Ha ezeket a tanácsokat betartja, szakadó esőben is jól kilát autója szélvédőjén

Vágólapra másolva!
Tévedés azt hinni, hogy a valódi ősz kezdetén nem kell foglalkoznunk autónk ablaktörlő és -mosó berendezésével. Az elhanyagolt alkatrészek kellemetlen perceket és balesetveszélyt okozhatnak!
Vágólapra másolva!
Esőben nincs idegesítőbb a sofőr számára a nyikorgó, rosszul törlő, csíkokat hagyó ablaktörlőnél. Hibátlan szerkezettel viszont a bőséges őszi csapadék leküzdése sem lehet gond
Fotó: Autó-Motor archív

Ami télen a fagyás, az nyáron a hőség, a zápor és a rovarok, ősszel pedig a menetrend szerinti csapadékos időjárás. Mindez elég összetett támadást intézhet a kilátás ellen, így érdemes elvégezni némi karbantartást. 

Milyen ablakmosó folyadékot használjunk?

A nyári mosófolyadékot egészen a tél kezdetéig használhatjuk
Fotó: Autó-Motor archív

A télit is elhasználhatjuk persze, de a fagyos időszak beköszöntéig jobb nyári folyadékot tölteni a tartályba, hiszen míg előbbinél a fagyállóság, addig a nyárinál a zsír- és rovaroldás a fő funkció. A legegyszerűbb megvásárolni a készre kevert folyadékot, melynek 90%-a víz, a maradék az alkohol (lehetőleg izopropil), a rovaroldó, a mosószer, az illatanyag és a színezőkomponens. 

A mosórendszert érdemes évente egyszer áttakarítani,

kimosni a tartályt és a könnyen hozzáférhető csöveket, így a fúvóka sem fog eldugulni. Azonban a mai autókon egyre nehezebb végrehajtani a takarítást, egyszerűen nem lehet hozzáférni a sárvédő alá tett tartályhoz és a lemezidomokban vezetett csövekhez, így dugják el a tartályt például a Citroënekben, az Opel Astrában vagy éppen a Suzuki Ignisben. 

A spricniket a szélvédő alsó harmadára állítsuk, a menetszél úgyis feljebb nyomja a kipermetezett folyadékot
Fotó: Autó-Motor archív

Sokszor előfordul, hogy az ablakmosó folyadékot nem egyenletesen terítik az üvegre a fúvókák. Ilyenkor rendszerint dugulás az ok, de előfordul a rossz beállítás is – például karosszériajavítás után. Vannak fix fúvókák (ezt olcsóbb gyártani), de 

többnyire állítható a fúvóka helyzete:

tűvel vagy a fúvókaház oldalán lévő csavarral. Ha jó a mosórendszer, már van rá esély, hogy ne tegyük tönkre az ablaktörlőlapátokat – és idővel a szélvédőt is – a száraz törléssel. 

A gumilapát sok mindentől sérülhet

Poros szélvédőt tilos törölni, mert a finom szemcsék karcokat vésnek az üvegfelületre és a lapátok gumiélét is kikezdik
Fotó: Autó-Motor archív

Makacs szennyeződéstől, télen lefagyástól, nyáron pedig azért, mert odaragad a forró üveghez, és az ablaktörlő indításakor kis szemcsék szakadnak ki az éléből. 

Az sem jó, ha a koszos üvegre rögtön rátörlünk,

például ha sokat állt a kocsi, vagy nagyon poros, szeles helyen parkolt. Érdemes ilyenkor elemelni az ablaktörlőt és kitörölni alóla a homokot, koszt, sőt, inkább mossuk le az üveget.

Macerásabb,, amikor csak az éleket cseréli valaki
Fotó: Amio

Azonban előbb-utóbb a gondosan használt ablaktörlőgumi is elöregszik, így cserélni kell. A cserénél több lehetőségen is elgondolkodhatunk. 

Régebben sokan csak a gumiélt cserélték, de ma már nemigen kapni ilyet.

Előfordulhat, hogy a kérdőjeles minőségű olcsó termék befűzve hullámos lesz, és emiatt csíkosan töröl. A drágább gumiél láthatóan jó minőségű, grafitos, viszont az ára eléri egy komplett lapát árát. Márkaszervizben is lehet kérni gumizást, ami lehet, hogy elsőre olcsóbbnak tűnik, viszont a munka- és időigény miatt máris drágább lesz az olcsóbbnak vélt megoldás. 

Többféle lapáttípus létezik

Jobban mutatnak és általában jobban is törölnek az új típusú, ún. pengelapátok, és nem kell hozzájuk rugós kar
Fotó: Autó-Motor archív

Az elmúlt évtized elején fejlődött nagyot az ablaktörlő lapát, a külső fémmerevítő helyett megjelentek a belső merevítővel készülő ún. „penge”, azaz „blade” típusúak. Ezeknél elhagyták a lapát fém feszítővázát, mert kialakításuknál fogva szépen felfekszenek az üvegre. Ráadásul a gumit úgy formálják, hogy egyben légterelő lapátként is szolgáljon. Ilyen 

„penge” lapát kapható a régebbi típusú, hagyományos ablaktörlőkaros autókra is,

egy adapter segítségével felszerelhetők, de tény, hogy igaz, drágábbak. Lapát vásárlásakor arra kell figyelni, hogy a hossza és a csatlakozóeleme megfeleljen az ablaktörlőkar kialakításának. 

A régebbi lapátcsonkoknál adapter szükséges a modern pengelapátok felszereléséhez
Fotó: Autó-Motor archív

Az idősebb kocsikon a rossz törlés oka az ablaktörlőkar is lehet, annak rugója gyengülhet el annyira, hogy nem képes eléggé odanyomni a lapátot az üveghez. Ezen egyszerűen segíthetünk, finoman meg kell hajlítani a kart befelé, hogy a gumiélet jobban odaszorítsa a szélvédőhöz, így még működhet egy darabig.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!