Hamilton az élen, Alonso megrongálta a Ferrarit
2012. július 06. 14:52
Események
![hamilton mclaren brit nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/OjMyytBufPh_G5uGwztMhNQbISvemXL4G6aiGHUa26U/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzAwM2UyZGI4MzMxMDRhNTQ5MWRjNzUyZTQxZTNkNjU1.webp)
Lewis Hamilton vette át a vezetést a Brit Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amely az eső miatt még a délelőttinél is vontatottabban kezdődött, végül mégis izgalmasabbnak bizonyult.
A nézők az első háromnegyed órában hiába áztak bőrig, mert az esőgumikkal spórolva szinte senki nem merészkedett ki a pályára. A csendet ismét Kamui Kobajasi törte meg, akinek számtalan új fejlesztést kellett kipróbálnia a Sauberen, ezért nem volt választása: a veszélyes körülmények között is vezetnie kellett. Sokáig az élen is állt, ám aztán be kellett érnie a 2. hellyel, Lewis Hamilton ugyanis átvette a kezdeményezést, amint kigurult a garázsból, és negyedórával a leintés előtt beállította az 1:56.345-ös végeredményt.
Az edzés utolsó húsz perce volt igazán mozgalmas. A Mercedes párosa is aktivizálta magát, és Michael Schumacher a 3., Nico Rosberg pedig a 4. helyre jött fel, mögöttük Sergio Pérez azonban már csaknem egy másodperccel elmaradt. A nehéz pályaviszonyok lehetőséget adtak rá Heikki Kovalainennek, hogy az élmezőnybe tornázza a Caterhamet.
Mivel a versenyzők a szabályok szerint egész hétvégére kapnak három szett esőgumit, és a következő két napra is rossz idővel fenyegetnek a meteorológusok, sokan spórolni próbáltak az abroncsokkal. Mark Webber például emiatt meg sem tett mért kört, Sebastian Vettel pedig Fernando Alonsóhoz hasonlóan az intermediate-eket nyúzta egy ideig, ám azokhoz az aszfalton túl sok tócsa állt.
Ezt Alonso a saját kárán tanulta meg, amikor már az edzés leintése után, a bokszba tartva megcsúszott a Stowe kanyar kijáratánál, és a vizes füvön tehetetlenül átbucskázva orral a szemközti gumifalnak ütközött, letörve a Ferrari első szárnyát. Ő Vettellel ellentétben végig intereket használt, amiket az edzés során egyébként még néhányan - köztük Kobajasi és Felipe Massa - kipróbáltak.
A tréning legnagyobb vesztese Bruno Senna volt. Ő kereken fél órával a leintés előtt a Brooklandsben vesztette el az uralmat a Williams fölött, és háttal csapódott a szalagkorlátba 7 g-s lassulással. Az autó fara csúnyán összetört, sőt az egyik első futóműve is kiszakadt.
Az edzésről élőben készült részletes beszámolónkat a tabella alatt olvashatják. Elindult új Twitter-csatornánk is, amit a https://twitter.com/#!/origof1hirek címen lehet elérni.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A délelőtti edzést jóformán elmosta az eső, a versenyzők csak annyi kört tettek meg, amennyit muszáj volt. Végül Romain Grosjean volt a leggyorsabb.
Az idő az előrejelzéseknek megfelelően még mindig mostoha. Itt egy kép arról, hogy a sportbírók kempingjében mekkora dagonya van. Az egyikük megpróbált autóval kikecmeregni a parkolóból, vesztére.
Illetve csak elkezdődött volna, mert a körülményekre való tekintettel egyelőre senki nem strapálta magát, hogy kimenjen a pályára. Petrovval most közli a mérnöke a rádión, hogy mivel azt remélik, az eső később csillapodni fog, egyelőre kivárnak.
Glock, Alonso és Räikkönen vette hozzá a bátorságot, természetesen az esőgumikon. Délelőtt is mindenki azokat használta. A levegő és az aszfalt is 17 fokos, akárcsak délelőtt. Alonsónak az imént nagyot kellett ellenkormányoznia.
2:11.964 alatt teljesíti, reggel is kb. ilyen lassúak voltak az első körök. Az eső most épp még jobban rákezdett.
Sennának szóltak a rádión, hogy Räikkönen azonnal visszatért a bokszba, mert túl veszélyesek a körülmények. A brazil ennek ellenére átvette a vezetést Glocktól, az ideje 2:10.215. Aztán viszont szólt, hogy nincs értelme kint maradnia, erre be is hívták. Megint a régi mese!
Megint üres a pálya, pedig az autókkal meg kell tenni egy bizonyos távolságot, hogy legalább ellenőrizzék az új alkatrészek működését. A Force India például délelőtt bekente a hátsó szárnyát neonzöld áramlásjelző festékkel, lásd itt. Itt meg egy szép kép a Force India motorburkolat alatti részleteiről. Az aranyszínű réteg hővédő fólia.
Mosolyogva beszélget a szerelőivel a garázsban. Miután egy perccel ezelőtt Glock is feladta a hiábavaló erőlködést, most senki nincs a pályán.
Addig is, amíg nem történik semmi, hadd reklámozzuk egy kicsit ma elindult Twitter-csatornánkat! Itt fogunk csiripelni mostantól: https://twitter.com/#!/origof1hirek.
Ezen a képen lehet látni a csillagot a sisakon; a legtöbb versenyző felfestette ezt a kedden súlyos balesetet szenvedett tesztpilótanő iránti együttérzése jeléül. De Villota továbbra is kritikus állapotban van, amint azt itt megírtuk.
Sokan annyira beragadtak a dugóba, hogy még mindig nem értek oda a pályára, aki viszont odaszenvedte magát, az hiába erőlködött, mert a pályán nem történik semmi. Az aszfaltozott parkolók ráadásul megteltek, a többi pedig annyira sáros, hogy használhatatlan. Silverstone menedzsmentje igyekszik kezelni a válságot, de egyelőre nincs jó ötletük. Félő, hogy Bernie Ecclestone gúnyosan ismét falusi vásárhoz fogja hasonlítani a versenyt, mint néhány évvel ezelőtt...
Legalábbis Kovalainent ezzel biztatják a rádión. Jake Humphrey, a BBC moderátora pedig arra buzdítja a csapatokat, hogy ne spóroljanak a gumikkal, hanem szerezzenek egy kis örömet az értük szenvedő közönségnek, és húzzanak ki végre a pályára. Érthető álláspont.
A fotósok örömére egy szép McLaren-es esernyővel flangál a garázsok előtt, éppen elég lassan ahhoz, hogy az unatkozó fotósok kényelmesen tartsák vele a lépést, miközben kattintgatnak.
Egy percen át járó motorral kell vesztegelnie, miközben a váltója üresben van, aztán rükvercet kell kapcsolnia. Ezzel azt akarják ellenőrizni a Caterhamnél, hogy a motor nem melegszik-e túl.
Kínjában már a tévés rendező is egy szemfüles varjút mutogat a pálya mellett, amely valamelyik óvatlan néző elemózsiáskosarából elcsent egy kekszet, és most büszkén tartja a csőrében, hogy kiélvezze a diadalmas pillanatot, mielőtt elfogyasztja. Ilyen egy Forma-1-es szabadedzés!
A HRT szerint igen, bár a Méteo France a radarkép alapján azt jósolta az előbb, hogy csak 15.50 körül fog elállni. Tulajdonképpen majdnem mindegy, mert az még biztosan beletelik egy időbe, amíg az aszfalt legalább egy kicsit felszárad. Vigasztalásul annyit mondhatunk, hogy az edzés vége biztosan kellően akciódús lesz.
Egyértelműen ő a nap hőse: délelőtt is ő tette meg a legtöbb kört, és most is ő mentette meg az F1 becsületét, amikor kimerészkedett a vizes pályára. A közönség őrjöng. Most már Pic is a pályán van. Vége a tétlenségnek?
Ross Brawn azt mondja, a gumik szűk hőmérsékleti tartománya miatt a csapatoknak idén teljesen más szemlélettel kell gondolkodniuk a fejlesztésekről. Erről itt olvasható a cikkünk.
Meglepő, de a Ferrari azokon küldte ki a pályára. Ma ő az első, aki ezekkel próbálkozik - valószínűleg spórolni akar az esőgumikkal. Massa továbbra is azokat használja. Már öt autó van a pályán. Kész csúcsforgalom!
2:04.198 alatt teljesíti az első körét. Alonso visszatért a bokszba, de aztán elgurult a bokszkijáratig, hogy megint gyakorolja a rajtot.
Pérez futott egy 2:00.395-ös kört, de Kobajasi 1:59.405-tel visszavág. Räikkönen morcosan figyeli a fejleményeket. Délelőtt egyébként 1:56.552 volt Grosjean legjobb eredménye.
A sorrend Kobajasi, Pérez, Petrov, Hülkenberg, Senna, Glock. Kobajasi 1:58.894-gyel szállt ki a buliból.
Alapesetben négy szett inter és három szett esőgumi áll a versenyzők rendelkezésére a hétvégén, de ha pénteken valamelyik edzésen esik, akkor interből kapnak egy extra szettet. De ha egész hétvégén esik, ez sem elég. Paul Hembery az előbb azt mondta a BBC-nek, hogy tudnak további esőgumikat hozni Silverstone-ba, ha a versenyirányítás engedélyezi.
Piros zászló! A brazil versenyző a Brooklandsben felúszott a víztükörre, és tehetetlenül megpördült, hátrafelé nagy sebességgel a szalagkorlátnak csapódva a Williamsszel. "Bocs, srácok!" - mondta a rádióba. Az autónak a teljes hátulja és az egyik első kereke letört. Sennának semmi esélye nem volt a vizen.
A rádión azt mondja, az autó eleje és a kormányzás valamiért "sokkal könnyebbnek" tűnik, mint a délelőtti edzésen, emiatt viszont a McLaren fara nem stabil. Pedig a körülmények nagyon hasonlóak. Button mostanában olyan sokat panaszkodik a rádión, hogy nemrég védekeznie kellett emiatt, hangsúlyozva, hogy ez nem "rinyálás" a részéről.
A rádión elmagyarázták neki, hogy majdnem mindenki a szokásos száraz ívet követte az 1-es kanyarban, egyetlen versenyzőt kivéve, aki kb. 1 méterrel az ideális ív mellett fordult. Hogy ki volt az, nem tudjuk. A vizes pályán gyakran érdemes a szokásostól eltérő íveket követni: kicsit beljebb fékezni, és kívül fordulni, ahol nincs sok gumi az aszfalton.
Kobajasi, Alonso és Rosberg mindjárt ki is hajtott a pályára. Mihez kezdenénk a japán versenyző nélkül?!
A délelőttihez képest jobb a balansz, nagyobb a tapadás az első tengelyen, és a gyors kanyarokban kevésbé alulkormányzott az autója, de a 4-es kanyarból kifelé továbbra is kipörög a kereke.
1:27.613 az új ideje. A Sky Sport kiderítette, hogy azért van ilyen sokat a pályán, mert a Sauber rengeteg fejlesztést hozott, és mindegyiket ki kell próbálni legalább minimális szinten. De Kobajasi egész nap ugyanazzal az egy szett esőgumival körözött eddig!
De Rosberg azonnal visszaelőzi. A két Mercedes feljött, miközben Alonso továbbra is az intermediate gumikon köröz - a többiek az esőgumikkal. Nemrég a két Toro Rosso is kipróbálta az intereket, de ők most a garázsban vannak.
Az első két szektorban Kobajasi futott lila részidőt, Hamilton összességében mégis gyorsabb volt, és 1:56.345-tel a nap eddigi leggyorsabb körét teljesítette.
A vizes, csúszós pályán érdekes módon úgy gyakorolta a rajtolást, hogy 2-esben indult el. Előzőleg állítottak az első szárnyán és a hátsó keréknyomáson.
A sisakkamerájából látszik, ahogy Hamilton üldöz, aztán megelőz egy HRT-t, de a felverődő vízben gyakorlatilag semmit sem lát.
Vettel és Alonso is intereken köröz, 1:59.4, illetve 2:00.8 a legjobbjuk, vagyis 3-4 másodperccel rosszabb, mint azoké, akik az esőgumikat használják. A sorrend Hamilton, Kobajasi, Rosberg, Pérez, Schumacher, Button, Kovalainen, Räikkönen.
Nem volt szép jelenet: a Marussia az esőgumikon sokkal gyorsabb volt, de hiába üldözte a Red Bullt, Vettel kanyarokon át nem húzódott le előle. Most Buttonnal játssza el ugyanezt.
Mindhárom szektorban egyéni legjobb részidőt ért el, és kereken 2 tizeddel volt lassabb Hamiltonnál. Räikkönen az intereken lesodródott az aszfaltozott bukótérbe, de csak egy pillanatra.
A Luffieldből kigyorsítva a rázókőre csúszott, és bemutatott egy elegáns piruettet. Az edzést leintették.
A Stowe-ban hiába próbált egyensúlyozni a gázpedállal a levezető körében, a Ferrari fara megúszott, s bár nem forgott meg, orral a szemközti gumifalba ütközött, és letört az első szárnya. Ráadásul utána azonnal gellert kapott, megpördült, és a farával is a falnak csapódott. Nagy kár azért nem esett.
Hamarosan bővítjük a cikket a szöveges összefoglalóval és a teljes eredménylistával. Addig is kövessenek minket a Twitteren: https://twitter.com/#!/origof1hirek.