Alonso az élen, Rosberg ripityára zúzta a Mercedest
2011. május 28. 11:00
Alonso tetemes előnnyel zárt az élen az időmérő előtt
Fernando Alonso folytatta remeklését Monacóban, ahol a szombat délelőtt rendezett utolsó, mozgalmas szabadedzésen bő fél másodpercet vert legközelebbi riválisaira, Jenson Buttonra és Felipe Massára.
A Ferrari spanyol versenyzője egy évvel ezelőtt ilyenkor szintén gyors volt, de akkor összetörte az autóját, ezért nem vehetett részt az időmérőn. Most azonban nem hibázott, s bár a szuperlágy Pirellikkel teljesített első mért körében feltartotta a defekt miatt lelassuló Jaime Alguersuari, másodszorra javítani tudott, túlszárnyalva Robert Kubica tavalyi legjobbját.
Az edzést kétszer is meg kellett szakítani piros zászlóval, ami súlyos időveszteséget okozott a csapatoknak. Először Nico Rosberg veszítette el az irányítást Mercedese fölött a pálya legveszélyesebb pontján, amikor az alagút utáni féktávon, valószínűleg az alacsony keréknyomás miatt állóra fékezte a kerekeit, s először az oldalsó korlátnak csapódott, majd a sikán bukóterén keresztül, a szemközti gumifal mellett csak centikkel elszáguldva megállt a pályán (a videó itt látható). Néhány perccel a leintés előtt pedig Tonio Liuzzi csúszott ki az első kanyarban, összetörve a Hispaniát.
Ennek következtében sem a két Red Bull, sem Lewis Hamilton nem tudott teljes erőből gyors kört teljesíteni a jól tapadó szuperlágy Pirellikkel, a két Toro Rosso azonban meglepően lendületes tempót diktált az időmérő előtt, bekerülve a legjobb tíz közé. A Renault folyamatos tapadásproblémákkal küzdve a hátsó fertályba szorult, ahol a Virginek ezúttal viszonylag közel maradtak Heikki Kovalainen Lotusához.
Az edzésről élőben készült részletes tudósításunkat az eredménylista alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésének élő tudósításában! A hercegségben továbbra is gyönyörű idő van, a levegő 21, az aszfalt már 35 fokos.
Ahogy zöldre váltott a jelzőlámpa a boxutca végén, máris sokan kihajtottak a pályára, hogy megtegyék ellenőrző körüket, melynek során a mérnökök számára kiderül, hogy az autók összes rendszere megfelelően működik-e. Csütörtökön egyébként délelőtt Sebastian Vettel, délután Fernando Alonso volt a leggyorsabb, de az egynapos kihagyás kizökkenthette a versenyzőket a ritmusból. Most újra bele kell rázódniuk.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt és felesége, Michelle Yeoh a paddockban sétálgat.
A Mercedes versenyzője a keményebb (azaz lágy) gumikon 1:22.441-es körrel nyit, majd a következő alkalommal 1:20.175-re javít. Alonso csütörtöki legjobbja 1:15.123 volt, de még biztosan beletelik egy kis időbe, amíg ezt a tempót újra felveszik.
Piros zászló, az edzést megszakították! Nico Rosberg az alagútból kifelé elvétette a féktávot, átpattogott a bukótérben elhelyezett fekvőrendődőrökön, a korlátnak csapódva ripityára törte Mercedesét.
Amikor rálépett a fékre, Mercedesének fara kitört az egyik bukkanón, jobbra vágódva a külső korlátnak koccant, már ettől letört a jobbelső kereke, aztán a hátsóval is nekiütközött. Így nem tudott fékezni, és hatalmas sebességgel száguldott át a sikán bukóterén, csak centikkel kerülve el a szemközti, piros-fehér gumifalat, aminek frontálisan csapódhatott volna neki. 1994-ben ez történt Karl Wendlingerrel, aki kómába is esett a becsapódástól, s bár felépült, az F-1-es pályafutásának annyi lett. 2003-ban Jenson Button szintén ott ütközött a szombat délelőtti edzésen, ő is elájult, ezért ki kellett hagynia a versenyt. Szóval Rosbergnek óriási szerencséje volt.
A pályamunkások még tisztítják le a szétszóródott alkatrészeket az aszfaltról. A Mercedes csúnyán összetört, ezért nem biztos, hogy az időmérőig meg tudják majd javítani. Tavaly Fernando Alonso járt ugyanígy, ezért a szabadedzéseken addig hiába volt gyors, nem tudott részt venni a kvalifikáción, ezért hátulról kellett rajtolnia.
A Ferrari egyébként új hátsó szárnyat tett az autóira, amit most kezdtek volna tesztelni. A szerelők gondosan körbe is állták, kitakarva a kamerák elől, de annyit látni lehetett, hogy bekenték a zöld nyomjelző festékkel, amely az áramlások kirajzolására szolgál.
Egy Renault Mégane CC-vel vitték körbe a pályán, aztán elkezdtek rajzani körülötte az újságírók, hogy kihúzzanak belőle valamit. Különben Lewis Hamiltonnak jól jött az edzés megszakítása, mert az ellenőrző körében kiderült, hogy valamilyen gond van az autója elején, ezért most dolgoznak rajta.
Kapásból legalább tíz autó hajtott a pályára. Egyébként a csapattársa balesete előtti másodpercekben 1:19.962-re javított. Ő is a pályán van, a rádión elmagyarázták neki, hogy Rosberg a bukkanón vesztette el az irányítást az autója felett, valószínűleg azért, mert még alacsony volt a keréknyomás, és blokkoltak a hátsó kerekei. Tehát tényleg vezetői hibáról volt szó.
A megszakítás mindenkinek nagy időveszteséggel járt, amit most mindenki megpróbál behozni. Továbbra is Schumacher áll az élen.
Noha Schumacher is javított, Alonso 0.416 másodpercet vert rá, az ideje 1:18.150.
Most nagyon pörög az edzés, Button 1:17.130-cal az élre áll, de Alonso begyorsul, és 1:15.924-re faragja le a legjobbját. A Ferrari erre a hétvégére lemásolta a Red Bull megoldását: nagy lyukat nyitottak a kasztni hátulján, ahol a forró levegő épp a hátsó szárny felé áramlik.
Épp most jött ki velük a bokszból, meglátjuk, mire megy. Nick Heidfeld közben alulkornányzottságra panaszkodott. A Renault győzelmi reményekkel jött ide, már csütörtökön sem értették, hogy miért nem elég gyorsak.
A szuperlágy gumikkal is 0.237 másodperccel lassabb volt, mint Alonso a lágyakkal, így a 2. helyre jött fel. Az utolsó szektorban mindenkinél jobb részidőt ért el, de az elsőben fél másodperccel elmaradt a Ferraritól. Ez nem túl biztató.
1:15.423-ra faragja le az eredményét, ez a hétvége eddigi legjobbja. Még a lágy gumikat használja, nem a szuperlágyakat. Közben Hamilton is megelőzte Alonsót, Vettelhez képest 0.270 másodperc a hátránya.
A BBC szerint Barrichello Williamsén a gond volt a sebességváltó szenzoraival, de mostanra kijavították, és a pályán van. Petrov arra panaszkodik, hogy nem tudja rendesen felmelegíteni a gumikat. Negatív kerékdőlést javasol.
0.349 másodperc a hátránya csapattársához képest. A sorrend most Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Schumacher, Massa, Button. Schumacher azonban a szuperlágyakon érte el az eredményét, míg a többiek a lágyon, és így is 7 tizeddel lassabb volt Vettelnél.
Elfékezte magát az alagútból kifelé, ott, ahol Rosberg nemrég kicsúszott. A Red Bull egyelőre nem is használja a DRS-t, ami arra utal, hogy a versenyre készülnek. A lágy gumik egyébként 30 kört is kíbírnak itt a jelek szerint, ami tényleg lehetővé teszi a kétkiállásos boksztatktikát.
A szuperlágy gumikkal 55 ezredre közelítette meg Vettelt. Alonsót feltartották a gyors körében, mert utolérte Alguersuarit, aki valószínűleg a korlátnak koccanhatott, ugyanis lógott a jobbhátsó kereke.
Alonso új ideje 1:14.433, ez jobb Robert Kubica egy évvel ezelőtti legjobbjánál. Kiderült, hogy Alguersuari jobbhátsó defektet kapott - talán a Rosberg autójáról letört alkatrészeken.
A piros festésű szuperlágy Pirellikkel csak 1:15.090-es kört futott, vagyis lassabb volt, mint Vettel a keményekkel. De másodszorra is nekifut...
Nico Rosberg a garázsból figyeli, ahogy csapattársa másodszor is kimegy a pályára a szuperlágy Pirellikkel. Igaz, hogy már használtak, de az a 0.877 másodperc, amennyivel lassabb Alonsónál, mindenképpen rengeteg egy ilyen rövid pályán.
Az első kanyarnál rontott, ezért inkább kimenekült a tágas bukótérbe. Ez csütörtökön Schumachernek nem sikerült, akkor nekicsapta a Mercedest a szalagkorlátnak.
Az első kanyar után, az emelkedőn áll a Hispania, ripityára törve. A Ste. Devote közepén kitört az autó fara, és bal oldalával a korlátnak csapódott. Liuzzi szerencsére épségben kiszállt az autójából, amely azonban nem biztos, hogy javítható maradt. Az edzést piros zászlóval megszakították, és nem is feltétlenül lesz újraindítás, mert csak 4 perc van hátra.
Az FIA technikai delegáltja valószínűleg azért ment a csapathoz, hogy utánajárjon, az autójuk miért tört ennyire össze egy viszonylag kis becsapódástól. Mégis lesz újraindítás.
A versenyzőknek még egy mért körre lesz idejük, de nem mindenki ment ki a pályára: Jenson Button például a garázsban maradt.
A célegyenesben. Ezért a végére Button mégiscsak kiment a pályára. Egyébként az edzést leintették, a sorrend: Alonso, Button, Massa, Vettel, Schumacher, Hamilton, Webber. Liuzzi a Hispania garázsában széles gesztusokkal magyarázza, hogy mi történt a baleseténél. Mindjárt jelentkezünk a teljes eredménylistával.