SUV-nak álcázott garzon, ami már zöld rendszámmal is elérhető – Skoda Kodiaq II menetpróba

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Fotó: Fotó - Gulyás Péter
Vágólapra másolva!
A Skoda Kodiaq második generációja igazi svájci bicska az autók között: specifikációtól függően lehet luxusterepjáró, sport-SUV, családi egyterű vagy akár környezetbarát, zöld rendszámos plug-in hibrid is.
Vágólapra másolva!
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
A D-oszlopok sötét króm díszbetétet kapnak a legtöbb Kodiaq-on, kivéve a Sportline felszereltségnél, mert akkor feketét
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Ne magában keresse a hibát, ha az új, második generációs Skoda Kodiaq-ot messziről nehezen tudja megkülönböztetni az elődjétől. A Skoda ugyanis a „győztes csapaton ne változtass” sokat elvet követte a modellváltáskor, amire minden oka meg is volt, ugyanis a 2017-ben – Leslie Mandoki és Kerekes Vica közreműködésével, egy hatalmas show keretében Berlinben – bemutatott 

elődből hét év alatt több mint 860 ezret adtak el,

 ami egy mai áron 15-20 millió forintba kerülő nagy szabadidő-autótól több mint tisztességes eredmény. Annyira sikeres volt a Kodiaq, hogy tömegesen ültek át bele az emberek Octaviákból, Superbekből, de talán még Passatokból, Arteonokból is, konszernen belül kivégezte a Volkswagen Tiguan nyújtott, hétszemélyes változatát, az Allspace-t, és valószínűleg a Kodiaq-alapokra épített Seat, a Tarraco sem kap majd utódot.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Megállta a Skoda, hogy szélesebbé tegye a karosszériát, sőt, az közel két centivel keskenyebb is lett
Fotó: forrás: Skoda

Az alaszkai barnamedvéről elnevezett legnagyobb Skoda SUV sikerének titka egyszerű: könnyen befogadható formavilág, tágas és jól variálható, öt- vagy hétszemélyes utastér, széles motor- és extraválaszték, igényesen kialakított belső tér, könnyű vezethetőség, a közvetlen konkurensekénél kedvezőbb ár. Ezek egytől egyik igazak a második generációs Kodiaq-ra is, amely azonban olyan új erényeket is fel tud mutatni, például a zöld rendszámot érő plug-in hibrid hajtáslánc (100 km elektromos hatótávval), az adaptív lengéscsillapítás (progresszív kormányzással 335 ezer Ft) a fenntartható anyagokból készített kárpitozás, a második generációs LED Mátrix fényszóró (584 ezer Ft), a megvilágított hűtőmaszk (63 ezer Ft), a Head-up Display (200 ezer Ft), a digitális műszerfal, a 13 colos érintőképernyő (navigációval 436 ezer Ft), az új infotainment rendszer, az Intelligens Sebesség Asszisztens, vagy a távirányítással végezhető parkolás.

Hogy néz ki?

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
14 centivel rövidebb, de ugyanennyivel magasabb, mint az új Superb
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Az MQB platformról a továbbfejlesztett MQB Evóra váltott a Kodiaq, a 279 centis tengelytáv nem változott, viszont a hossz megnőtt 6 centivel (476 centire). Megjelenésben nem ég és föld a különbség az első Kodiaq-hoz képest, valamivel kidolgozottabbak az alapáron LED-es lámpák és a lökhárítók, áramvonalasabbak a tükrök, valamint az ajtókról eltűntek az élek, így a felületük simább, lágyabb, mint korábban. Viszont megmaradtak a jellegzetes arányok és a szögletes, fényezetlen műanyaggal burkolt kerékjáratok. Az új, nyolcszögletű hűtőmaszk engem a ráncfelvarrás utáni előző Suzuki S-Cross-ra emlékeztet, viszont itt világítással is lehet kérni: nem a keret világít, mint a BMW-ken, hanem egy fénycsík fut keresztben a függőleges lamellák mögött, összekötve a fényszórókba integrált nappali fényeket. 

Milyen belül?

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Eltűntek a függőleges légbeömlők az érintőképernyő mellől, most egy mélyebbre helyezett, vízszintes nyíláson jön a friss levegő
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Egy efféle családi SUV-nak a szinte kihalt egyterűeket is helyettesítenie kell, ezért a belbecs nagyobb súllyal esik latba, mint a külső. Ennek megfelelően a Skoda nem vette félvállról a tervezést, aminek eredményeként sokkal közelebb került a prémiumautók szintjéhez a kabin, mint az első Kodiaq-nál, ráadásul – amit nehezen tudtunk elképzelni – még tágasabb lett. Megmaradt a magas műszerfal az X-motívummal és a kettéosztott kesztyűtartóval az utas előtt, viszont szebbek a varrások, kellemesebb tapintásúak az anyagok, és jobb minőségűek a kijelzők. 

Négyféle belső hangulatból lehet választani,

 nekem a kedvencem a 720 ezerbe kerülő Lounge volt a szürke gyapjú/Alcantara párosítással, narancsszínű szegélyekkel. Mivel az új Kodiaq-ból már nincs kézi váltós, a DSG előválasztó karját a kormány mögé költöztették: nem egy Mercedes-típusú, fel-le billenőkapcsolót kell elképzelni, hanem a Volkswagen ID.3-asból származó billenőkart.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Az elképesztően kényelmes, AGR-minősítésű feláras ülések már nem csak hűtenek és fűtenek, de masszírozni is tudnak. Vegyszerek helyett már kávébab-származékkal cserzik a bőrt
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Így sok hely szabadult fel a középkonzolon, amelyen dupla helyes, szellőztetett, 2x15 wattos indukciós telefontartót és megnövelt méretű tárolórekeszt alakítottak ki. De az USB-C csatlakozóból is van négy darab, ezek ráadásul háromszor gyorsabban töltik a telefont, mint az indukciós felület. Mivel a korábbi Kodiaq-vásárlók határozott nemmel feleltek arra a gyár azon kérdésre, hogy a klímavezérlést az érintőképernyőre költöztessék-e, a csehek egy vadonatúj, különálló klímapanelt fejlesztettek ki az új generáció számára. Ez nem más, mint három, középen kijelzőt tartalmazó forgótárcsa, a szélsők a hőmérsékletet és az ülésfűtést állítják, a középső viszont akár hatféle funkció vezérlésére is felprogramozható a vezetési üzemmódoktól a navigációs zoomon át a ventilátor-sebességig. Rövid megszokás után jól használható a Smart Dial rendszer, könnyebb itt változtatni a beállításokon, mint az egyébként szintén logikus menürendszerű, gyorsan reagáló érintőképernyőn.

Simply clever

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Olyan nagy a hátsó lábtér, hogy egy hátsó kardánboxot is lehet már rendelni. Selection felszereltségtől széria a háromzónás klíma, amit hátul is lehet vezérelni
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

A Skodákra jellemző, praktikus „okos” megoldásokból sincs hiány, elég a vezetőajtóba rejtett esernyőre, az ajtózsebekre illeszthető mini szemetesekre, a tablettartókra, a tölcséres ablakmosó-tartályra, a tanksapkánál található jégkaparóra (már ez is fenntartható anyagból van), a képernyőtisztító filchasábra, az ajtók kipattanó élvédőjére vagy a csomagtartóban tetszés szerint elhelyezhető alumínium csomagrendezőkre gondolni. Ezen apróságok egy része azonban feláras, mint ahogy a roppant kényelmes, masszírozós, hátbarát vezetőülés, a nagy érintőképernyő, vagy a Head-up Display, viszont legalább a 10 colos digitális műszerfalért, az első ülésfűtésért, a tolatókameráért, a digitális rádióért és a wifiért nem kell külön fizetni a középső, Selection felszereltség esetén. 

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
522 ezer forint a felára +2 ülésnek, és a plug-in hajtáshoz nem lehet megrendelni őket, mert abban itt a nagyfeszültségű akkumulátor található
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Helyhiányra már eddig sem sokan panaszkodtak a Kodiaq-ban, de a Skoda a hátsó túlnyúlás megnövelésével még tágasabbá tette az új generációt, elsősorban a csomagtartó környékén. Hét üléssel 270-ról 340-re, lehajtott harmadik üléssorral 720-ról 845-re nőtt a befogadóképesség, csak két üléssel csökkent a tér 2065-ről 2035 literre. 

Ha valaki az ötüléses kivitelt választja, akkor alaphelyzetben 910, lehajtott hátsó ülésekkel 2105 literrel gazdálkodhat,

 ami már tényleg kishaszonjármű-szint. Ráadásul az utastér is táncteremnyi, egy átlagos méretű felnőtt mögött a második sorban akár keresztbe tett lábakkal is lehet ülni. Viszont a nehézkesen megközelíthető harmadik üléssor továbbra is csak gyerekeknek kényelmes, hiába növelték meg itt a fejteret 15 mm-rel.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Hét üléssel is 340 literes a csomagtartó
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

A középső sori utasülések 60:40 arányban oszthatók, és sínen csúsztathatók, hogy nagyobb csomagteret vagy lábteret biztosítsanak. Természetesen az itt ülők is kapnak klímapanelt és USB-C csatlakozókat, valamint egy kardánboxot is rekeszekkel és pohártartókkal, ami kivehető, ha valaki ülne a középső ülésen. Szerencsére a kormánykerék nincs túlterhelve kapacitív felületekkel és egyéb kezelőszervekkel, de a forgó-billenőgombok használatát szokni kell. A divatos, kétküllős volán úgy tűnhet, mintha lapos aljú lenne, de ez illúzió – valójában kerek, csak 6 óránál kapott egy dekoratív kitüremkedést.

Milyen vezetni?

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Bravúr, hogy 0,31-ről 0,28-ra csökkent a karosszéria alaktényezője, persze a nagy homlokfelület miatt azért így sem csekély a légellenállás
Fotó: forrás: Skoda

Alapvetően a régi motorkínálat került át az új Kodiaq-ba is, de a fogyasztást átlagosan 13 százalékkal sikerült csökkenteni a légellenállás javításával és még pár apró módosítással. Kellemes meglepetés volt a menetpróbán, hogy még az elképesztően halk működésű, 150 lóerős, 250 Nm nyomatékú 1,5-ös lágy hibrid benzinessel sem tűnik alulmotorizáltnak az 1,6 tonnát nyomó SUV, amit a 9,7 másodperces gyorsulási adat és a 207 km/h-s végsebesség is bizonyít. 

Skoda Kodiaq
Kanyarban nem dől vészesen a kasztni még az alap futóművel sem, de lehet rendelni adaptív lengéscsillapítást is
Fotó: László Ferenc

Azonban a nagy testbe sokkal jobban illik – pláne, ha vontatni is szeretnénk – a 150 vagy 190 lóerős változatban létező kétliteres dízel, amely nem csak jóval nyomatékosabb (360, illetve 400 Nm), de állandó sebességnél közel ugyanolyan csendes is.

 Csak 1-1,5 literrel fogyasztanak kevesebbet a dízelek, mint az eleve takarékos, hengerlekapcsolásra is képes 1,5 TSI Evo,

 de ez a fronthajtású, gyengébb dízel Kodiaq TDI esetében már elég ahhoz, hogy az 55 literes tankkal akár 1000 km-t is megtegyen egyhuzamban. A hétfokozatú DSG váltó gyorsan és észrevehetetlenül kapcsol, csak akkor hezitál, ha hirtelen kéne gyorsítani, például egy körforgalomba történő besoroláskor vagy sávváltáskor.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Roppant csendes és takarékos a kétliteres TDI motor, aki nagy terheléssel jár vagy gyakran vontat, ezt válassza
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

A kis benzinesre épülő plug-in hibrid Kodiaq iV hiába nehezebb negyed tonnával, a váltóba integrált 115 lóerős villanymotor miatt mégis sokkal fürgébb, mint a lágy hibrid alapmodell, ráadásul a bruttó 25,7 (nettó 19,7) kWh kapacitású akkumulátorral elméletileg 100 km-t is meg tud tenni egy csepp benzin nélkül. És még a töltés is jobb, mint amit más konnektoros hibrideknél megszoktunk: DC-oszlopról 50 kW a maximális teljesítmény, így a 10-80%-os töltésre elég 25 perc. Csak villanyhajtással is megfutja a 140 km/h-t a nagy Skoda, és így is kellemesen gyorsul, de a hibrid üzemmódban is állandóan arra törekedik, hogy leállítsa az egyébként halk benzinmotorját.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Változattól és extrázottságtól függően 1586 -2009 kg a Kodiaq tömege üresen. Légrugózás felárért sincs, de van adaptív csillapítás
Fotó: forrás: Skoda

Egy testes családi SUV általában nem a sportos vezethetőségről szól, de a Kodiaq a kiszámítható, jóindulatú menettulajdonságaival, stabil futóművével, pontos kormányzásával és nyomatékos motorjaival azért igyekszik a sofőrjét is kényeztetni. Persze az agilitás nem tartozik az erényei közé, a kanyarokban fokozottabb oldaldőlésre kell felkészülni, mint a Superb esetében, de ennél a műfajnál ezek a negatívumok nem számítanak. 

Feleslegesnek érződik, hogy Performance-csomag is kapható hozzá

 (358 ezer forintért), ami progresszív áttételezésű kormányzást, vezetési üzemmódokat és 16 fokozatban állítható adaptív lengéscsillapítást tartalmaz, pláne azért, mert az eleve jó rugózási komfortban a DCC nem hoz egetverő javulást, és mert a direktebb kormányzás kevesebb visszajelzést ad a vezetőnek. Aki több élményre vágyik, az várja meg az év végén érkező, sportüléses, sportfutóműves (és talán aktív hátsó diffis)  Kodiaq RS-t, amelyben a kétliteres benzinmotor várhatóan 260-280 lóerő körüli teljesítményre lesz képes.

Összegzés

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Megállta a Skoda, hogy szélesebbé tegye a karosszériát, sőt, az közel két centivel keskenyebb is lett. Ruhacsipesz formájúak lettek a LED-es hátsó lámpák
Fotó: Fotó - Gulyás Péter

Az új Kodiaq is nagyon jól csinálja a tipikus Skoda-dolgokat: elképesztően tágas, jó minőségű, tele van praktikus részlettel és unalmas pihentető vezetni. Nem a sportosságáról lesz híres, de közel prémium hangulatot áraszt, korszerű és takarékos a hajtáslánc-kínálata, jó a zajszigetelése és már zöld rendszámmal is elérhető. Ha a hétszemélyes konkurensekkel vetjük össze, akkor kiderül, hogy a Dacia Joggeren kívül mindnél olcsóbb, bár kifejezetten olcsónak azért nem lehet nevezni, ugyanis nem csak a felszereltsége, hanem az ára is nőtt a modellváltással. Az 1,5-ös benzines alapmodell középső felszereltséggel – 1,45 milliós importőri kedvezménnyel – is 14,4 millióba, az erősebb dízel összkerékhajtással 17,5 millióba kerül középső (Selection) felszereltséggel, de az extrákra még simán el lehet verni akár 3-4 millió forintot is.

Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,
Skoda,  Kodiaq, autó,  Skoda Kodiaq,  SkodaKodiaq,


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!