Hazai pályán, Katalónia fővárosában mutatta be a Seat alá tartozó Cupra autómárka a legújabb modelljét. A közeli főhadiszálláson, Martorellben tervezett, de Győrben gyártott Terramar nem más, mint a Volkswagen Tiguan és a Skoda Kodiaq sportosabb, vezetési élményre kihegyezett testvérmodellje. Bár a műszaki alapok (MQB Evo platform) azonosak, a kizárólag ötüléses változatban létező spanyol SUV agresszívabb formájú, szélesebb és alacsonyabb karosszériát, ültetett sportfutóművet, progresszív kormányzást, nagyobb első kerékdőlést és izgalmasabb műszerfalat kap testvéreinél, és a többi Cuprához hasonlóan
akár első kagylóülésekkel, matt fényezéssel is meg lehet majd rendelni.
Akit részleteiben érdekel a legújabb magyar autó, olvassa el a korábbi bemutatónkat, én ebben a cikkben inkább a hazai vonatkozásokról és a világpremierről árulok el érdekességeket.
Senkit nem érhetett meglepetésként a Terramar megjelenése és a magyarországi gyártásának ténye, az Audi Hungaria ugyanis már 2022-ben bejelentette, hogy járműgyártási portfóliója a Cupra újdonságával bővül, amelyről akkor már egy álcázatlan kép is megjelent az interneten.
A győri dolgozók felkészítése 2022 szeptembere óta zajlik
különböző workshopokon és tréningeken, valamint a kísérleti prototípusok összeszereléséből is tapasztalatot gyűjthettek. Néhány új termék-adottságot is hozott magával a Terramar Győrbe, ezek megismeréséhez több mint 200 munkatársnak biztosítottak továbbképzéseket, például az új robotok működtetésének elsajátításához (a lakkozóban egy vadonatúj robotcellát használnak a Terramar acél motorháztetőjének lezárására).
A gyártás-előkészítés során koordinálni kellett a munkát a Volkswagen, a SEAT/Cupra, az Audi ingolstadti telepe, a győri gyár és az olasz Italdesign Giugaro között. Az MQB Evo nevű platform wolfsburgi termék, a felépítmény, a karosszéria fejlesztése a Seatnál történt, a platform pedig közös lesz az új Audi Q3-mal, ami szintén Győrben készül majd, várhatóan 2025 végétől. Az alkatrészek közül ami közös, azokat az Audi fejlesztette, a Cupra-specifikus alkatrészeket a Seat. A termelés felfutása után, 2025-től a naponta összesen elkészülő 770 autóból 300 lesz Terramar, a többi az új Q3.
Fontos lépés a Terramar gyártása a győri üzem életében, korábban ugyanis kizárólag Audik (a TT három generációja, az A3 kabrió és szedán, a Q3 és Q3 Sportback) készültek itt. „Vállalatunk a Terramarral új korszakba lép, hiszen
az Audi Győrben most először gyártja egy testvérmárka modelljét.
Ez nemcsak a konszernen belüli szinergiákat optimalizálja, hanem biztosítja az Audi Hungaria hosszú távú versenyképességét is“ – mondta Barcelonában Michael Breme, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke.
Kapóra jött a Terramar az Audi magyarországi leányvállalatának, amely a TT gyártásának idei befejezésével (és már korábban is) kapacitás-felesleggel küzdött. Évi kb. 180 ezer autót képes legyártani a világ legnagyobb motorgyára mellett működő járműgyártó üzem,
ennek a mennyiségnek nagyjából a 40 százalékát teszi majd ki 2025-től az új spanyol SUV,
a maradék 60 százalékon pedig az Audi több éve itt készülő kompakt szabadidő-autói, a Q3 és a kupé karosszériás Q3 Sportback osztoznak. Ahogy az lenni szokott, a Volkswagen-konszern több más gyárával kellett versenyeznie az Audi Hungáriának a Terramarért, a wolfsburgi igazgatótanács végül a több mint 30 éve működő győri üzemet választotta, amely már bizonyította, hogy nem csak motorokat, de komplett autókat is képes prémium minőségben előállítani.
Nem kevesebb, mint 3500 magasan képzett alkalmazott dolgozik Győrben csak a Terramar sorozatgyártásán, amely csak 2024 végétől fog teljes kapacitással beindulni. „2022 óta zajlanak járműgyárunkban a Cupra Terramar-projekt előkészületei. Az új modellt a meglévő gyártási struktúránkba integráltuk, hogy szinergiákat biztosítsunk gyártási folyamatainkban. Kollégáink segítségével hamarosan legördül az első Terramar a győri gyártósorról” – mondta Les Zoltán, az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatósági tagja, aki szintén Barcelonában tekintette meg a világpremiert.
Egyébként a Cupra és az Audi Hungária közös története nem most kezdődött, ugyanis a győri motorgyár büszkesége, a 2,5 literes, öthengeres benzines turbómotor korábban a Formentor VZ-hez is rendelhető volt 390 lóerővel. A Terramar azonban kizárólag négyhengeres turbómotorokkal, hibridmentes, lágy és plug-in hibrid (eHybrid) változatokban lesz elérhető, a teljesítményskálája 150-től 272 lóerőig terjed. Mivel a Cupra márka 2030-tól már csak elektromos autókat fog gyártani, jó esély van rá, hogy ez a spanyol márka utolsó belsőégésű motorral hajtott modellje (a jövőre érkező Raval kisautó például teljesen elektromos lesz).
„Sűrű időszakon van túl a Cupra, idén már sokszor találkoztunk, de ígérem, hogy egy ideig utoljára” – kezdte beszédét a barcelonai IMAX mozi színpadán Cécilia Taieb, a Cupra kommunikációs igazgatója, aki mellesleg megszólalásig hasonlít a 40-es éveiben járó Emma Thompsonra. Arra utalt a Covid-vakcinájáról híres AstraZeneca gyógyszercégtől igazolt, extravagáns estélyi ruhában megjelent Taieb, hogy 2024-ben eddig szinte kéthavonta csődítették Barcelonába Európa autós újságíróit valamilyen világpremier vagy tesztvezetés alkalmából. Idén mutatkozott be ugyanis a ráncfelvarráson átesett, cápaorrot kapott Formentor és Leon, a kínai gyártású elektromos családi SUV, a Tavascan, és most a Terramar is.
A kommunikációs vezetőn kívül a világpremieren felszólalt még Wayne Griffiths, a Cupra vezérigazgatója, Jorge Diez, a Seat és a Cupra dizájnigazgatója, Ignasi Prieto, a Cupra márkaigazgatója és Dr. Werner Tietz, a Cupra kutatás-fejlesztésért felelős igazgatója is. Azzal hangsúlyozták a szervezők a Cupra márka fiatalosságát a nagyszabású rendezvényen, hogy
a felszólalóknak csak a keresztnevét írták ki
az irdatlan méretű IMAX-vászonra, és amikor a beszélők átadták egymásnak a színpadot, olyan „szkanderes” kézfogással biztatták egymást, mint amilyet a páros teniszezőktől szoktunk látni egy-egy győztes labdamenet után. „Cécilia és Wayne” beszédei után végre lehullt a lepel magáról a Terramarról is, amely a színpad alól emelkedett ki egy forgó emelvényen a magasba, a háttérben pedig CGI-tenger csapkodott a Cupra embléma alakú hullámaival.
Miután minden részlegvezető elmondta, miért büszke a Terramarra, a színpadra hívták a közelben zajló rangos vitorlás bajnokság, a 174 éves America’s Cup főszervezőjét, Grant Daltont is (a világ leggyorsabb, 80-90 km/h-val száguldó vitorlásainak barcelonai versenye is aznap zajlott a barcelonai kikötőben, látcső nélkül azonban nem sokat láttunk belőle a teraszról).
A másik meglepetésvendég Juan Antonio García Bayona katalán filmrendező volt,
aki korábban olyan horror- és katasztrófafilmekkel aratott világsikert, mint A hó társadalma, a Jurassic World: Bukott birodalom, A lehetetlen, Az árvaház, a Szólít a szörny (a Brad Pitt főszereplésével készült, 2013-as Z világháborúnak pedig a producere volt). Mint kiderült, Bayona egy ideje a Cupra támogatását élvezi, amit azzal hálált meg az autógyártónak, hogy a Terramar világpremierje alkalmából készített is egy látványos rövidfilmet repülő emberekkel, vízen száguldó autókkal és vitorlásokkal, koncertterembe betörő szökőárral és a „There’s no second” mondatot ismételgető, elszántan néző sportolókkal. A film itt tekinthető meg: