta el a sunderlandi gyártósort az ősmodell 2007-es premierje óta. Ezzel az 1986 óta működő angliai üzem legnagyobb mennyiségben gyártott autója a Qashqai, amelynek legújabb verziója a kül- és beltartalom frissítésével is igyekszik új vásárlókat elcsábítani.
Félidős modellfrissítéshez képest szokatlanul markánsak a változások, első blikkre az a benyomása az embernek, hogy a hűtőmaszk „eluralkodott” az autón. A nappali fény szemöldöke megmaradt, de gigászi hűtőmaszk foglalja már magába a főfényszóró egységét. Nem csak a mérete miatt érdekes a rács, hanem azért is, mert az ősi japán páncélok pikkelymintái által ihletett, vessző alakú elemek tucatjaiból áll, amelyek azt a látszatot keltik, hogy a motorháztető pereme és a rendszámtáblatartó közötti térben lebegnek.
A hátsó lámpák belső mintázatát az elsők mintájára szabták át, illetve ahogy a ráncfelvarrásoknál lenni szokott, új színeket kevertek ki. Három új fényezés jelent meg, a fehér gyöngyháznál az volt a cél, hogy bizonyos fényviszonyok között ragyogó hatást keltsen, illetve újdonság a mélyebb fekete árnyalattal rendelkező gyöngyházfekete és az óceán kék (utóbbi a sötétkék és a zöld között helyezkedik el) is. A Qashqai színeiből ötöt – gyöngyház fehér, tenger zöld, naplemente vörös, élénk kék és gyöngyház szürke – kéttónusú kivitelben is lehet rendelni, fekete tetővel.
Újdonság a Qashqai palettáján az N-Design felszereltségi szint, amelynél a sportos részletmegoldások dominálnak. Ennél a verziónál nincsenek fekete alsó elemek a karosszérián, mindent azonos színűre fújnak. Az N-Design verziók egyedi mintázatú, 20 colos felnikkel büszkélkedhetnek, de emellett a belterük is eltérő, ugyanis Alcantara betétes, steppelt bőrülésekben foglalhatunk helyet, és a fejtámla alatti részt egy dombornyomott „Qashqai” felirat díszíti.
Sokat dolgozott a Nissan a vezetéstámogató segédeken, például az autonóm vészfékezési funkciókat újra kalibrálták, hogy élesebb legyen a veszélyérzékelési rendszerük, és gyorsabban reagáljanak. Újdonság, hogy a 360 fokos körkamera immáron háromdimenziós modellel rendelkezik, illetve létezik már „átlátszó motorháztető” üzemmód is, amikor a vezető a kamera képén keresztül közvetlenül látja, milyen akadály van az autó orra alatt/előtt.
A frissített Qashqai az első modell a Nissan kínálatában, amelybe a Nissan Connect infotainment részeként beépítették a Google-t – a cél nem más, minthogy zökkenőmentes kapcsolat jöjjön létre az ügyfelek digitális élete és az autó között. Az alapfelszereltség része a Google térkép, az over the air frissítések révén a térképinformációk mindig naprakészek. Fontos, hogy a Google Assistant segítségével a sofőr már hangutasítást is adhat (pl. a szellőzőrendszernek), illetve egy jó asszisztenshez hűen a rendszer emlékezteti a használót, ha például elfelejtette bezárni az autót vagy felhúzni az ablakokat. Külön érdekesség, hogy lopásgyanú esetén riadóztatni tudja a tulajdonost, hogy aztán a forgalmazó és a rendőrség bevonásával távoli eléréssel mozgásképtelenné tegyék az autót. Ebben az esetben a balesetveszély elkerülése érdekében nem menet közben állítják meg a járművet, hanem nem lehet majd újraindítani.
A motorpalettán továbbra is megtaláljuk a mai autóipar egyik univerzális erőforrását, a Renault-khoz, Daciákhoz és Mercedesekhez is elérhető, 1,33 literes, négyhengeres, turbós benzinmotort. A Qashqai-ban 140 vagy 160 lóerőt tejesítő lágyhibrid hajtáslánc mellett azonban egyre nagyobb szerepet kap a soros hibrid e-POWER verzió. Utóbbi esetében a változó kompressziójú, 1,5 literes, háromhengeres, turbós benzinmotor áramtermelést végez, a hajtást az 1,8 kWh-s akkumulátorból táplálkozó 190 lóerős villanymotor végzi. A Nissan villanyautóihoz hasonlóan itt is elérhető az egypedálos vezetést (erős motorfék-hatást) lehetővé tevő e-Pedal funkció – a gyártó szerint az ügyfelek kifejezetten szeretik az elektromos autókéhoz hasonló működési jellegzetességet. Természetesen a lágy-hibrid verziók sem tartoznak az iszákos autók közé (6,2 l/100 km), de az e-Power 5,1 l/100 km-es átlaga még inkább figyelemreméltó.
Ilyenek voltak az elődök:
A 2004-ben koncepcióautóként debütált típus sorozatérett kivitelét a 2006-os Párizsi Autószalonon láthatta a közönség. A crossover szegmens egyik alapítójának számító Qashqai rövid időn belül új lendületet adott a márkának, divatos külsejével egészen új vevőkört hozott a Nissannak. A +2-es verzióval a hétüléses autók mezőnyében is kínált alternatívát a Qashqai, a nyújtott verziót a 2009-es modellfrissítés után is megtartották. A jól bevált szívó benzinmotorok mellett a Renault dCi erőforrásai alkottak a motorpalettát.
A Renault-Nissan szövetség CMF-CD platformjára épült a második nemzedék, amely jóval halkabb és komfortosabb volt elődjénél. Nagy újdonság volt az 1,2-es turbós benzinmotor, amelyet a 2018-as ráncfelvarrásnál 1,33 literes blokk váltott. Ugyan hétszemélyes már nem készült a típusból, a kínálat sokszínűségét jelzi, hogy 4x4-es változatok, CVT- és duplakuplungos váltós kivitelek is elérhetők voltak, illetve 1,5-ös, 1,6-os és 1,7 literes dízelmotor is kerülhetett a Qashqai-ba.
Eredetileg 2020-ban dobták volna piacra a harmadik nemzedéket, de a pandémia közbeszólt, és a tervezett premierhez képest csak később, 2021-ben kezdték meg a forgalmazását. A Renault Australlal közös platformra épül a modell, amelyből francia féltestvéréhez hasonlóan nincs már dízelmotoros verzió. Helyette a Nissan a hibrid E-POWER kivitelt ajánlja, amelyet sokan csak benzinnel tankolható villanyautónak hívnak (a benzinmotor csak áramtermelésre szolgál, a villanymotor hajt).